Omega Speedmaster Pro fra Chrono24 / Tyskland
(29-07-2016, 05:01 PM)guru1313 Skrev:
(28-07-2016, 06:26 PM)KimT Skrev: Skrev Issing ikke for nylig herinde at hvis man ikke har købskvittering fra en AD udover garantibeviset yder Swatchgroup ingen form for garanti? Det betyder at et stemplet garantibevis alene ikke længere er nok og vel en måde at modarbejde Grey Market fra Swatchgroups side.

Hvordan kan de fraskrive sig den garanti, uden en købskvittering?
Følger en garanti ikke produktet og dets regristering, hvis produktet har et udfyldt garantibevis?

/Allan

Sådan en påstand vil jeg gerne se Swatchgroup tage i en dansk retssag, og vinde
Med mindre der kan fremvises beviser for at det er sket.

Så nægter jeg at tro på at de kan vinde en sådan en sag i DK,
Endvidere rent faktisk vælger at gå i retten med den.

Jeg syntes det ligner en skræmmer kampagne for at "holde fårene i folden"
Præcis som når bilmærkerne siger at der skal bruges originale reservedele i "deres" biler 
For at de vil opretholde den lovformlige garanti.

Faktum er at de skal bevise at den uoriginale reservedel er dårlig for bilen
Og er den direkte skyld i fejlen/defekten, Og det kan de ikke da de originale og uoriginale dele ofte bliver lavet samme sted,
Derfor er der også stadigvæk garanti på en bil selvom du benytter uoriginale reservedele,
af samme eller bedre kvalitet.

Derfor ender sager af denne art stort set aldrig i retten,
Og lur mig om de rent faktisk nægter at hjælpe hvis du kommer med et Swatch group ur
Som har en defekt og "kun" har udfyldt garanti kort med.

Jeg tror ikke på det.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • Il Duce, pbr
Svar
Helt korrekt Stensbjerg.
Svar
Der er altid en hage når det er rigtigt billigt. Jeg vil sige at det er bedre at købe ved en AD når uret er helt nyt. Det behøver ikke være fra en dansk AD forhandler selv om de også giver gode kontantrabater.
Svar
Det ville jeg også sige/mene hvis jeg solgte nye ure Nicholas,
Men skal jo ikke pisse i egen rede.

Men det bliver rets delen i garanti spøgelset bare ikke mere rigtig af.

Der gøres/siges meget for at holde på kunderne i dag,
Da et autoriseret forhandler skab er forbundet med betydelige omkostninger,
Giver det god mening at holde fårene i folden.

Jeg har selv stået på den anden side af disken og skulle holde den balancegang,
Mellem at fortælle sandheden og får folk til at vælge den autoriseret forhandler igen og igen,
Faktum er bare at i DK er købere af en vare med garanti ret stærkt stillet.

Det betyder bla. At man heller ikke skrive sig ud af en garanti forpligtelse,
Det tæller derfor heller ikke at skrive købt som beset på slutseddlen (som er meget brugt)

Generelt kan man sige at den eneste form for handel hvor garanti ikke er til stede,
Er en handel mellem 2 CVR nummerne også kaldt engros.

Men ellers gælder købeloven = 6 mdr garanti 18 mdr reklamationsret.
[-]
  • pbr
Svar
(31-07-2016, 01:16 PM)Stensbjerg Skrev: Men ellers gælder købeloven = 6 mdr garanti 18 mdr reklamationsret.

Præcis ! For varer købt i DK, er garantiens omfang og indhold bestemt af købeloven, hvilket ingen producent eller erhvervsdrivende kan skrive sig ud af i forhold til forbrugere !
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • Smilla
Svar
I sammenblander fortsat reklamationsret og garanti. Reklamationsretten er lovbestemt og gælder i to år.

I de første 6 måneder gælder den såkaldte formodningsregel. Når en fejl eller mangel viser sig inden for de første seks måneder efter leveringen, gælder der efter købeloven en ”formodning” om, at fejlen eller årsagen til den allerede var til stede da varen blev leveret til forbrugeren. Du skal - som forbruger - derfor ikke bevise andet, end at varen har den fejl eller mangel, som du nu klager over.

En eventuel garanti på en vare skal give dig nogle fordele udover de rettigheder, du allerede har efter købeloven. Garantien skal f.eks. vare længere end de to års reklamationsret, du altid har efter købeloven, eller den skal dække mere, f. eks. også slid.

Læs her: http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-r...1A55EC0D6A

JK
Svar
NEJ JK
Det handler om hvem der har bevis byrden for en evt fejl/mangel
0-6 mdr forhandler 6-24 mdr forbruger.

Så de første 6 mdr har du rettigheder som er = hvad en tilkøbt garanti giver,
Efter 6 mdr ligger bevisbyrden hos køberen og man har hvad der bliver kaldt reklamationsret.

Så nej i den "nye" købelov kaldes de første 6 mdr ikke garanti,
Men køberen har praktisk de samme rettigheder som så i mangel af et andet ord kan/bør det kaldes garanti

Læs her.
https://taenk.dk/raadgivning-og-rettighe...evise-hvad
Svar
Jeg giver bare mine kunder 24 måneders garanti eller 36 måneder. Det er meget nemmere end det underlige system der er. Det er altså temmeligt svært og omstændigheder for en kunde at skulle bevise dit og dat. Sikke en lovgivning:)
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)