Sløring
På det nederste subdial på mit Speedmaster kan i se, at viseren går lidt over 1, selvom der præcist er gået 1 time. Hos Ragner kalder de det for "sløring" og hvis uret skal korrigeres hos Omega kommer viseren på det nederste subdial til at stå lidt inden 12. Jeg mener godt, at dette såkaldte sløring kan accepteres. Men hvad er sløring egentlig? Og ville i få dette korrigeret hos Omega, hvis jeres nederste subdial stod lidt over 1, selvom der var gået præcist 1 time. Der er stadig garanti på uret. İmage

Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
Jeg kan ikke svare på hvad "sløring" er da jeg ikke er urmager og aldrig har hørt det før, men jeg kan svare på hvad jeg ville gøre. Jeg ville på ingen måde røre det, da det er sådan en lille ting som ikke ville betyde noget for mig ift. at uret skulle åbnes for det.
Svar
Enig med Kim her! Det er da noget man skal kigge efter for at se det:-)

/insert clever or funny note here\
Svar
Okay, når jeg googler "sløring og ur" i samme sætning bliver jeg svaret med en masse militærmateriel, håber at få et kvalificeret svar på et tidspunkt. Ihvertfald tak for jeres svar

Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
Jeg vil tro udtrykket "slør" er blevet brugt. Under alle omstændigheder er det noget vrøvl i denne sammenhæng. Den omtalte viser er monteret på et tandhjul med forlænget aksel, det tandhjul låses i possition af en fjeder eller klinke mellem to tænder på det nævnte tandhjul. Der er to muligheder, enten er viseren monteret forkert eller fjeder/klinke er ikke korrekt justeret. Hvis viseren har den samme misvisning hele skiven rundt er det viseren der er monteret forkert. Hvis fejlvisningen er forskellig fra skift til skift er det fordi der er "slør" mellem fjeder/klinke og tandhjul. Under alle omstændigheder bør det være en fejl en hvilken som helst urmager bør kunne rette. At sende uret til Omega er IMH vanvittigt.
P.N.
Svar
Ja fejlvisningen er forskellig fra skift til skift, men variationen er ganske lille, eksempelvis når der er gået 2 timer så står viseren præcist på 2. Det er noget andet når den har gået i 13-15 timer så er variationen helt enorm, og kan tydeligt ses. Hvordan kan en urmager rette sådan en fejl uden at åbne op for herligheden ?
Svar
Som oftes har jeg hørt mange urmagere sige at mekaniske ure har har en lille tolerance som er acceptabel.
Kan man leve med ure der går med 5 - 10 sekunder afvigelse i døgnet bør OCD ikke få magten over en og gøre noget ved det.

Man kan være uheldig at noget andet sker med uret ved justering. Jeg kan kan lige forestille mig at urets viser ikke bliver sat ordentlig på og efter 14 dage falder den af. Eller en pakning måske ikke bliver monteret korrekt. Kun ved direkte fejl bør man gøre noget ved uret efter min mening. Hvis den har fabriksgaranti på sig skal den Swachgroup i Hellreup. Det er politikken. Nyd uret og god weekend :)

(15-07-2016, 10:01 AM)DanielSallingSpeedmaster Skrev: Ja fejlvisningen er forskellig fra skift til skift, men variationen er ganske lille, eksempelvis når der er gået 2 timer så står viseren præcist på 2. Det er noget andet når den har gået i 13-15 timer så er variationen helt enorm, og kan tydeligt ses. Hvordan kan en urmager rette sådan en fejl uden at åbne op for herligheden ?

At fejlen er meget stor efter mange timer, lad os sige halv skæv, lyder mærkeligt, og så skal den måske ind. Mit eget gamle chrono 300 er præcis hele tiden. Til gengæld når jeg stopper stopuret, så forsætter timeviseren med at køre med rundt. I den forbindelse sagde Swatchgroup af deres forhandler + dem selv naturligvis havde en ny opgraderret  del til urværket (1164), som var bedre end den orginale del. Ja det viser at forbedringer sker på værker over årerne uden af kalibernummeret bliver ændret. 

Din fejl på uret synes jeg er mere irriterende i længen end min fejl og mit ur er fra 1998 og fik serivice ved AD for 3 år siden. Fejlen har altid været der, men jeg opdagede den efter 8 måneder. Da uret er købt i Tyskland gad jeg ikke sende den afsted med fejlen, fordi lige efter service måtte jeg sende uret tilbage da chronographen ikke duede og hele uret gik i stå ved aktivering af chronographen. Nu går det som en drøm.
Svar
Jeg ville seriøst ikke have lagt mærke til det hvis du ikke havde sagt det og jeg tænker at i "normal" afstand er det endnu sværere at se og hvis man bare vinkler uret en lille bitte smule den ene vej, så kan man slet ikke se det. Datohjulet på mit IWC Spitfire kan også godt "lande" lidt skævt nogen gange, men det har jeg det helt fint med og synes lidt det er charmen ved at have et mekanisk ur :-)
Svar
(15-07-2016, 10:05 AM)stenstrupigen Skrev: Som oftes har jeg hørt mange urmagere sige at mekaniske ure har har en lille tolerance som er acceptabel.
Kan man leve med ure der går med 5 - 10 sekunder afvigelse i døgnet bør OCD ikke få magten over en og gøre noget ved det.

Man kan være uheldig at noget andet sker med uret ved justering. Jeg kan kan lige forestille mig at urets viser ikke bliver sat ordentlig på og efter 14 dage falder den af. Eller en pakning måske ikke bliver monteret korrekt. Kun ved direkte fejl bør man gøre noget ved uret efter min mening. Hvis den har fabriksgaranti på sig skal den Swachgroup i Hellreup. Det er politikken. Nyd uret og god weekend :)

(15-07-2016, 10:01 AM)DanielSallingSpeedmaster Skrev: Ja fejlvisningen er forskellig fra skift til skift, men variationen er ganske lille, eksempelvis når der er gået 2 timer så står viseren præcist på 2. Det er noget andet når den har gået i 13-15 timer så er variationen helt enorm, og kan tydeligt ses. Hvordan kan en urmager rette sådan en fejl uden at åbne op for herligheden ?

At fejlen er meget stor efter mange timer, lad os sige halv skæv, lyder mærkeligt, og så skal den måske ind. Mit eget gamle chrono 300 er præcis hele tiden. Til gengæld når jeg stopper stopuret, så forsætter timeviseren med at køre med rundt. I den forbindelse sagde Swatchgroup af deres forhandler + dem selv naturligvis havde en ny opgraderret  del til urværket (1164), som var bedre end den orginale del. Ja det viser at forbedringer sker på værker over årerne uden af kalibernummeret bliver ændret. 

Din fejl på uret synes jeg er mere irriterende i længen end min fejl og mit ur er fra 1998 og fik serivice ved AD for 3 år siden. Fejlen har altid været der, men jeg opdagede den efter 8 måneder. Da uret er købt i Tyskland gad jeg ikke sende den afsted med fejlen, fordi lige efter service måtte jeg sende uret tilbage da chronographen ikke duede og hele uret gik i stå ved aktivering af chronographen. Nu går det som en drøm.

Man kan selvfølgelig ikke rette fejlen uden at åbne kassen. Din beskrivelse af variationen fortæller mig at det er justering af fjeder/klinke der skal foretages. Når den justering er udført kan det være nødvendigt at afmontere viseren for at montere den i den nøjagtige position.
P.N.
Svar
(15-07-2016, 11:35 AM)onkeldunkel Skrev: Jeg ville seriøst ikke have lagt mærke til det hvis du ikke havde sagt det og jeg tænker at i "normal" afstand er det endnu sværere at se og hvis man bare vinkler uret en lille bitte smule den ene vej, så kan man slet ikke se det. Datohjulet på mit IWC Spitfire kan også godt "lande" lidt skævt nogen gange, men det har jeg det helt fint med og synes lidt det er charmen ved at have et mekanisk ur :-)

Ja det er rigtigt, ellers så skal jeg investere i quartz, hvilket bliver et nej tak  Icon_e_biggrin1

(15-07-2016, 12:31 PM)P.N. Skrev:
(15-07-2016, 10:05 AM)stenstrupigen Skrev: Som oftes har jeg hørt mange urmagere sige at mekaniske ure har har en lille tolerance som er acceptabel.

Man kan selvfølgelig ikke rette fejlen uden at åbne kassen. Din beskrivelse af variationen fortæller mig at det er justering af fjeder/klinke der skal foretages. Når den justering er udført kan det være nødvendigt at afmontere viseren for at montere den i den nøjagtige position.
P.N.

Og P.N. mener ikke at der er grund til at åbne kassen, blot for at korrigere denne justering?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)