Køb af vintageur - Rolex Datejust 1601
#1
Hej alle

Jeg har set et Vintage Rolex Datejust 1601 fra 1978 til DKK 18.000, som jeg er blevet helt vild med. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber I kan være behjælpelige med at besvare.

1) Hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg skal ud og handle vintageur? Jeg har set uret ved en mindre, dansk forhandler på nettet.

2) Hvad tænker I om prisen?

3) Hvordan sikrer jeg, at uret er originalt?

4) Er der noget særligt ved modellen, som jeg skal være opmærksom på?  

Jeg vil sætte stor pris på jeres inputs. På forhånd tak.

Mange hilsner

Christian
Svar
#2
Hej Chrisitan

1. Den model du kikker på er der ikke så meget at være opmærksom på efter min mening. Spørg dog efter hvornår uret sidst fik service. Går ud fra at der er 2 års garanti på uret. Spørg om uret er vandtæt eller trykprøvet.
2. Fin pris hvis uret er pænt.
3. Jeg har ikke set nogen fake 1601. Tag det til en Rolexforhandler hvis du er i tvivl, men er det en god net forhandler ville jeg ikke   
  bekymre mig.
4. En sådan model kan godt afvige 10 sekunder i døgnet. Uret er ikke med safirglas så glasset ridses nemmere.
Svar
#3
Tak for responsen.

Jeg har nu set uret og der er to modeller som har fanget min interesse: Et 1601 (1978) til 18.000 kr. og et 16014 (1984) til 21.000. Sælger havde et smart apparat til at måle forskellige ting, og det kom der følgende ud af:

Rolex Datejust 1601 (1978):
Rate variation: 0,1 s/d
Amplitude: 262*
Beat error: 0,5 ms.
Frequency: 19.800 a/h.  

Rolex Datejust 16014 (1984):
Rate variation: -1,1 s/d
Amplitude: 286*
Beat error: 0,1 ms
Frequency: 28.800 a/h

Jeg forstår mig ikke i stor stil på tallene og vil derfor sætte pris på jeres vurdering af urværkernes stand på baggrund af disse tal. Derudover vil jeg sætte pris på jeres vurdering af, om det kan betale sig at give 3.000 mere for 16014-modellen, hvis man sammenligner urene på baggrund af de foreliggende data?

I øvrigt er jeg nysgerrig efter at høre, om der er noget jeg skal tage med i betragtning ift. investeringsøjemed?

Mange tak for hjælpen.

Mange hilsner

Christian
Svar
#4
du bør også tjekke lænken, de gamle lænker har tendens til at blive forstrukket, da de ikke er af den bedste kvalitet (blik agtige)
generelt går det en vej for Rolex og det er op ad, når det er sagt så er trenden at små ure (36mm) ikke er så eftertragtet som en vintage sub 40 mm
Du bør være opmærksom på at en del net handlere herhjemme ikke er urmager, men købmænd der køber billigt og derefter sælger med fortjeneste. uden at de kan give garanti på at alle dele er 100% originale Rolex dele, og uret er vand og tryk testet, som hvis du køber hos en god urmager, der har laver fuld service, og dermed har du et garanti bevis for ægthed og service. hvilke også øger prisen ved gensalg.
Svar
#5
(30-06-2016, 01:28 AM)Ian480 Skrev: Du bør være opmærksom på at en del net handlere herhjemme ikke er urmager, men købmænd der køber billigt og derefter sælger med fortjeneste. uden at de kan give garanti på at alle dele er 100% originale Rolex dele, og uret er vand og tryk testet, som hvis du køber hos en god urmager, der har laver fuld service, og dermed har du et garanti bevis for ægthed og service. hvilke også øger prisen ved gensalg.

Der er jeg ikke helt enig. De fleste gode brugthandlere vi har i DK har fast tilknyttede urmagere der tjekker og servicerer ure for dem og samtidig er de også hardcore samlere der tit ved mere om specielle ure end mange urmagere. Snakker vi f.eks. vintage Rolex/Omega ser vi tit at forskellige urmagere fejlvurderer urene, eller overser servicedele m.v. hvor de gode samlere/sælgere er meget skarpere på originaliteten af dele som visere, skiver, lynetter osv.

Selvfølgelig er der også masser af urmagere/butikker der er super gode og som ved hvad de snakker om, men der er alligevel en grund til at samler "community'et" normalt har en fast gruppe de anbefaler.
Svar
#6
(29-06-2016, 07:31 PM)Christian Morsø Skrev: Tak for responsen.

Jeg har nu set uret og der er to modeller som har fanget min interesse: Et 1601 (1978) til 18.000 kr. og et 16014 (1984) til 21.000. Sælger havde et smart apparat til at måle forskellige ting, og det kom der følgende ud af:

Rolex Datejust 1601 (1978):
Rate variation: 0,1 s/d
Amplitude: 262*
Beat error: 0,5 ms.
Frequency: 19.800 a/h.  

Rolex Datejust 16014 (1984):
Rate variation: -1,1 s/d
Amplitude: 286*
Beat error: 0,1 ms
Frequency: 28.800 a/h

Jeg forstår mig ikke i stor stil på tallene og vil derfor sætte pris på jeres vurdering af urværkernes stand på baggrund af disse tal. Derudover vil jeg sætte pris på jeres vurdering af, om det kan betale sig at give 3.000 mere for 16014-modellen, hvis man sammenligner urene på baggrund af de foreliggende data?

I øvrigt er jeg nysgerrig efter at høre, om der er noget jeg skal tage med i betragtning ift. investeringsøjemed?

Mange tak for hjælpen.

Mange hilsner

Christian



Tallene ser bestemt fine ud. Amplitude 262 for en 1978 model lyder også godt/OK.

Umiddelbart ser jeg ikke nogen fordel i at købe den ene frem for den anden. Jeg ville gå efter design. Jeg ved ikke som service hos Klarlund er billigere på 16014 end 1601 modellen. Måske 2.000 - 2.500 kr., men ved de andre Rolex forhandlere er der ikke stor prisforskel om nogen. Urerne taber ikke meget i værdi, men selvfølgelig hvis man går med dem i 5 - 7 år og vil sælge og de skal have ny service igen trækker det ned, men lidt opvejes nok af små prisstigninger.
Svar
#7
Som de fleste har skrevet så ser tallene fint ud for begge ure. Blev ure målt i forskellige positioner (face up, crown down, pocket)?
En lille praktisk forskel mellem de to værker (cal. 1570 i ref. 1601 og cal. 3035 i 16014) er, at du har quickset af dato i 16014, dvs. man skifter dato ved at trække kronen ud og dreje den mens med ref. 1601 skal du dreje viserne frem og tilbage.
Begge ure er med plexi.
Hvis der er en lænke på dem så undersøg strækket i lænken. Føles lænken stram eller slap og er der stor mellemrum mellem lænkeled? Hvis der er lænke på er det Jubille (forventet) eller Oyster? Er skiverne uden ridser og ser pæne ud?
Er der evt. en kvittering for service eller noget
Til syvende og sidst skal du gå efter det ur der tiltaler dig mest.
Svar
#8
(30-06-2016, 08:16 AM)dwndler Skrev: Som de fleste har skrevet så ser tallene fint ud for begge ure. Blev ure målt i forskellige positioner (face up, crown down, pocket)?
En lille praktisk forskel mellem de to værker (cal. 1570 i ref. 1601 og cal. 3035 i 16014) er, at du har quickset af dato i 16014, dvs. man skifter dato ved at trække kronen ud og dreje den mens med ref. 1601 skal du dreje viserne frem og tilbage.
Begge ure er med plexi.
Hvis der er en lænke på dem så undersøg strækket i lænken. Føles lænken stram eller slap og er der stor mellemrum mellem lænkeled? Hvis der er lænke på er det Jubille (forventet) eller Oyster? Er skiverne uden ridser og ser pæne ud?
Er der evt. en kvittering for service eller noget
Til syvende og sidst skal du gå efter det ur der tiltaler dig mest.

Som dwndler skriver, er det lidt hip som hap, hvilken af de to modeller du vælger. Rigtigt nok, kaliber 3035 er teknisk set opdateret i forhold til kal. 1570 og så indført med quickset, men begge to er solide arbejdsheste og reservedele er ingen problem at skaffe fra frit marked (udenom AD´er) hvis nødvendig.
Lille korrektion ang. 16014. Uret er med safirglas (har selv ét) men pga. at Rolex ikke skiftede fra plexi til safir i et hug men løbende fra 1978 og flere år frem, findes der måske nogle 16014´er fra 84 med plexi.
Er uret med safirglas, mener nogle at dette retfærdiggør et højere pris.
IMHO er plexi det smukkeste for et ældre Rolex.
Og, som også sagt: Tjek lænkens stand. En gammel lænke, Oyster og specielt Jubilé må have stræk og har, medmindre uret har fået en erstatningslænke. Rolex lænker er ganske holdbare og lidt slitage bør ikke skræmme dig fra at handle - dog skal låsen fungere og lænken skal være uden direkte defekter.
Svært at sige noget præcist om priserne uden at se billeder af urene men ældre Datejusts er ikke de hotteste sællerter og det burde være realistisk at få høvlet en tusse eller to fra priserne.

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#9
(30-06-2016, 12:52 PM)TioMalo Skrev:
(30-06-2016, 08:16 AM)dwndler Skrev: Som de fleste har skrevet så ser tallene fint ud for begge ure. Blev ure målt i forskellige positioner (face up, crown down, pocket)?
En lille praktisk forskel mellem de to værker (cal. 1570 i ref. 1601 og cal. 3035 i 16014) er, at du har quickset af dato i 16014, dvs. man skifter dato ved at trække kronen ud og dreje den mens med ref. 1601 skal du dreje viserne frem og tilbage.
Begge ure er med plexi.
Hvis der er en lænke på dem så undersøg strækket i lænken. Føles lænken stram eller slap og er der stor mellemrum mellem lænkeled? Hvis der er lænke på er det Jubille (forventet) eller Oyster? Er skiverne uden ridser og ser pæne ud?
Er der evt. en kvittering for service eller noget
Til syvende og sidst skal du gå efter det ur der tiltaler dig mest.

Som dwndler skriver, er det lidt hip som hap, hvilken af de to modeller du vælger. Rigtigt nok, kaliber 3035 er teknisk set opdateret i forhold til kal. 1570 og så indført med quickset, men begge to er solide arbejdsheste og reservedele er ingen problem at skaffe fra frit marked (udenom AD´er) hvis nødvendig.
Lille korrektion ang. 16014. Uret er med safirglas (har selv ét) men pga. at Rolex ikke skiftede fra plexi til safir i et hug men løbende fra 1978 og flere år frem, findes der måske nogle 16014´er fra 84 med plexi.
Er uret med safirglas, mener nogle at dette retfærdiggør et højere pris.
IMHO er plexi det smukkeste for et ældre Rolex.
Og, som også sagt: Tjek lænkens stand. En gammel lænke, Oyster og specielt Jubilé må have stræk og har, medmindre uret har fået en erstatningslænke. Rolex lænker er ganske holdbare og lidt slitage bør ikke skræmme dig fra at handle - dog skal låsen fungere og lænken skal være uden direkte defekter.
Svært at sige noget præcist om priserne uden at se billeder af urene men ældre Datejusts er ikke de hotteste sællerter og det burde være realistisk at få høvlet en tusse eller to fra priserne.

Mvh. John

Jeg troede, at ref. 160XX er med plexiglas mens ref. 162XX (fra slut 80'erne) er med safirglas men du har langt jo en "lille smule" mere erfaring i dette felt Icon_not
Svar
#10
Hej alle.

Tak for jeres respons og inputs.

Jeg har bestemt mig for at købe 16014'erne. Billede følger, når jeg får uret i hænde. :-)

Mange hilsner

Christian
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)