Første (og sidste) Rolex Submariner
#1
Hej Urforum!

Først og fremmest; herligt forum I har jer her! 
Jeg er ny på siden, og jeg antager, at dette spørgsmål har været bragt et par gange. Ikke desto mindre tillader jeg mig at spørge alligevel. 

Jeg har tidligere været Omega- og Breitling-mand (pt. pryder PO'en armen). Jeg har dog, i forbindelse med min færdiggørelse af min kandidatgrad, valgt at investere i en Submariner (alternativt Seadweller). Hensigten er, at der skal indgraveres noget på bagkassen, hvorfor uret således ikke skal sælges igen. 

Jeg har har af personlige årsager overvejet årgangene 1989 eller 2013. De nye modeller er også et godt bud, men jeg synes, at priserne efterhånden har nået et niveau, hvor jeg ikke føler at jeg kan være med (senest 63.000 for Sub og 73.000 for SD).

Mit spørgsmål lyder på, om der er nogle absolutte do's and don'ts jeg skal være særligt opmærksom på i forbindelse med køb af en brugt sub (eller SD). Er der årgange/modeller, jeg absolut skal holde mig fra? Er det blasfemi at få poleret uret op i tilfælde af, at det er slidt godt ned? Hvor ofte skal en ældre sub til service? Hvad er et nogenlunde fornuftigt prisleje (her tænker jeg også ift. komplet service)? 

Jeg er ganske grøn ift. ældre modeller og mere permanente investeringer (normalt har jeg kun haft mine ure 6-12 mdr. ad gangen), og ovenstående er nogle af de overvejelser jeg har gjort mig. Alle gode råd og bemærkninger modtages gerne!

God aften og på forhånd tak for hjælpen! :-)

DBH

Matti
Svar
#2
For mig er der stor forskel på at være interesseret i ure eller interesseret i investering. Interessen for at tjene på investering i ure er i bedste fald et spørgsmål om tålmodighed. Den grandlæggende interesse for ure er livsvarig. 
P.N.
Svar
#3
Jeg ville personligt gå lidt længere tilbage og finde en 4'er cifret model med mat t-skive. Enten 5513 eller en 1680, da jeg mener de ure er så meget federe end de nye med blanke skiver. Hvis det skal være nyt er det eneste der holder en SD 4k.

Polering: Bare drop den ide.

Service: Som med alle andre ure, når de trænger og prisen er vel omkring 2k hvis der ikke skal skiftes stumper.

Et andet råd: Skriv din post inde i Rolex gruppen på facebook da du nok vil få 10gange så mange svar derinde.
Svar
#4
(24-05-2016, 06:59 PM)Matti Skrev: Mit spørgsmål lyder på, om der er nogle absolutte do's and don'ts jeg skal være særligt opmærksom på i forbindelse med køb af en brugt sub (eller SD). Er der årgange/modeller, jeg absolut skal holde mig fra? Er det blasfemi at få poleret uret op i tilfælde af, at det er slidt godt ned? Hvor ofte skal en ældre sub til service? Hvad er et nogenlunde fornuftigt prisleje (her tænker jeg også ift. komplet service)? 

Der er ikke nogle specifikke do's and dont's ift. årgange/modeller idet Rolex ure generelt alle er super kvalitet. Der er dog rigtig mange meninger om hvad der er det fedeste og min er at jeg (lige nu) foretrækker de tidligere modeller ift. de nyeste. Men som nævnt er der ikke noget rigtigt eller forkert - kun forskellig smag.

Om polering er blasfemi eller ej, er meget individuelt og jeg har et rimelig afslappet forhold til det. Når det så er sagt, så er det ikke det smarteste hvis man tænker værdi for samlere, hvor de fleste foretrækker upolerede ure.

Tidsintervallet mellem service er noget der er mange meninger om, men en tommelfingerregel kan være mellem 5 og 8 år, eller når uret viser tegn på et behov ved ikke at gå korrekt eller for lav gangreserve.

Prisen på service afhænger af hvor man får det lavet, men uafhængige urmagere ligger vel omkring 2k. hvis der ikke skal bruges dele og betydelig mere hvis man går til en AD (autorized dealer).
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)