Rejsebeskrivelse fra en urtossetur til Geneve
#1
Kære venner,

Jeg har før skrevet om at Geneve er en fantastisk by at se på ure i. Jeg har flere gange været der på endagsbesøg med min famile, men som nogle af jer kender det, bliver både hustru og børn i løbet af kun få timer lidt trætte af at se på ure... Så denne gang var jeg i byen nogle dage sammen med en god ven der også er ur-tosse. I får her en beretning om nogle af vores oplevelser dernede.

Efter en del problemer med swissair, der havde aflyst vores direkte fly uden at meddele os det Icon_e_sad, måtte vi en tur over London og ankom kl 20 torsdag aften til Geneve. Når man så checker ind på hotellet og opdager at der ligger det fulde Zenith-katalog og andet urlitteratur på alle værelser er man sikker på at være kommet til den rette by. Udsigten fra hotelværelset var ganske fin:
]İmage

Fredag morgen var vi så klar til at se på urbutikker, byen byder på et fantastisk antal af både mærkernes egne butikker og AD's. Vores tilgang til tingene var at se på en masse af de ure som er realistiske for vores egen økonomi, men herudover også at se og lære om de langt mere komplicerede ure, som vi aldrig vil kunne købe. Vi tog ikke så mange billeder i butikkerne, men dem vi tog var af de dyrere ure, jeg tænker i vil finde dem spændende.

Et af de første stop var hos Wacheron Constantin. Her så vi på flere versioner af overseas, blandt andet en superflot limiteret udgave med chronograf og lidt røde detaljer på skiven. Da vi spørger ekspedienten om ikke hun kunne vise os et af de mere komplicerede ure, henter hun dette med bl.a. evighedskalender, minutrepetition og tourbillion som hun fortæller engageret om og lader os prøve Icon_drool . I får lige et, desværre lidt dårligt, wristshot:
]İmage

Herefter besøgte vi et par AD'ere hvor vi blandt andet prøvede et par Breitling, fire forskellige Blancpain Fifty Fathoms Bathyscape (et ur jeg har været meget i tvivl om, men det vinder bare så meget på armen), et Tudor Pelagos i den blå udgave (super flot og til en fair pris), Rolex submariner i hvidguld med blå skive, et par fede Zenith ure og flere andre....

Nu var vi så nået til Patek Philippe butikken:
İmage

Efter at have set lidt på de udstillede ure, og flere gange blevet spurgt om ikke der var noget vi havde lyst til at se nærmere på bad vi om at se et ref 5960 og lidt nautilus og vi bliver bænket i fremvisningslokalet bagerst i butikken. Under fremvisningen og prøven af disse ure får vi også, på initiativ fra ekspedienten, en snak om det Omega Speedmaster som min ven bærer, ekspedienten har en stor viden om dette ur. Under vores snak siger ekspedienten at han fornemmer at vi interesserer os oprigtigt for ure, og han spørger om ikke vi har lyst til at se nogle af deres komplicerede ure, og jo det har vi. Vi bliver herefter fulgt op på første sal, hvor vi sandt for dyden får en spændende fremvisning af adskillige ure, blandt andet får vi lov at prøve dette ur som er i platin og med tourbillon og minutrepetition :
]İmage

Herefter tager han også et andet ur frem med minutrepetition for lige at demonstrere at lyden er forskellig alt efter om kassen er af platin eller guld Icon_smil, i får lige et billede af bagsiden af de to ure:
İmage

Næste ur han viser os bliver et PP med monopusherkronograf med splitsekund og vi får en spændende forklaring om hvorfor lige netop dette urværk er hans eget yndlings patek philippe urværk. Vi får en snak om Lange & Söhne vs PP, han anerkender til fulde kvaliteterne hos denne konkurrent. På et tidspunkt kommer vi til at snakke om hans egen samling af ure, som også omfatter andet end PP, og han trækker dagens ur op af hans jakkelomme, det er et 120 år gammelt PP lommeur med minutrepetition i perfekt stand!!!, dette får vi også en demonstration af og forklaring om, det er forøvrigt overhovedet ikke til salg.

Vi ender med at bruge noget over en time med at se på PP....

Så havde vi lige tid til en frokostpause og en sejltur på Genevesøen:
]İmage

Efter vores sejltur var det lige tid til en enkelt AD'er inden vi nåede til JLC's butik, hvor den superengagerede ekspedient spurgte om vi kender historien om Geophysic-urene, da jeg fortalte at jeg har et af de limiterede Geophysic-ure blev hendes engagement endnu større, og vi fik blandt andet vist og demonstreret flere ure fra Duometre-serien, et extreme lab og meget andet. Noget af det der gjorde mest indtryk på mig var et master extreme med tourbillon, det prøvede vi også:
]İmage

Næste stop var Blancpain-butikken, her prøvede vi et fifty fathoms i guld (virkelig smukt ur Icon_smil ) og vi fik også her en snak med ekspedienten om det Omega Speedmaster som min ven bar og selvfølgelig det fifty fathoms i stål som jeg selv bar, hun fortalte at de er forholdsvis sjældne med lænke. Vi fik da så også lige prøvet et fifty fathoms med tourbillon:
]İmage

Nå men nogen skal jo gøre det, så vi måtte videre til næste butik, det var Omegas butik, en meget stor og flot butik hvor de fortalte at da har alle Omegas ure. Jeg syntes mægtigt godt om Speedmaster Dark Side of the Moon, det er altså fedt. Vi så også på lidt forskellige planet ocean og ekspedienten fremviser et limiteret planet ocean GMT i platin, det er limiteret til 8 eksemplarer, det vi prøvede er nr 2, vi fik en længere fortælling om produktionsprocessen bl.a. skulle det være særligt kompliceret med lynetten i orange karamik med tal i platin. Naturligvis blev min vens speedmaster også kommenteret her. Et Wristshot af den limiterede GMT:
İmage

Herefter stod den på Panerai, de har også egen butik i byen, vi fik set på et par hvidskivede eksemplarer til en afveksling, en del remme og fik en forklaring om de forskellige kasser og værker, også her stort engagement fra personalet.

Nu nærmede det sig faretruende butikkernes lukketid, med kun ti minutter tilbage blev vi enige om at vente med IWC til næste dag.

Fredag aften gik med en hyggelig middag i den gamle bydel, kan også varmt anbefales. Vi så også en del eksotiske biler, et par billeder:
İmage]İmage

Næste morgen startede vi med besøg på Patek Philippe museet, vi havde fået fribilleter af vores "ven" i butikken Icon_e_biggrin1  Et spændende museum med en helt unik samling, man måtte ikke tage billeder og vagterne var forholdsvis opmærksomme.... Kort fortalt er museet hele PP´s historie med ure fra 1500 til 1989, fordelt på fire etager, kan så absolut anbefales.

Nu gik turen så til IWC's butik, her prøvede vi aquatimers i forskellige versioner Icon_Up Igen blev min vens Omega kommenteret og da vi kommer til at snakke om spændende ure henter ekspedienten dette i baglokalet, det er så det sidste IWC har tilbage ud af de 50 der er produceret, det var bare flot Icon_drool
]İmage

Næste og sidste stop var hos AP's butik, hvor vi så på 15400 med forskellige skiver, det er altså også et fedt ur. Vi fik også prøvet et grønt ROO, en version der kun sælges i butikken i Geneve, det var sgu egentlig meget friskt:
]İmage
Her kunne ekspedienten så også underholde os med lidt specielle ure, vi så et spændende jules audemars chronometer med bl.a. dobbeltfjederhus, 43.200 svingninger/time og meget mere, og vi fik prøvet dette som over 5 år er udviklet sammen med Michael Schumacher og kan tage omgangstider på knappen på venstre side:
]İmage

Herefter var det tid til en frokost i det gode vejr og hjemrejse hvor vi landede i kastrup lørdag aften.

Efter denne tur kan jeg klart anbefale Geneve til en lille ur-tur, men også som turistmål, det er en ret hyggelig by.
Mvh
Morten
Svar
#2
Det lyder som en god og spændende tur!

Jeg kan af de viste ure nok bedst lide den orange Omega


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#3
Tusind tak for den fine rejsebeskrivelse. Geneve er en dejlig by og et mekka for urnørder. Jeg tror kun, det er Bahnhofstrasse i Zürich, som kan konkurrere med Rue du Rhône i Geneve hvad urforretninger angår. I fik sandelig også set nogle interessante specialiteter. Tak!
JK
Svar
#4
Fede ure, og sikke en rundtur.

Gad vide hvad 'email' nederst på det blå PP dækker over?

PP- emailopkobling Icon_smil
Svar
#5
(08-05-2016, 04:32 PM)jaha Skrev: Fede ure, og sikke en rundtur.

Gad vide hvad 'email' nederst på det blå PP dækker over?

PP- emailopkobling Icon_smil

Det spugte jeg også om, min rejsekammerat kunne så fortælle at det betyder emalje, skiven er emaljeret Icon_smil
Mvh
Morten
Svar
#6
Tak fordi du gav dig tid til at fortælle om jeres tur.
Super spændende læsning


Sent from my iPad using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
#7
Fedt Morten, jeg er på ingen måde misundelig på dig og din makker Icon_e_wink
Svar
#8
Tak fordi du deler din fede oplevelse. Icon_Up

Wauv nogle lækre ure  Icon_hjerte
Mvh Kim 
Svar
#9
Tak for en god rejsebeskrivelse. Det er en genial by, hvis man er til tandhjul ;-)

Og godt at høre, at alle butikkerne tog så godt imod jer. Det er altid sjovt når de vilde ting bliver hentet ud fra baglokalet.

Claus

Claus


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar
#10
Tak for delingen, og tiden du har brugt på dette indlæg!
Jeg har stadig til gode at opleve Geneve. Det er både mekka for ur nørder og bil interessede!
Sådan en McLaren P1 ses ikke ofte på gaden..


Sent from my iPhone using Tapatalk
If you ain't using it, you abusing it!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)