Garanti vs. "det grå marked"
#1
Hej Urforum.dk,

Jeg har fulgt med på sidelinjen igennem en længere periode og har nu bestemt mig for, at jeg skal have mit første "rigtige" ur.

Jeg har brugt adskillige timer på dels at undersøge hvilket ur jeg vil have og dels forhandlermarkedet. 

Valget er kredset ind på et IWC Pilot (ref. nr. 377709). Jeg kan se, at der er en forhandler i New York, der sælger uret til en betragtelig lavere pris end de europæiske forhandlere, og idet jeg skal derover om en måned, vil det passe perfekt, at jeg kunne købe det under mit ophold (jeg er opmærksom på de told-mæssige udfordringer).

Jeg har kunnet læse mig frem til, at forhandleren (Jomashop) agerer på det såkaldte "grå marked", og jeg er i den forbindelse blevet gjort opmærksom på, at det kan skabe nogle udfordringer - særligt vedrørende garantien. Og det er her, jeg primært søger jeres hjælp: er det korrekt, at den officielle "world wide"-garanti ikke gælder, når man køber via en forhandler på "det grå marked"? og har I haft udfordringer herigennem?

Jeg har primært søgt via Chrono24, men hvis der finder andre anbefalelsesværdige handelsplatforme, hører jeg selvfølgelig meget gerne herom.

Den samlede besparelse ift. at købe uret fra en europæisk forhandler vil være ca. 4-4.500 kr. så taget urets samlede pris i betragtning, er det ikke fordi, at besparelsen er helt fænomenal. Så hvis ulemperne er betragteligt store, vil jeg overveje at købe det fra en autoriseret dealer inden for EU.

Men jeg hører gerne om jeres erfaringer og råd :) på forhånd mange tak og tak dagligt at dele jeres viden herinde.
Svar
#2
Det plejer ikke at være et problem. Jeg har fået tjekket både Rolex og Panerai gratis selvom de var købt på ferier i Italien.

Garantien er jo kun på 2(?) år - der kommet du næppe til at bruge den.

Men besparelsen må godt nok være voldsom for du skal jo på regne små 30% når du deklarerer uret i tolden i Kastrup.
Svar
#3
Jeg kan se på Chrono24, at uret koster ca. 26.000 kr. i New York. Hertil kommer afgifter ved import til Danmark.
Uret kan købes for ca. 29.000 kr. i Italien med betaling via Chrono24. Det er da billigere, så vidt jeg kan regne ud  Icon_smil
JK
Svar
#4
Det eneste du skal sikre dig er at garanti kortet er stemplet at datere. Du kan oftest ved at handle med Grey market forhandlere, ende med et garanti kort der ikke er dateret = ikke gyldigt.

Og I ved jo ligeså godt som mig at han ikke har tænkt at deklarer uret, så i behøves vidst ikke lave udregningen for ham.


Sent from my iPhone using Tapatalk
If you ain't using it, you abusing it!
Svar
#5
Tak for svar :)

Jeg har fundet ud af, at lægges en afgift oveni prisen, når man bestiller et ur til staten New York. Det betyder, at den samlede besparelse ift. at komme uret inden for EU og med officiel IWC garanti (f.eks. fra den italienske forhandler (se link ndf), som JK også henviser til ovenfor), er ca. 2.500-3.000 kr., og så tænker jeg, at det umiddelbart bedst kan betale sig at købe fra Italien.

http://www.chrono24.dk/iwc/pilots-chrono...256959.htm
Svar
#6
(13-04-2016, 07:51 AM)jacobzimmer Skrev: Det eneste du skal sikre dig er at garanti kortet er stemplet at datere. Du kan oftest ved at handle med Grey market forhandlere, ende med et garanti kort der ikke er dateret = ikke gyldigt.

Og I ved jo ligeså godt som mig at han ikke har tænkt at deklarer uret, så i behøves vidst ikke lave udregningen for ham.


Sent from my iPhone using Tapatalk

I princippet kan man selv skrive en dato, da den er påført med håndskrift i de få tilfælde jeg havde en garantibevis og AFAIK man stempler ikke mere. Der er en klistermærke fra pågældende butik. Noget i stil med denne

İmage
Svar
#7
En anden ting er, at på grey market filer de ofte serienummeret af og så tror jeg det er lige meget om garantikortet er udfyldt :-) Jeg kan dog ikke huske om Jomashop gør det.
Svar
#8
Jeg skal ikke udelukke, at nogen kan have filet et stempel af, men det må absolut være undtagelsen. Ure uden serienummeret vil tabe så meget i værdi, at de kun kan sælges på det meget mørkegrå marked.

Angående worldwide garanti er der ingen problemer, når blot papirerne er udfyldt korrekt ved det oprindelige salg fra AD.

/Bjørn
[-]
  • Claus Tukjær
Svar
#9
(14-04-2016, 08:17 AM)onkeldunkel Skrev: En anden ting er, at på grey market filer de ofte serienummeret af og så tror jeg det er lige meget om garantikortet er udfyldt :-) Jeg kan dog ikke huske om Jomashop gør det.

Sikke noget vrøvl.
Har du selv opfundet påstanden ??

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#10
(14-04-2016, 08:17 AM)onkeldunkel Skrev: En anden ting er, at på grey market filer de ofte serienummeret af og så tror jeg det er lige meget om garantikortet er udfyldt :-) Jeg kan dog ikke huske om Jomashop gør det.

Stop dig selv!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)