Movement caliber C01.211 - hvor billigt kan man producerer
I forbindelse med en fødselsdags-gave der ligger og venter, indkøbt af min kære hustru, har jeg undersøgt lidt omkring dette Tissot og det automatiske værk.

Billedet af uret er lånt på nettet 

İmage

Som jeg har forstået det, har Tissot fået ETA til at bygge et lavpris produkt til masse-produktion og værket er et C01.211 og med kun 15 jewels og lidt ekstra plastik dele, kan man jo tænke hvad man vil, og er vi så ikke nede og skrabe bunden og var det bedre med et quartz-værk af lidt bedre kvalitet....? set i lyset af at der ofte skal lyde et hurra for det automatiske værk....??

Hvordan har i det med noget sådant og kan man overhovedet forvente sig noget som helst af sådan et værk.

I kan sikkert godt forstå den situation at man som ur-elsker får en gave og på en og samme tid kryber der en lille mand op og prikker til en angående kvaliteten og man får lidt røde øre  Icon_flov

Eller er man blot blevet en forvendt bruger af ure og i virkeligheden et utaknemlig skarn  Icon_head
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
(31-03-2016, 12:06 PM)Miwes Skrev: I forbindelse med en fødselsdags-gave der ligger og venter, indkøbt af min kære hustru, har jeg undersøgt lidt omkring dette Tissot og det automatiske værk.

Billedet af uret er lånt på nettet 

İmage

Som jeg har forstået det, har Tissot fået ETA til at bygge et lavpris produkt til masse-produktion og værket er et C01.211 og med kun 15 jewels og lidt ekstra plastik dele, kan man jo tænke hvad man vil, og er vi så ikke nede og skrabe bunden og var det bedre med et quartz-værk af lidt bedre kvalitet....? set i lyset af at der ofte skal lyde et hurra for det automatiske værk....??

Hvordan har i det med noget sådant og kan man overhovedet forvente sig noget som helst af sådan et værk.

I kan sikkert godt forstå den situation at man som ur-elsker får en gave og på en og samme tid kryber der en lille mand op og prikker til en angående kvaliteten og man får lidt røde øre  Icon_flov

Eller er man blot blevet en forvendt bruger af ure og i virkeligheden et utaknemlig skarn  Icon_head
There are plastic parts in one of the greatest chronograph calibers ever made,the Lemania 5100.This sits in watches made for space travel,like the Omega speedy and the Sinn 142.The proof of the pudding is in the eating.I do not know much about your caliber,but plastic parts do not mean it is a bad one.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Hej Michael - Det er da nogle irriterende "second thoughts", der har grebet dig om det overordentligt smukke ur.

Det er korrekt ræsonneret, at når man ved mere om ure, så kan man forfalde til den slags reflektioner.
Modsætningsvis, så har vi alle(?) et eller flere ure, der kan vække nogle (automat)reflektioner hos os.

For mit eget vedkommende har jeg et par stykker:
#1. I en udsalgsraptus solgte jeg min Speedmaster125, ærgrede mig da auktionen løb - og har siden generhvervet uret.
#2. I en efterfølgende udsalgsraptus, frembød jeg også min Alaska Project, som Kaplans Auktioner satte en overordentlig lav mindstepris på.
Mit håb var så, at der ville udbryde budkrig om Alaska'en; men intet skete, og den opnåede ikke engang mindstebud.
Der var ikke een eneste djævel, der ville have leveret en "Alaska" på en dansk adresse for 19.500 kr. - Mit ræsonnement var følgende:
"Uret vil ikke af med mig. Den troskab er påskønnelsesværdig, jeg hjemtager uret, og herefter bliver det op til min arving at kapitalisere det".
Sådan er det blevet, og uanset hvor meget jeg bliver budt for uret, vil svaret være: "Nuts". (Googl evt. "General Anthony McAuliffe")

Baggrunden for dine "ETA reflektioner" er ganske korrekte, se evt: WatchBase: ETA caliber C01.211

Det fremgår, at ophavet til kaliberen er Lemania 5100. - Den pågældende kaliber er udgået af produktion, hvilket "vakte stort skrig og skrål".

Det er ganske korrekt, at Lemania 5100 er både berygtet og berømmet. - Se blot nedenstående billede af:

İmage
Omegas udgave af Lemania 5100, Omega kaliber 1045 - For yderligere information se: Ranfft (Lemania 5100) Omega 1045

Lad os forlods være enige om, at værket bestemt ikke er en skønhedsåbenbaring. Der er tale om industrielt formede værkdele uden æstetisk finesse.
Der er oven i købet tale om flere dele af plastik (perlon), se blot de store grå "pølseformede legemer" under rotoren.
Disse "øjebæer" er en af årsagerne til værkets formidable robusthed, da de er støddæmpere for rotoren, når uret modtager et aksialt stød. (langs med rotorakslen)
Værket fandt anvendelse i flere små fabrikkers produktion af navnlig militært certificerede ure. - Det var ikke kønt; men robust.
Når man dertil lægger, at finisheringen ser ud som om den er foretaget med den sløve side af en frikadelle - må det afrundes:
"Der er tale om en traktor, der med enestående robusthed, uendeligt tålmod og uden jomfrunøkker udfører sit arbejde".

Blandt de horologiske minus'er hører:
# Det er et af de første værker, der er specielt udviklet til maskinsamling. (sådan hed det i 1978, i dag ville man kalde det robotsamlet)
# Det indeholder ingen horologiske finesser, bortset fra central minuttæller
# Det indeholder "horologisk fremmede materialer", så som plastik
# Der er et minimum af håndarbejde på delene og i samlingen af værket.
# Det er tudegrimt.

Blandt ur bruger/samler'ere er plusserne:
# Robust og pålideligt
# Central minuttæller er blevet højt estimeret.
# Efter ophør af produktionen, er det blevet hypet(?), eller i hvert fald betydeligt mere estimeret.

Hele denne historie kan læses hos: Chuck Maddox, Watch Legends: The calibre Lemania 5100 - Not beautiful but rare

Til de "fin-horologer", der udtaler, at det jo bare er en Lemania 5100 afledt, vil jeg gøre Glistrups ord til mine, da han karakteriserede Pia Kærsgård...
"Der er ingen huller i hendes uvidenhed".

I sin revitaliserede form (C01.211) ser værket nydeligt ud, og ophavet er i hvert fald i orden.
For god ordens skyld - det ser ikke ud til, at ophavets centrale minuttæller er bevaret. Til gengæld er registrene smukt placerede.

Jeg kan naturligvis ikke erstatte dine egne reflektioner om værket. Der er du fuldstændig "on your own";
... men IMHO ville (det smukke) urs historie og ophav som en kær gave veje højere end intellektuel reflektion om graden af fornemhed.

Håber du kunne bruge det, og samtidig glæde dig over nedenstående..
Disclaimer: "Ingen horologer led overlast ved udarbejdelsen af dette indlæg".

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Må jeg ikke have lov til at takke for jeres indlæg der i den grad bringer glæden tilbage og dejligt at få den vinkel på sådan et værk Icon_Up

Underligt som man kan vakle rundt, men det bliver ikke mere sikkert en man har forstand til Icon_blink

Jeg vil i fuld fortrystelse se frem til gaven fra min skønne hustru og så vil dette ur få en blivende plads i kassen når jeg sidst på måneden får gaven Icon_smil

Ps. Geodoc jeg elsker dine fantastiske formuleringer.

[-]
  • KimT
Svar
Når man dertil lægger, at finisheringen ser ud som om den er foretaget med den sløve side af en frikadelle

Icon_lol Icon_lol Icon_lol Icon_lol Icon_lol Icon_lol Geodoc you are priceless.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Værket findes i Swatch ure i 3.300 kr som er vel deres topmodeller, men findes også i deres ca 7.000 - 7.500 kr. dykkerure.

Billigt men stærk nok og hvis det skulle gå en del for hurtig, få det justeret. Jeg tror ikke der bruges meget krudt på justeringen.

Når det er sagt går det jo fint derud af, og når du oveni købet ikke går med det en hulens masse, da du har andre ure, så ville jeg overhovedet ikke bekymre mig.

Nyd du bare uret nu det er en fin gave fra konen.
Svar
Køb ure ud fra dine egne præferencer Michael ,
At du er glad for det ur din hustru forærede dig er det eneste der tæller.

Når det er sagt så tror jeg vi alle har ting vi udlukker alene fordi det 
Ikke gør det rigtige for os, uden at det nødvendigvis handler om kvalitet.

Jeg har lidt af det sammen med lagkage chronografer,
De vinder aldrig helt indpas i min opfattelse af et rigtigt chronograf ur. Icon_blink
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Så blev det endelig dagen hvor mit Tissot kunne pakkes ud og her lige en lille video af uret.

Svar
Uret har her første døgn tabt 1 sek.

İmage

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)