Hanhart 42
#1
Hej.

Jeg er i dag kommet i besiddelse af et Hanhart 42 - kan jeg forstå at det hedder. Jeg kender intet til urets historie udover det jeg kan læse mig til rundt omkring, så hvis der er nogen som kender modellen er jeg meget nysgerrig efter mere info.

Mvh. Mathias
Svar
#2
hej Mathias, det lyder interessant - men for at vi kan give kvalificeret input bør du poste et billede, evt post et link til et identisk ur på nettet.

Hanhart 42 er betegnelsen på et værk produceret af Hanhart efter krigen og som bla sidder i de militære modeller Hanhart 417E, og 417ES hvorfra jeg kender det. Det sidder også i div civile ure fra Hanhart - variationerne er mange.

/L
Svar
#3
(28-03-2016, 09:06 PM)longbear Skrev: hej Mathias, det lyder interessant - men for at vi kan give kvalificeret input bør du poste et billede, evt post et link til et identisk ur på nettet.

Hanhart 42 er betegnelsen på et værk produceret af Hanhart efter krigen og som bla sidder i de militære modeller Hanhart 417E, og 417ES hvorfra jeg kender det. Det sidder også i div civile ure fra Hanhart - variationerne er mange.

/L

Så lærte jeg allerede noget nyt der Icon_smil 

Jeg har forsøgt at uploade et billed men kvaliteten er ikke den bedste.
http://www.spic.dk/index.php?view=693171...93439.jpeg

På urets bagside står der et 6-cifret nummer - er det til nogen hjælp?
Svar
#4
hej - billedet ligner/er en Hanhart fra anden verdenskrig med Hanhart 41 værk og du må meget gerne tage et billede af bagkassen med de numre. Der er forskellige versioner af modellerne fra krigen, og bagkasse nummeret er samt de andre graveringer er "vigtige".

graveringen burde være:
BODEN EDENSTAHL
WASSERGESCHUTZT (i en halv cirkel)
STOSSFEST
1xxxxx

lad være med at trække uret op - det har sikkert ligget stille i mange år, og afhængig af olien i værket kan du gøre skade, og der findes ikke reservedele der er til at betale.
Svar
#5
(28-03-2016, 09:52 PM)longbear Skrev: hej - billedet ligner/er en Hanhart fra anden verdenskrig med Hanhart 41 værk og du må meget gerne tage et billede af bagkassen med de numre. Der er forskellige versioner af modellerne fra krigen, og bagkasse nummeret er samt de andre graveringer er "vigtige".

graveringen burde være:
BODEN EDENSTAHL
WASSERGESCHUTZT (i en halv cirkel)
STOSSFEST
1xxxxx

lad være med at trække uret op - det har sikkert ligget stille i mange år, og afhængig af olien i værket kan du gøre skade, og der findes ikke reservedele der er til at betale.

Tak for svaret.

Det lyder spændende. Jeg har ikke lige pt. mulighed for, at tage et billed hvor man kan se graveringen ordenligt men den er præcis, som du skriver. Nummeret er 123595.
Svar
#6
Spændende - hvordan er du kommet i bisiddelse af uret - if I may ask?

urets "ægthed" kan kun afklares ved at åbne og se værket, og selvfølgelig detaljerede billeder - datering kræver en decideret adskillelse hvor der er datering på bagsiden af skiven!

/L
Svar
#7
(28-03-2016, 10:15 PM)longbear Skrev: Spændende - hvordan er du kommet i bisiddelse af uret - if I may ask?

urets "ægthed" kan kun afklares ved at åbne og se værket, og selvfølgelig detaljerede billeder - datering kræver en decideret adskillelse hvor der er datering på bagsiden af skiven!

/L

Jeg får taget nogle gode billeder af det i løbet af nogle dage og så må "skattejagten" forsætte.

Min far døde af kræft i januar og det er dukket op i forbindelse med, at der bliver ryddet op i hans ting. Der er ingen i familien som har kendskab til uret eller hvor min far havde det fra og det var bare blevet afleveret til genbrug, hvis jeg ikke havde taget det med hjem.

Er det muligt at få uret til at gå igen? jeg tænker på det du skrev med olien i uret.

- Mathias
Svar
#8
jeg kondolerer.

uhhh genbrug - tanken løber mig kold ned ad ryggen.

Selvfølgelig kan det komme til at fungerer igen, men det er ikke hvad jeg vil kalde et hverdagsur. Afhængig af standen er der pt. kun tre-fire urmagere jeg ville overlade det job til:

A. Lefty - London
Frank Roesky - Karlsruhe
2 stk i Munchen

hvis alt bare spiller kan en god dansk urmager klarer den, men der er en grund til at samlere fra hele verden sender deres Hanharts til ovennævnte. Lad iøvrigt være med at spise skiven - det er Radium !!
[-]
  • bhjensen
Svar
#9
(28-03-2016, 10:44 PM)longbear Skrev: jeg kondolerer.

uhhh genbrug - tanken løber mig kold ned ad ryggen.

Selvfølgelig kan det komme til at fungerer igen, men det er ikke hvad jeg vil kalde et hverdagsur. Afhængig af standen er der pt. kun tre-fire urmagere jeg ville overlade det job til:

A. Lefty - London
Frank Roesky - Karlsruhe
2 stk i Munchen

hvis alt bare spiller kan en god dansk urmager klarer den, men der er en grund til at samlere fra hele verden sender deres Hanharts til ovennævnte. Lad iøvrigt være med at spise skiven - det er Radium !!

Tak. 

Jeg bliver mere og mere bekræftet i at det ikke er en hverdags ting der er dukket op Icon_smil

Nu hvor du nævner samlere har du så en ide om hvilket prisleje et ur som dette er på, hvis urværket viser sig, at være som det skal være? Det er ikke umiddelbart til salg men det vil da være sjovt at vide.
Svar
#10
Jeg vil ikke påstå at jeg har indgående kendskab til Hanhart værker. Jeg har gravet lidt i værktypen og kan ikke forstå hvorfor det skulle være specielt vanskeligt at servicere denne type chronograph. Tilsyneladende er det en typisk colonne-chronograph i en god kvalitet uden komplikationer.
Det kunne være interessant at høre Longbear hvorfor han vurderer det skal sendes til en af de tre foreslåede ??
P.N.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)