ur stopper ved afktivering af chronograph
Hej

Jeg har et Omega Seamaster Chronograph, cal. 3330.

Jeg bruger ikke chronograph funktionen så ofte.
Sidst jeg har haft brugt chronographen for et par uger siden stoppede jeg den efter den havde kørt i ca 10 min og x antal sekunder, og uden at resette den.
Her i morges da jeg ville lige aktivere chronographen igen, så stoppede hele uret med at gå?? altså den lille sekundviser stoppede, og chronographen startede ikke.

Herefter trykkede jeg så på knappen igen for at deaktivere chronographen, og så begyndte uret at gå igen.

Efter nogle timer har jeg lige prøvet at resette chronographen, og prøvet at aktivere den igen, og nu har den kørt 2 timer uden problemer.

Jeg har uret på hver eneste dag, og det har jeg haft siden jeg købte det for snart et år siden.- Nogle dage mere aktiv end andre. Icon_smil

Hvad kan den skyldes? Er der noget som er gået i stykker, eller ved at gå i stykker?? Jeg tænkte lige om det har noget at gøre med lav gangreserve, at den så ikke kan trække begge ting?

İmage
Svar
Ja, de mekaniske chronographer kan godt drille lidt.

Mit Omega Seamaster med 1164 caliber (nærmest 7750 caliber), havde samme problem efter service. Her gik hele uret i stå hver gang jeg trykkede på startknappen, men da jeg resettede gik uret igen. Så tilbage på servicebordet. Jeg er ikke helt klar over hvad der blev lavet ved det. Nu 2,5 år efter kan chronographen og eksempelvis gå 2 uger i træk, og så pludselig går uret i stå. Når jeg så reseret går uret igen. Jeg har tjekket gangreserven og når det er trukket helt op og jeg aktiverer chronographen og sætter det på en winder, så går det måske 1 - 3 uger og så går det i stå. Efter jeg reseter chronographen og lader det ligge stille går der 40 - 45 timer inden uret går i stå. Alstå er det ikke gangreserven der er noget galt med. Nu har det gået i 5 uger hvor chronograpehn ikke har været brugt meget, og så går uret ikke i stå.

Mit Tudor Chrono med 7750 værk havde det samme problem, men kun hvis skureknapperne ikke var skruet helt ud og jeg aktiverede det. Typisk starede jeg chronographen og hvis jeg så arbejde fysisk med noget kunne jeg komme til at dreje kroen ind på uret bare 1/5 ind uden at bemærke det. Når jeg så trykkede på knappen til at stoppe uret med, gik hele uret i stå. Når jeg så resetede gil det hele fint igen. Der var ikke noget galt med uret, men konstruktionen af chronographens trykknapper var ikke så god. Måske lide Rolex Daytona af det samme problem.

Hvis du har ladet chronographen kører et stykke tid og du stopper den og ikke reserer, så ved jeg ikke om der er en risiko at når du starer chronographen iigen efter 14 dage eksempelvis, at noget har sat sig fast og hele uret stopper.

Har ikke høre om nogen som starter chronographen og stopper den igen og ikke reeseter med det samme.
Så vi må have en urmager på banen.
Svar
Ja jeg undrede mig også lidt over det. Nu ved jeg jo ikke om jeg skal frygte det værste, eller når det stoppede på den måde, at noget har taget skade? - Eller er det muligt at mekanikken driller lidt som du nævner? Icon_e_surprised

Det er ikke første gang jeg har haft brugt chronographen uden at resette den efter brug, og så lade visere stå på den måde i flere uger. Og der har ikke været nogen problemer.

Som du også nævner, så ved jeg ikke om det kan have noget at sige at den har haft stået sådan en et par uger uden at resette, og at der kan være mulighed for at noget sætter sig fast, eller ikke kan gå ordentligt i indgreb igen.

Det ville være rart hvis I er flere der vil dele jeres erfaringer, eller eventuelt nogle urmagere der ved noget mere omkring det mekaniske?
Svar
Man skal være forsigtig med at stille en diagnose uden at have uret under luppen. Jeg har dog været udsat for at hvis ikke sidetrykkene er renset og velsmurt efter service kan de komme til at hænge mellem to yderpunkter med en fejl der ligner omtalte til forveksling. Det bør selvfølgelig ikke forekomme hvis uret har været til service men ikke alle af kollegerne bruger tid på at adskille og rense sidetrykkene og hvis urkasse og lænke blot kommes i ultralyd rensekar er muligheden for fejl overhængende. Måske har ham "sønderjyden" (Lars) bud på andre årsager, men han har jo ikke så mange år på bagen  Icon_lol Icon_lol
Der er ikke risiko for at fejlen udvikler sig til skade for uret.
P.N.
[-]
  • KimT
Svar
(17-03-2016, 02:34 PM)stenstrupigen Skrev: Ja, de mekaniske chronographer kan godt drille lidt.

Mit Omega Seamaster med 1164 caliber (nærmest 7750 caliber), havde samme problem efter service. Her gik hele uret i stå hver gang jeg trykkede på startknappen, men da jeg resettede gik uret igen. Så tilbage på servicebordet. Jeg er ikke helt klar over hvad der blev lavet ved det. Nu 2,5 år efter kan chronographen og eksempelvis gå 2 uger i træk, og så pludselig går uret i stå. Når jeg så reseret går uret igen. Jeg har tjekket gangreserven og når det er trukket helt op og jeg aktiverer chronographen og sætter det på en winder, så går det måske 1 - 3 uger og så går det i stå. Efter jeg reseter chronographen og lader det ligge stille går der 40 - 45 timer inden uret går i stå. Alstå er det ikke gangreserven der er noget galt med. Nu har det gået i 5 uger hvor chronograpehn ikke har været brugt meget, og så går uret ikke i stå.

Mit Tudor Chrono med 7750 værk havde det samme problem, men kun hvis skureknapperne ikke var skruet helt ud og jeg aktiverede det. Typisk starede jeg chronographen og hvis jeg så arbejde fysisk med noget kunne jeg komme til at dreje kroen ind på uret bare 1/5 ind uden at bemærke det. Når jeg så trykkede på knappen til at stoppe uret med, gik hele uret i stå. Når jeg så resetede gil det hele fint igen. Der var ikke noget galt med uret, men konstruktionen af chronographens trykknapper var ikke så god. Måske lide Rolex Daytona af det samme problem.

Hvis du har ladet chronographen kører et stykke tid og du stopper den og ikke reserer, så ved jeg ikke om der er en risiko at når du starer chronographen iigen efter 14 dage eksempelvis, at noget har sat sig fast og hele uret stopper.

Har ikke høre om nogen som starter chronographen og stopper den igen og ikke reeseter med det samme.
Så vi må have en urmager på banen.
ved det her tilfælde har urmageren nok glemt at flytte indgrib imellem kobling driv og sekund hjul. Der nemlig et kobling drive som man kan flyttes ved hjælp af en skrue
Svar
Vil det resultere i en periodisk fejl ???
P.N.
Svar
det sker kun hver gang nå man starter chronographen. Men jeg tror ikke det var det problem tråd starter har der hans ur ikke var pillet ved.
Svar
Min erfaring er at det i alle tilfælde er en justeringsfejl mellem chronograph og basisværk eller en dårlig funktion af sidetryk. Det gør ikke skade på uret og det hænger ikke sammen med gangreserve. Minimering af gangreserve er et resultat af en dårlig fjeder eller behov for service.
P.N.
Svar
(19-03-2016, 07:27 PM)P.N. Skrev: Min erfaring er at det i alle tilfælde er en justeringsfejl mellem chronograph og basisværk eller en dårlig funktion af sidetryk. Det gør ikke skade på uret og det hænger ikke sammen med gangreserve. Minimering af gangreserve er et resultat af en dårlig fjeder eller behov for service.
P.N.

Jeg er jo ikke urmager, men ud fra hvad jeg kan læse rundt omkring så ser det ud til at Co-axial i teorien har meget langt mellem service. I praksis ser det ud til at det ikke er tilfældet…  Co-axial værker kan få fejl på resten af værket såvel som et ikke Co-axial…

Hvis det kun er et år gammelt så er det altså bare med at få reklamaret inden Swatch-group indkasserer for et fuldt service bare for at se på uret….
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
(19-03-2016, 08:13 PM)maclerche Skrev:
(19-03-2016, 07:27 PM)P.N. Skrev: Min erfaring er at det i alle tilfælde er en justeringsfejl mellem chronograph og basisværk eller en dårlig funktion af sidetryk. Det gør ikke skade på uret og det hænger ikke sammen med gangreserve. Minimering af gangreserve er et resultat af en dårlig fjeder eller behov for service.
P.N.

Jeg er jo ikke urmager, men ud fra hvad jeg kan læse rundt omkring så ser det ud til at Co-axial i teorien har meget langt mellem service. I praksis ser det ud til at det ikke er tilfældet…  Co-axial værker kan få fejl på resten af værket såvel som et ikke Co-axial…

Hvis det kun er et år gammelt så er det altså bare med at få reklamaret inden Swatch-group indkasserer for et fuldt service bare for at se på uret….

Uret er købt helt nyt hos Hvelplund for lidt under et år siden.

Men vil det så sige, at det ikke har noget at gøre med hvilken position viserne har stået i, der har fået denne fejl til at opstå? - I forhold til om den var blevet resat med det samme?

Det er da rart at høre at det igen skade gør. Men hvad er det egentlig der sker inden i, når resten af uret(sekundviser) gik i stå i ved aktivering af chronographen, men ved tryk på knappen igen, så gik det i gang igen?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)