Omega Seamaster De Ville
#1
Hej alle 

Jeg er ny på forum og lavede i går et indlæg i en anden gruppe, hvor jeg søgte hjælp til et par gamle Omega Seamaster-ure. Jeg prøver også lige her, så her er indlægget igen:

Jeg er komplet amatør, hvad angår vintage ure. Ikke desto mindre er jeg helt vild med gamle ure, da jeg synes, de er ekstremt flotte og fulde af historie. Jeg er faldet over en auktion med et Omega Seamaster Deville med mekanisk urværk, som jeg kunne tænke mig at bære til mit galla, som er rundt om hjørnet.

Jeg ved godt, at man skal have åbnet uret først, men ser det ellers nogenlunde originalt og pænt ud på vedhæftede billeder? Og ydermere: hvornår er uret mon fra? Er prisen fair?

Jeg venter med at byde, indtil jeg hører jeres svar. Og skulle jeg ende med at købe uret, vil jeg slå et smut forbi en urmager, før jeg tager uret i brug. Så kan jeg få endelig vished om dette mesterværk.  Icon_lol
İmage

Derudover er der også følgende ur, som dog ser ud til at være ramt af rust. Er det til at komme af med rust igen til rimelige penge?
İmage

Hvad ville en istandsættelse af de to ure umiddelbart koste?

Mvh.
Svar
#2
Hej og velkommen til,

I begge ure ligger der et håndoptræksværk enten cal. 611 eller 613 og ref. nr. er med stor sandsynlighed 136.020.
Min personlige erfaring (i form af sælger af disse og lignende ure) er, at folk går efter skiver der er i pæn stand når det kommer til Seamaster De Ville ure sandsynligvis da disse er såkaldte dress ure og fordi fleste rookies har et anstrangt forhold til patina, no ofence Icon_blink
Andet ur ( i stål) er ikke rustet. Det er blot snavs og kan fjernes. 
Service af ure vil koste ca. 1500kr. plus evt. Reservedele (nyt glas, krone eller dele af værket).
Og mit kvalificeret gæt ang. årgang er midt til slut 60'erne.
Og blot til info første ur er i version guld på stål mens andet er i stål og har tilsyneladende original spænde. Du skal dog regne med, at finde et 18/14 rem da nuværende (sandsynligvis original også) er ikke brugbar på længere sigt (læder er blevet stiv).
Svar
#3
(07-03-2016, 11:54 PM)dwndler Skrev: Hej og velkommen til,

I begge ure ligger der et håndoptræksværk enten cal. 611 eller 613 og ref. nr. er med stor sandsynlighed 136.020.
Min personlige erfaring (i form af sælger af disse og lignende ure) er, at folk går efter skiver der er i pæn stand når det kommer til Seamaster De Ville ure sandsynligvis da disse er såkaldte dress ure og fordi fleste rookies har et anstrangt forhold til patina, no ofence Icon_blink
Andet ur ( i stål) er ikke rustet. Det er blot snavs og kan fjernes. 
Service af ure vil koste ca. 1500kr. plus evt. Reservedele (nyt glas, krone eller dele af værket).
Og mit kvalificeret gæt ang. årgang er midt til slut 60'erne.
Og blot til info første ur er i version guld på stål mens andet er i stål og har tilsyneladende original spænde. Du skal dog regne med, at finde et 18/14 rem da nuværende (sandsynligvis original også) er ikke brugbar på længere sigt (læder er blevet stiv).

Tak for svaret, Dwndler.

Du skriver du, at du har været sælger af denne type ure. Så hvad ville en fair pris være for dem i deres nuværende stand? Jeg ville gerne undgå at give for meget ifht. deres reelle værdi.

Et servicetjek inkluderer det polering af glas og rensning af snavs, som der er på urene? Og hvad koster en pæn rem i ordentlig kvalitet (ikke original selvfølgelig)?

Jeg har - åbenbart i modsætning til andre rookies - ikke noget imod en god gang patina. Det klæder kun et gammelt ur, at det ikke ser fabriksnyt ud, synes jeg.
Svar
#4
Jeg sælger stadig ure og har par Seamaster De Ville'er til salg så vil nødig sige noget om indkøbspris. Du kan evt. tjekke priserne på dba og chrono24.

Service af uret bør inkludere at skille værket af, rense det, smøre og samle det igen. Om du vil have glasset poleret eller skiftet (nogle gange er ridser for dybe for polering) må du aftale med urmageren. Samme gælder for rensning af kassen dog vil jeg mene, at dette bør være inkluderet at få kassen renset i ultralydsbad er ikke det hel store for urmagere.
Remme koster fra ca. 200kr. og op efter hos de fleste urmagere. Sandsynligvis billigere på nettet og jo mere du går efter mærke eller materiale (alligator, struds, firben ol.) jo højere pris.

"Jeg har - åbenbart i modsætning til andre rookies - ikke noget imod en god gang patina. Det klæder kun et gammelt ur, at det ikke ser fabriksnyt ud, synes jeg."  Icon_not Icon_+1
Svar
#5
http://www.juwelier-rieger.de/mobile/uhren_list_normal.php?lang=dk&cat=28

used ?
Svar
#6
(08-03-2016, 07:30 PM)dwndler Skrev: Jeg sælger stadig ure og har par Seamaster De Ville'er til salg så vil nødig sige noget om indkøbspris. Du kan evt. tjekke priserne på dba og chrono24.

Service af uret bør inkludere at skille værket af, rense det, smøre og samle det igen. Om du vil have glasset poleret eller skiftet (nogle gange er ridser for dybe for polering) må du aftale med urmageren. Samme gælder for rensning af kassen dog vil jeg mene, at dette bør være inkluderet at få kassen renset i ultralydsbad er ikke det hel store for urmagere.
Remme koster fra ca. 200kr. og op efter hos de fleste urmagere. Sandsynligvis billigere på nettet og jo mere du går efter mærke eller materiale (alligator, struds, firben ol.) jo højere pris.

"Jeg har - åbenbart i modsætning til andre rookies - ikke noget imod en god gang patina. Det klæder kun et gammelt ur, at det ikke ser fabriksnyt ud, synes jeg."  Icon_not Icon_+1

Jeg endte med at byde på begge ure. Og heldigvis fik jeg uret i stål. En glædelig overraskelse var, at der ikke var rust men blot snavs på uret. Og det værste var faktisk tørret væk, da jeg modtog uret med posten. Hvorfor hverken auktionshuset eller sælger har valgt ikke at fjerne snavset, inden auktionsbillederne blev taget, er mig en gåde.

En anden positiv overraskelse var remmen, som er helt original og i pæn stand, hvilket spændet også er! Super.

Jeg har netop indleveret uret hos urmager Bo Mølbak, som gav mig et tilbud på omkring 2000 for service og et nyt glas. En pris, der umiddelbart virker helt fair. Så nu venter jeg blot på at få det tilbage i knivskarp tilstand.   Icon_e_biggrin1
Svar
#7
Så du ender på ca. 5.200 kr. for et nyserviceret Seamater De Ville med håndoptræk.
Umiddelbart kan jeg ikke se, at glasset skal skiftes, man kunne nøjes med polering.
Er remmen brugbar? Hvis ikke skal du på jagt efter en 18/14 rem Icon_blink
Svar
#8
(12-03-2016, 11:06 PM)dwndler Skrev: Så du ender på ca. 5.200 kr. for et nyserviceret Seamater De Ville med håndoptræk.
Umiddelbart kan jeg ikke se, at glasset skal skiftes, man kunne nøjes med polering.
Er remmen brugbar? Hvis ikke skal du på jagt efter en 18/14 rem Icon_blink

Ja, det passer meget godt. Jeg ved ikke rigtig, om det har været en god handel eller ej, men jeg er glad for uret. Og det er ikke fordi jeg skal tjene på at sælge det videre. 

Hvad angår glasset, så lyttede jeg blot til Bo. Remmen er i fin stand og yderst brugbar. Så den udgift slipper jeg for.  Icon_e_biggrin1
Svar
#9
(13-03-2016, 12:06 PM)LouisLitt Skrev:
(12-03-2016, 11:06 PM)dwndler Skrev: Så du ender på ca. 5.200 kr. for et nyserviceret Seamater De Ville med håndoptræk.
Umiddelbart kan jeg ikke se, at glasset skal skiftes, man kunne nøjes med polering.
Er remmen brugbar? Hvis ikke skal du på jagt efter en 18/14 rem Icon_blink

Ja, det passer meget godt. Jeg ved ikke rigtig, om det har været en god handel eller ej, men jeg er glad for uret. Og det er ikke fordi jeg skal tjene på at sælge det videre. 

Hvad angår glasset, så lyttede jeg blot til Bo. Remmen er i fin stand og yderst brugbar. Så den udgift slipper jeg for.  Icon_e_biggrin1

Det jeg har markeret med fed skrift er egentlig det vigtigste Icon_blink
[-]
  • KimT
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)