Navigationsursæt til det tyske artilleri ca 1967.
@Geodoc

tak for det udførlige svar (som altid) en sand fornøjelse at læse. Jeg kan nogenlunde følge tilbage- fremskæring (triangulering) ved hjælp af Teodolit men skal lige "købe et par vokaler" for at følge med i hvordan det gøres med stopurene, og hvorfor hele 4 ure er involveret i dette sæts brug; to stk stopur med rattraprante, en chronograf og et Ulysse Nardin box chronometer - det lyder indviklet.
Sælger af sættet har en kopi af ZDv 7/8, så jeg skal nok få fat i teksten på et eller andet tidspunkt.

Vedr 88erne og diverse kanoner, så må jeg se om bundeswehr har noget artilleri til salg - jeg vil jeg gerne have den komplette pakke. pt undersøger jeg hvilken teodolit der hørte til sættet, man må jo starte i det små :)

i den forbindelse støder jeg igen på problemer med de online NSN databaser der findes. De indeholder ikke altid de gamle reference numre, og jeg vil derfor være taknemmelig hvis en ældre militærmand kunne fortælle hvordan NSN systemet fungerede i midt/slut 60erne. Fandtes der store opslagsværker over NSN, i så fald ville det være meget interessant at få fat i et sådant opslagsværk.

/longbear
[-]
  • khbk
Svar
Hej Longbear (oa.)
... skal beklage, at min besvarelse blev "tyndest" på selve emnet; nemlig urene - og derfor blev "tung", hvor jeg selv har "hands on" erfaring.

Al terrestrisk stedsbestemmelse er afledt af maritim stedsbestemmelse, hvor "in the middle of nowhere" er endnu mere udtalt end på land.
Til søs er den vigtigste vinkelmåler sekstanten, med hvilken man måler solhøjden (ved middagstid), som vinkel mellem sol og horisont.
Ved stjerneklart kan sekstanten anvendes til vinkelmåling til div. (kendte) stjerner.
I begge tilfælde kommer urene ind, til fastlæggelse af observationstidspunktet, f.eks. solens kulmination.

Til søs udfører sekstanten sin paradedisciplin, da teodolit er uanvendelig fra selv det roligste skibsdæk.

Det er meget vanskeligt, at finde information om sættets faktiske og praktiske brug.
Det nærmeste jeg er kommet, er en "nørdet" side: Celestial Navigation Net, der netop dyrker sådanne metoder.
Dette på trods af (men navnlig fordi) vi befinder os i GPS'ens tidsalder, hvor stedsbestemmelse er reduceret til en instrumentaflæsning.
Dejligt at se, at nogen dyrker de grundlæggende discipliner med ure og instrumenter, samt (overordentligt langhårede Icon_scared ) matematiske beregninger.

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
At laese denne traad har vaeret en udpraeget fornoejelse. Icon_smil
Skift ur, når du står op!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)