Navigationsursæt til det tyske artilleri ca 1967.
#1
mjaa - jeg har dem ikke på i fysisk forstand, men de har været min ønskeliste siden engang i 2012, og min ventelisten siden Juni 2015. Sidste uge oprandt så dagen hvor sælger holdt sit ord og idag er så dagen hvor ventetiden slutter og to stk bundeswehr Hanhart Rattraprante stopure samt den originale kasse dumper ned mit skrivebord. Jeg er derfor helt oppe at ringe over at jeg igen har købt noget gammelt skidt for en mindre formue, og da jeg allerede ejer de tilhørende Hanhart / Junghans chronografer kan jeg fuldende sættet urmæssigt:

6675-12-140-9136: Ursæt til navigation for Bundeswehr artilleri
2 stk 6645-12-137-2101 (Hanhart stopur med rattraprante)
1 stk Junghans J88 eller Hanhart 417.

de to stopure kører silkeblødt i start/stop - det er for fed en fornemmelse at sidde med sådan noget kvalitetsværktøj mellem hænderne - og rattraprante er über cool :)

Kassen er produceret i sept 1967 og er ganske fint foret til de to stopure samt den tilhørende chronograf. Det skal bemærkes  at udskæringen til chronografen ikke passer til den gængse "bund-rem" med læderflap bagpå, men er designet til de tidlige bund remme uden flap eller til metal flex-remme.


İmage


İmage


İmage
İmage
Svar
#2
En teknisk bemærkning.
Jeg tror ikke urene er til navigation i traditionel forstand, men de kan have tilknytning til artilleri alligevel.
Når artilleri dengang skulle finde den nøjagtige position af batteriet, anvendtes teknikker som mere minder om landmålerteknik, hvor et ur ikke er relevant. I dag anvendes GPS.

Jeg vil gætte på urene har været brugt til lydpejling. Lydpejling bruges til at stedfæste fjendtlige kanonstillinger (batterier), idet man ud fra glimtet når kanonerne skyder og den tid der går fra glimt til lyden når frem til pejleposten, kan beregne batteriets position, (meget forsimplet beskrevet). Når positionen er beregnet kan man derefter skyde mod batteriet med eget artilleri eller bombe med fly.

I dag anvende radar som omgående kan stedfæste en fjendtligt batteri meget nøjagtigt.
Venlig hilsen
Niels B. Henriksen
Svar
#3
(05-03-2016, 12:39 AM)longbear Skrev: 6675-12-140-9136: Ursæt til navigation for Bundeswehr artilleri
2 stk 6645-12-137-2101 (Hanhart stopur med rattraprante)
1 stk Junghans J88 eller Hanhart 417.

Tillykke, det er et ret cool sæt….
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
#4
(05-03-2016, 12:46 AM)Nbhe Skrev: En teknisk bemærkning.
Jeg tror ikke urene er til navigation i traditionel forstand, men de kan have tilknytning til artilleri alligevel.
Når artilleri dengang skulle finde den nøjagtige position af batteriet, anvendtes teknikker som mere minder om landmålerteknik, hvor et ur ikke er relevant. I dag anvendes GPS.

Jeg vil gætte på urene har været brugt til lydpejling. Lydpejling bruges til at stedfæste fjendtlige kanonstillinger (batterier), idet man ud fra glimtet når kanonerne skyder og den tid der går fra glimt til lyden når frem til pejleposten, kan beregne batteriets position, (meget forsimplet beskrevet). Når positionen er beregnet kan man derefter skyde mod batteriet med eget artilleri eller bombe med fly.

I dag anvende radar som omgående kan stedfæste en fjendtligt batteri meget nøjagtigt.

godt indspark - tak. Indtil sidste uge var jeg ikke 100% sikker på om sælger ville holde ord, så jeg har ikke fluekneppet de tekniske detaljer vedr brugen af dette sæt. Sættet er nævnt et par steder on-line men jeg har ikke fundet en eksakt beskrivelse af brugen. Sættet kaldes et sted: "Uhrenset-Vermessung-Theodolith"

yderligere ved jeg at mindst een manual fulgte med:

1: ZDv 7/8 Truppenvermessungsdienst Astronomische Richtungs- und Ortsbestimmu

Konrad Knirim skriver følgende: "It was used [the set red.] together with a Ulysse Nardin box chronometer watch by the artillery to find 'True North' by astronomical observation."

Jeg vil forsøge at få fat i den fulde manual, så jeg kan vide mere om brugen. nedenfor et par skud af ZDv 7/8, hvis du har yderlige info/links om militær navigation/positionsberegning vhja stopure er jeg meget interesseret. Til orientering bestod efterfølgeren til dette sæt af den "navnkundige" Heuer Sternzeit, der var reguleret til astronomisk tid, og der medfulgte et stjernekort.

Nå "mili-nørder" taler om disse ursæt er det altid i relation til navigation, og de eneste referencer jeg er stødt på vedr lyd er Chronografer/Stopure med telemeter, f.eks. Hanhart chronografer med telemeter som blev leveret til den tyske flåde under krigen.

ZDv 7/8
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage

Mappen med Heuer Sternzeit (foto kredit: pina/balu53)
İmage
[-]
  • jk
Svar
#5
(05-03-2016, 12:46 AM)Nbhe Skrev: En teknisk bemærkning.
Jeg tror ikke urene er til navigation i traditionel forstand, men de kan have tilknytning til artilleri alligevel.
Når artilleri dengang skulle finde den nøjagtige position af batteriet, anvendtes teknikker som mere minder om landmålerteknik, hvor et ur ikke er relevant. I dag anvendes GPS.

Jeg vil gætte på urene har været brugt til lydpejling. Lydpejling bruges til at stedfæste fjendtlige kanonstillinger (batterier), idet man ud fra glimtet når kanonerne skyder og den tid der går fra glimt til lyden når frem til pejleposten, kan beregne batteriets position, (meget forsimplet beskrevet). Når positionen er beregnet kan man derefter skyde mod batteriet med eget artilleri eller bombe med fly.

I dag anvende radar som omgående kan stedfæste en fjendtligt batteri meget nøjagtigt.
I think you are absolutly right Icon_smil
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#6
Shit et lækkert sæt. Tillykke. 

All good things come to the one who waits :)
Mvh Kim 
Svar
#7
Jeg har hæftet mig ved nedenstående kompendies titel:
İmage
Titlen kan oversættes til:
Troppe opmålingstjeste
Astronomisk retnings- og stedsbestemmelse med teodolit

Her er det væsentligste instrument teodoliten. (Se nedenstående)
İmage
Foran bilen, på det gule stativ - ses en teodolit.
Instrumentet er en kikkert, der kan dreje vandret og lodret.
På indbyggede skalaer i instrumentet kan gradretningen til et sigtet punkt aflæses (horisontal- og vertikal vinkel)
Teodoliten anvendes til at løse artilleriets klassiske problem, "Hvor fanden er vi, og hvor er fjenden?"

Når en artilleristilling forberedes, stedsbestemmes dens position med teodoliten.
I landmålingspraksis, kan det gøres ved at sigte til 2 eller flere kendte punkter, f.eks. kirketårne, fabriksskorstene eller andre stedsbestemte punkter fra kortet.
Står man i punkt P, og sigter til et (kendt)kirketårn "K" og en (ligeledes kendt) fabriksskorsten "F", kan man bestemme vinkelen, hvorunder man ser linien KF.
Da punkterne K & F er kendte fra kortet, kender man også (kan beregne) afstanden mellem F & K
Det betyder at man i trekantberegning PKF kender 2 parametre. Det er velkendt, at man skal kende 3 parametre for at løse en trekantligning.
I stedet løser man 2 ligninger med 3 ubekendte, og får 2 løsninger.
De 2 løsninger vil være spejlet om linien KF. Den uanvendelige løsning forkastes, og man kender sit opstillingspunkt.
I geodæsien er denne metode kendt som en tilbageskæring.
Når man kender (koordinaterne til) sit opstillingspunkt, kan man også beregne verdenshjørnerne, og dermed i hvilken retning man skal afgive ild.

En anden metode er, at måle fra 2 kendte punkter til et ubekendt. Denne metode kaldes en fremskæring.
Princippet for fremskæring anvendes i artilleriets afstandsmåler rangefinder(engelsk), Entfernungsmesser(tysk).
I kystartilleriet anvendtes afstandsmålere på op til 10 m basislængde.

I hver ende af denne basis fandtes en linseåbning, hver repræsenterende et "kendt" punkt, med den ligeledes kendte afstand 10 m imellem.
Ved en stereoskopisk mekanisk beregning, udlæste måleren afstand til mål, eller sendte målingen til en ildledercentral.

Etableres en artilleristilling i buldrende mørke om natten, kommer urene til anvendelse.
Jeg vil antage, at teodoliten også anvendes til stjerneobservation.
Herefter kommer de (i brugervejledningen) nævnte tabeller og regneskiver til anvendelse.

I praksis vil en indskydning finde sted.
På baggrund af tilbagemelding fra en artilleriobservatør, der registrerer nedslagspunktet, vil afstand (elevation) og retning blive justeret.

En kanon, man ofte ser afbilledet er ww2's berømteste (mest berygtede), den tyske 88 mm kanon. (kaldet: Acht Komma Acht)
Her vil man ofte se en af mandskabet betjene en mandbåret afstandsmåler med en basis på ca. 1 m.
Det er navnlig når 88'eren anvendtes som FLAK (FLuegzeug Abwehr Kanone).

På grund af sin enorme mundingshastighed, fandt 88'eren også anvendelse som PAK (Panzer Abwehr Kanone) og ligeledes som KWK (Kampf Wagen Kanone) i den berømte Tigertank.
Man skal ikke lade sig forvirre af, at man ofte ser 88'eren afbilledet med næsten vandret løb.
Det er i situationer, hvor den anvendes som PAK, med direkte sigtet ild.

Anvendt som konventionelt artilleri, havde 88'eren en horisontal rækkevide på 14 km.
Dette er sammenligneligt med nutidens 105 haubits, der rækker 11 km og en 155 mm haubits, der rækker godt 14 km.
Anvendt som FLAK, havde 88'eren et øvre loft på godt 11 km. Granatens rejse til denne højde tog ca. 21 sekunder, hvorfor et omhyggeligt beregnet forsigte var nødvendigt.

Longbear's grej (og tillykke) er således til løsning af artilleristens klassiske problem, "Vi kan ikke se fjenden, og må derfor vide hvor vi står, og hvor verdenshjørnerne er....
 - før vi åbner for hyggesprederen".
------------------------------
For fuldstændighedens skyld.
Den afbillede teodolit er fuldelektronisk med indbygget afstandsmåler, og kaldes i dette udstyr for en: Totalstation, (den måler alle parametre og lagrer dem elektronisk).

Til overflod er Fräulein LEICA udstyret med ATR (Automatic Target Recognition), således at den selv sigter ind på målprismet (i daglig tale kaldet, Frikadellen)
Yderligere kan Fräulein LEICA udstyres med et radiolink, således at hun kan fjernbetjenes.

I visse tilfælde vandrer Geodoc således rundt i/ved vandløbene, mens Fräulein LEICA står på en bakketop og følger prismet med snurrende servomotorer.
Når fjolset (mig) vader ind bag et krat, bliver Fräulein LEICA ulykkelig, og bipper som signal om, "Jeg kan ikke finde dig!".
Så skifter jeg til joystick styring, og retter teodoliten ind. Det lettes ved, at Fräulein LEICA i denne situation tænder 2 laserdioder.
Når man stirrer ind i både en rød og en gul lysprik, har man øjnene lige i sigtelinien, og kan genoprette tracking.

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#8
Som altid spændende og lærerigt, Geodoc!
JK
Svar
#9
Søværnet må ha' brugt lys/lyd metoden til afstandsbedømmelse -
Uret til venstre:
İmage
og bagsiden:
İmage
Svar
#10
FEDT sæt - tillyksen!  Icon_Up

Det der med at vente på det helt rette det er ikke altid lige nemt, men det lyder som om at du ligesom mig er en tålmodig mand på den front!  Icon_blink

Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)