Hjælp til først-gangs køber!
Hej Alle. 
Der er sikkert mange af disse tråde her på forumet men jeg håber nu alligevel at I kan give mig lidt råd. 
Jeg vil gerne udvide min lille ursamling med et klassisk Rolex ur. Det vil blive mit første rolex og klart dyreste ur.
Indtil videre har jeg et Certina DS-1 (50th anniversary - limited edition) samt et Tissot Heritage 150 anniversary.

Nu har jeg så kig på dette: 
http://www.lauritz.com/da/auktion/rolex-.../i4064844/

Andet end jeg er interesseret i ure, som en flot beklædningsgenstand til mænd... så ved jeg som sådan ikke noget om ure (teknik, historie, osv).

Jeg kan se i annoncen, jeg har linket til, at det er en uautoriseret "overhaul" af uret samt nogle dele ikke er originale. Hvilken betydning har dette for prisen af uret? Hvad vil I mene det er værd?

Hvordan hvis jeg senere vil have lænke på uret? hvad vil sådan en koste?

Vil sætte pris på alle inputs. 

Hvis I kender til et lignende Rolex ur til salg andetsteds, må I meget gerne linke.

Note: 
Jeg købte ligeledes mit Tissot ur på Lauritz for en ret god pris. Desværre kender jeg også til risikoen ved auktionskøb idet det skulle til service efter noget tid. En reparation som Swatch Watch i Hellerup ikke mente var under den 2 årrige internationale garanti. Fejlen var dog uopstået lang tid efter Lauritzkøb efter at have virket perfekt i et år - nå anden snak (uheldig oplevelse men stadig et flot og nu igen funktionelt ur).

Mange tak. 

Mvh. Asger
Svar
Spring Lauritz (og diamanterne) over og kig hellere hos flg:

http://www.chrono.dk
http://www.timetowatch.dk
http://www.dreamwatch.dk

Super good guys.

Svar
Du kan ikke mere finde Rolex for rimelig pris fra Lauritz. Dette ur er noget en engros urpusher køber ind fra Fjernøst, skifter det som der skal skiftes (glas, måske kronen), tilføjer en aftermarket diamantskive og fordobler sin ca. 8K investering når uret sælges for ca. 18 - 19K på Lauritz.com.
Lauritz er et trygt sted at købe i den forstand at man har altid 14 dags returret, men priserne med shine-up Rollies er alt for høje der.

Timetowatch.dk, Mads, en GoodGuy, Rolex ekspert og gentleman har altid billige Datejusts til salg. Med lænke og for priser som fuld ud konkurrerer med Lauritz. Husk, der kommer købersalær og gebyr oven på hammerslagsprisen på Lauritz.com.

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Nu er jeg ikke køber til et Rolex, men vil da lige kvittere for et godt og meget sagligt råd John.

Mvh.
Kristian
Svar
Hej Alle,
Tak for input.
Vidste ikke det var sådan nogle rolex blev importeret og solgt på Lauritz!

Jeg vil tjekke de andre sider ud.

Tak
Svar
Alene after market diamanterne og det uoriginale glas ville få mig til at holde mig væk; stort set uanset prisen.

Prøv et af de steder, som "stoffer" nævnte eller vintageure.dk.

/Bjørn.
Svar
Spørgsmål:
Det er måske at sætte tingene på spidsen, men hvad betyder det egenligt at glas ikke er originalt?
Hvis uret er flot er det jo flot (selvfølgelig en smagssag...)
Jeg forstår, hvis man som rigtig Rolex samler / "nørd" vil have et 100% originalt ur, men hvis jeg "blot" er ude efter et rigtig flot ur...?

Der er jo forøvrigt (antageligt) ægthedsbevis med?

Service fra autoriseret værksted havde selvfølgelig været at foretrække. Kan man få tjekket stand / ægthed af værksted et sted i København?

Bjørn, kunne du være venlig at uddybe, hvorfor du vil holde dig væk fra after market diamanter?

På forhånd tak.
Mvh
Svar
(30-01-2016, 11:35 PM)Ingeniøren Skrev: Spørgsmål:
Det er måske at sætte tingene på spidsen, men hvad betyder det egenligt at glas ikke er originalt?
Hvis uret er flot er det jo flot (selvfølgelig en smagssag...)
Jeg forstår, hvis man som rigtig Rolex samler / "nørd" vil have et 100% originalt ur, men hvis jeg "blot" er ude efter et rigtig flot ur...?

Der er jo forøvrigt (antageligt) ægthedsbevis med?

Service fra autoriseret værksted havde selvfølgelig været at foretrække. Kan man få tjekket stand / ægthed af værksted et sted i København?

Bjørn, kunne du være venlig at uddybe, hvorfor du vil holde dig væk fra after market diamanter?

På forhånd tak.
Mvh

Det at glasset er uoriginal har for mig ingen anden betydning end at uret mest sandsynligt ikke er vandtæt.
"Ægthedsbeviser" har ingen, absolut ingen værdi. Hvem som helst kan skrive dem.
Du kan vise uret f. eks. hos Mølbak på Ø. Farigmasgade eller hos hvilken som helst lidt mere vaks urmager (som ikke tager kr. 900 for at sige "ja det er ægte", som AD´en Povl Klarlund gør). Sagen behøves ikke at blive undersøgt. Én som kender Rolex ure tager klokken i hånden og siger sin dom  Icon_blink
Generelt er der ikke mange falske Rolex hos Lauritz. De der æseldrivere de kalder "vurderingseksperter" ved intet, hverken om ure, kunst eller antikviteter men tilsyneladende folk som prøver at bøffe andre, ved at de måske kan få deres fake i auktionen men at der er så mange som holder øje med Rolex at firmaet bliver kontakter af flere som kan se at uret ikke er ægte og at den ikke gå ?
Aftermarket diamant skive er der intet forkert - altså, hvis man ikke gå så højt op i originaliteten. En aftermarket diamantskive som er lavet på en original Rolex urskive kan købes for ca. 2K, en originalskive koster fra ca. 16K og op til meget mere.
Hvorvidt et herreur så skal have bling på er et andet spørgsmål (hvor de rette svare er mange og alt beroende hvem man spørger  Icon_blink )

Held og lykke - Datejust er et hærligt ur !

Mvh. John
Svar
Man kan altså få mange fine aftermarked plexiglas til Rolex. Hvis det er den rigtige størrelse holder det nu fint tæt.
Svar
(31-01-2016, 12:45 PM)Kristofferj Skrev: Man kan altså få mange fine aftermarked plexiglas til Rolex. Hvis det er den rigtige størrelse holder det nu fint tæt.

Fuldstændigt korrekt. Problemet med et ur fra Lauritz hvor dette nævnes er at man ved ikke hvis glasset er OK eller ej. Der findes nemlig også rigtigt mange uoriginale glas som ikke er af god kvalitet. Som regel har man ikke gjort noget for dem efter støbningen og så er der sådan skarp støberest-kant tilbage hvor glasset skal passe med urkassen.

De her Datejusts med aftermarket diamantskive vi ser på Lauritz er købt fra en brugtsælger i Korea eller Hong Kong. De er strippet af lænken og oftest i sørgeligt stand. Man betaler mellem 4 og 6K per stykket. Så bestiller man billige plexiglas (det er hurtigere at skifte end at begynde at slibe den originale som altid er ridset) for et - par kroner per stykket og lidt (aftermarket) kroner som er en anden del der ofte skal skiftes når uret shines op. Hov, glemte jeg aftermarket 16mm spænde i stål og double - de koster mellem $ 5 og 15/ stk. Kroko-stil remme, ofte af forbløffende høj kvalitet - sort eller brun koster 2 - 3 $ per stykket og købes fra Kina. Urskive, dem får man bedst og billigst fra USA, redone diamantskive som er bygget på en original Rolex skive koster mellem $ 60 og 100 / stk. urmageren går uret igennem, skifter skiven og andet, der skal og giver lidt olie i strategiske steder på værket. Og så pakkes den færdige produkt i en aftermarket kasse for ca. $ 20 og garneres med et stak brochurer og voila, et eksklusivt herreur sælges på Lauritz for, for eksempel, 16K hvoraf sælgeren betaler 10% salgssalær.
Sælgeren har tjent i værste fald 6 - 7K og i bedste fald 10.

Der er intet ulovligt er lyssky i den beskreven processe. Måske skal uret efterses (det skal det ofte) og køberen har betalt prisen som er noget over hvad man burde, men slet ikke på en måde at man er "snydt".

Uret kan returneres indenfor 14 dag hvis man vil og forever hvis uret skulle vise sig at være falsk eller indeholde så meget aftermarketsdele at det ikke kunne betragtes i rimelighedens grænse som ægte.

Køb hellere fra en af de prof danske urpushere - der har 2 år reklamationsret og urene plejer at være mindst i rimelig stand.
Aftermarket diamantskiven kan man altid købe bagefter og få skiftet på hvis man er for bling-bling.

Mvh. John
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)