IWC Boutique vs AD vs grey market
#1
Efter at have set de fantastiske billeder fra SIHH, som JK har poster af de kommende IWC pilot modeller samt ikke mindst forskellige LE udgaver af BP, læste jeg lidt op på nettet omkring forskellige LE modeller.

Det slog mig, at nutildags bliver disse LE udgaver meget ofte udgivet i forbindelse med åbning af ny IWC flagship store/boutique (Boutique Exclusive), som senest set med Rodeo Drive udgaven af BP, samt den meget smukke PC udgave af BP ved åbningen af IWC Boutique i London:

İmage[Image: IWC_boutique_BigPilotQP_side.jpg]

Dette fik mig til at tænke, hvilke fordele der egentligt er forbundet ved at købe et ’almindeligt’ standard  IWC ur i en Flagship Boutique i forhold til AD eller grey market?

Jeg er med på at prismæssigt vil grey market oftest være billigst, hvorimod at købe et standard IWC i en boutique vel oftest vil være den dyreste løsning? Som jeg læser mig til på nettet gives der generelt ikke megen rabat i Boutiques i forhold til AD, og slet ikke i forhold til priser på grey market?

Men er der andre fordele ved at købe ur ved Boutiques end f.eks. ved ADs ud over blot en anden købsoplevelse? Får man mulighed for en bedre eller længere garanti? Kommer uret at være ’associeret’ til den givne Boutique som gør at man får bedre service fremadrettet? Eller som en strøtanke grundet det netop afsluttede SIHH2016, køber man f.eks. et standard IWC i en boutique, har man så større mulighed fremadrettet for at kunne blive inviteret til SIHH? Eller noget helt trejde som jeg ikke lige kan gennemskue/er klar over.....?

Eller er dise IWC boutiques primært myntet på high-end collectors for hvem det ikke betyder alverden at skulle betale 20-30K mere for et given standard ur, fordi dette samtidigt giver adgang til de mere specielle LE udgaver og diverse events?

Jeg har selv været i et par stykker af disse IWC boutiques og kigget (Zurich, London, New York), og butikkerne ser absolut lækre ud med en masser modeller på display, men er der principielt nogen specifikke fordele ved at handle i disse Boutiques for almindelige ur-interesserede som undertegnet? Specielt hvis man ikke nødvendigvis er på udkig efter en LE eller Boutique Exclusive model?
Svar
#2
Hvis man ønsker at købe en standardmodel, har jeg svært ved at se anden fordel end købsoplevelsen ved at handle i flagship-forretningerne. Anderledes forholder det sig selvfølgelig ved køb af specielle LE, som kun kan fås i IWC's egne butikker.

Flagshipbutikkerne er ikke lavet til samlere. Dem er der alt for få af. De er lavet til alle de købere, som ikke ved noget om gray market handel, og som ikke kunne drømme om at købe et brugt ur. Flagshipforretninger er noget urfirmaerne satser stort på, for her kommer hele fortjenesten i firmaets kasse.

Naturligvis har samlere, som bor i nærheden af en flagshipbutik, mulighed for at komme der ofte og på den måde opbygge en relation til personalet i butikken. Det kan muligvis have en betydning, hvis man gerne vil inviteres til brandarrangementer. Køb af et ur eller to gør det næppe.

JK
Svar
#3
(24-01-2016, 04:20 PM)jk Skrev: Hvis man ønsker at købe en standardmodel, har jeg svært ved at se anden fordel end købsoplevelsen ved at handle i flagship-forretningerne. Anderledes forholder det sig selvfølgelig ved køb af specielle LE, som kun kan fås i IWC's egne butikker.

Flagshipbutikkerne er ikke lavet til samlere. Dem er der alt for få af. De er lavet til alle de købere, som ikke ved noget om gray market handel, og som ikke kunne drømme om at købe et brugt ur. Flagshipforretninger er noget urfirmaerne satser stort på, for her kommer hele fortjenesten i firmaets kasse.

Naturligvis har samlere, som bor i nærheden af en flagshipbutik, mulighed for at komme der ofte og på den måde opbygge en relation til personalet i butikken. Det kan muligvis have en betydning, hvis man gerne vil inviteres til brandarrangementer. Køb af et ur eller to gør det næppe.

JK

Endnu engang tak for svar på mine lettere newbie-spørgsmål Icon_not Icon_flag

Min egen fornemmelse ved besøg i enkelte IWC flagshipbutikker har netop også efterladt mig lidt med følelsen af, at det ikke nødvendigvis var her at man fordelsagtigt køber standardmodellerne - jeg kan ikke rigtig sætte min finger på hvad som har gjort dette, men er blot den følelse jeg har forladt butikkerne med Icon_blink

Lidt spøjst med tanke på, at ved Flagshipbutikkerne har man netop fjernet 'mellemmanden' og dermed egentligt kunne sørge for både en fornuftigt/billigere pris samt mere specialiseret service overfor kunderne.......men det er jo nok grundet nogle marketingsmæssige årsager som man som forbruger ikke helt har kendskab til Icon_smil

Ihvertfald kan man sige, at for Boutique Exclusive modellerne giver det naturligvis sig selv at handle i Flagshipbutikkerne - men desværre tror jeg ikke at disse LE modeller lige foreløbigt kommer at passe ind i mit urbudget Icon_e_biggrin1  Dette til trods for, at den ovennævnte Perpetual Calender udgave af BP er temmelig lækker Icon_Up Icon_hjerte  (men dyr) Icon_cry

Mit spørgsmål er til dels også grundet i tidligere kommentar om at de nye BP modeller fra SIHH skulle komme i Flagshipbutikkerne til April - og netop her skal jeg af arbejdsmæssige årsager til New York, hvor det jo kunne være interessant at tjekke ud om de nye BP er ankommet til IWC butikken på Madison avenue Icon_Up
Svar
#4
Spørg endelig videre. Vi har alle sammen været begyndere på et tidspunkt.

Urfirmaerne er nødt til at holde samme priser i deres egne butikker og hos deres AD'er. Ellers ville de få en farlig ballade med forhandlerne. George Kern sagde i et interview, at man overvejer at åbne for internethandel med en del af urprogrammet i Kina og formentlig også i USA. Disse lande er så store, at man har svært ved at dække dem med butikker og AD.

Lyt evt. til interviewet her: http://www.watch-insider.com/news/sihh-2...affhausen/
JK
Svar
#5
George Kern is writing his biography soon .The book will only cost 100,000 dollars,and is limited to 5000000000000000000 copies world wide.In the book he will reveal how he took a once proud watch brand,and reduced it to an off the shelf supermarket product.And he will reveal,how he got away with telling people he was going to rob them,before it happened. Icon_smil
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#6
(24-01-2016, 11:35 PM)willy Skrev: George Kern is writing his biography soon .The book will only cost 100,000 dollars,and is limited to 5000000000000000000 copies world wide.In the book he will reveal how he took a once proud watch brand,and reduced it to an off the shelf supermarket product.And he will reveal,how he got away with telling people he was going to rob them,before it happened. Icon_smil

+1!!


Sent from my iPhone using Tapatalk
If you ain't using it, you abusing it!
Svar
#7
(24-01-2016, 07:34 PM)jk Skrev: Spørg endelig videre. Vi har alle sammen været begyndere på et tidspunkt.

Jeg takker mange gange Icon_Up Icon_flag  Også for den formidable hjælp på mine spørgsmål som jeg allerede har fået Icon_not Icon_Up
Svar
#8
(24-01-2016, 01:17 PM)Kongelunden Skrev: Dette fik mig til at tænke, hvilke fordele der egentligt er forbundet ved at købe et ’almindeligt’ standard  IWC ur i en Flagship Boutique i forhold til AD eller grey market? 

Jeg er med på at prismæssigt vil grey market oftest være billigst, hvorimod at købe et standard IWC i en boutique vel oftest vil være den dyreste løsning? Som jeg læser mig til på nettet gives der generelt ikke megen rabat i Boutiques i forhold til AD, og slet ikke i forhold til priser på grey market?

Jeg har været så heldig at bo tæt på en (JLC) flagship store i tre år. Jeg kom der jævnligt og endte med at købe to ure derinde over den periode, som bestemt ikke var i den dyre ende af deres produktsortiment. Jeg fik en del ud af det bl.a.

- Rabatter, dels på et af urene (ca 5-7% på listepris) og især i form af ekstra tilbehør i form af ekstra remme - typisk i form af betal for en, men få to med hjem. 
- Brand-'goodies' som f.eks. rejsehylstre til urene, paraplyer, manchetknapper mv - ikke uundværlige ting, men lækkert nok
- Invitationer til arrangementer i butikken ved produktlanceringer mv. Supersjovt - fik bla. hilst på ejeren af Richemont gruppen, CEOen for JLC og ikke mindst andre samlere
- Oplevelser i form af invitationer til arrangementer, hvor brandet er sponsor. I JLC's tilfælde var det f.eks. premiere på NY Film Festival og premiere på et broadway skuespil, hvor en af deres 'ambassadører' havde hovedrollen

Alt i alt fede ting, men det kræver jo dels at du fysisk er i nærheden og dels at du viser at du er interesseret i mærket/produkterne. Jeg mødte også folk, der havde JLC ure, men som IKKE havde købt i den pågældende flagship store, så ingen købetvang som sådan. 

Alt dette gør de jo ikke for ders blå øjnes skyld - men niveauet er højere end du vil finde det hos en normal AD i min erfraring. Det skyldes sikkert, at det er de globale marketingbudgetter, der er i spil her. 

De ting, der er beskrevet ovenfor gav mening for mig. Jeg er fuldt ud klar over, at andre hellere vil have en endnu større rabat/lavere indkøbspris på uret eller ikke synes at sociale arrangementer er interessante. Det er blot ment som en illustration af, hvad man kunne få ud af at opbygge en relation til en flagship store. 

Det er heller ikke et udtryk for, at JLC er det bedste mærke i verden. Igen er det blot en illustration af hvad ur-mærkerne kan vælge at bruge deres flagship stores til. Jeg har oplevet det samme med andre ur-brands og kunne fortælle den samme historie med disse. 

Så skulle vi vist være dækket ind mht. Off-topic kommentarer og kritik ;-)

Claus
------
IG @cfnissen.

Svar
#9
Tak, Claus, for din glimrende beskrivelse af hvordan man kan opbygge en relation til et brand ved jævnligt at besøge deres flagship store. Det handler jo om menneskelige relationer, og de opbygges ikke ved en enkelt visit. Jeg synes, det er spændende at besøge firmaernes egne butikker i de store byer. Desværre er der vist ingen brands, der har fundet København stor nok til at etablere sig med egen butik der. Det skulle da lige være Skagen ure Icon_smil
JK
Svar
#10
Jeg købte I vinters et JLC, undersøgte hvad det kostede på greymaket, hvor efter jeg besluttede mig for en pris der lå imellem greymarket prisen og listeprisen, som jeg var villig til at give for uret fra en butik. (Tredje butik jeg ramte, der kunne enderne mødes ;) )
En af butikkerne (hvor jeg ikke købte uret) sagde at de gav et år ekstra garanti på ure købt ved den, så jeg tænker at der er nogen butikker som tilbyder andet end købsoplevelsen med.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)