Isterningeleg
#1
Hej!
Hvis I varmer jeres ur godt op mellem hænderne i nogle minutter og så anbringer en isterning på glasset i 2 minutter, kommer der så en lille dugplamage på størrelse med en 25 øre under glasset?
İmage

Mvh Jens
Svar
#2
Med hvad formål ? :)
Svar
#3
(10-01-2016, 10:36 PM)stenstrupigen Skrev: Med hvad formål ? :)

Bare interesseret i, om andre ure opfører sig tilsvarende.
Om det er normal luftfugtighed i uret, der danner den kondens under de forhold.
Svar
#4
= uret er ikke vandtæt!
/
Kristen
[-]
  • Lars
Svar
#5
Og kan resultere i RUST i uret.... Icon_blink
Bare lige at du/I tænker over det... Icon_drool
Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
#6
(10-01-2016, 11:07 PM)Lars Skrev: Og kan resultere i RUST i uret.... Icon_blink
Bare lige at du/I tænker over det... Icon_drool
Mvh
Lars

Det er jeg naturligvis også nervøs for.
Sagen er bare, at uret har været tryktestet og bestod og det har nærmest aldrig været i eller nær vand!
så min tanke var, om det er  luften inde i uret der alligevel har så meget fugtighed at min lille "test" giver sete resultat.
Andre friske på at gøre forsøget Icon_e_surprised ?
Hilsen Jens
Svar
#7
Nu skal jeg lige forstå det her rigtigt...uret er tæt og der kan så ikke komme fugt ind i uret, men hvis der fra uret er blevet samlet ikke har været tørret luft nok, vil denne fugtighed være i uret og kondenserer når temperaturen skifter brat.

Lad os så forestille sig at man ligger uret på en varmekilde af en slags, så ville luften i uret udvide sig, men da den ikke bliver varm nok til at slippe ud og danne et undertryk, så sker der vel ikke mere.

Løsningen må vel være at åbne for kassen og tørre med hvad urmagere nu bruger til den slags opgaver.

Jeg ville da klart søge den løsning, også selvom jeg ofte hører at det ikke gør noget og det er helt normalt....jeg vil ikke accepterer nogen form for dug indvendig på glasset i mit ur.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#8
Hvis man går ud i kulden fra 28 grader eksempekvis og ud i - 7 grader i 3 minutter og går ind og der er lidt dug inde bag glasset og det forsviner på 1 minut burde det ikke betyde noget læste jeg. Det er luften inden i uret som bliver lidt kold og danner kort kondens, der meget hurtig forsvinder igen. Dog har jeg kun set det på ure som er regntætte.

Hvad fik dig til at prøve dette forsøg til at begynde med ?
Svar
#9
Det her er ikke en anklage mod Omega, men den her duk-problem (?) lider de af. Også Breitling, har jeg ofte hørt, lider af samme.
Det findes ikke med f. eks. Rolex. Har dog ikke prøvet med isterninger etc.
Hvorfor ?? Belægningen på indersiden af glasset ? (måske kan Lars svare ?)
@ Mives: Det har absolut ikke noget med "tør luft når uret blev samlet" at gøre. Alle / de fleste ure er jo åbnet hos urmageren under varierende luftfugtighedsforhold.
Venter utålmodigt på et kvalificeret svar.

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#10
Måske sker det ikke ved safirglas ?
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)