Mine observationer . . . . . ! ! !
Nu var hovedposten i Willi's tråd "investment or not", så jeg vil hermed gerne starte en ny tråd der delvis omhandler emnet, og appellere til at den ikke bliver kørt af sporet.

Som Baun jo så rigtigt nævner, så er der mange andre gode ure end de i tråden nævnte, der tæller og er værd at samle på / investere i.

Willi skrev 
Citat: "Just remember one word that means everthing to people who collect watches.Rarity!".

Det er efter min bedste overbevisning ikke korrekt, for mht til sjældne ure, så er "condition & originality" absolut lige så vigtigt, det er så muligt at Willi tager " condition & originality " for givet, og det er lige præcis det farligste man overhovedet kan gøre, for er der først "pillet" ved et ur (hermed mener jeg at der er brugt / monteret forkerte / opmalede skiver, forkerte visere, forkerte bagkasser, fiflet med serienumre etc.etc.) , så betyder "rarity" intet, da værdien i så fald efter min bedste overbevisning, vil være i frit fald.

Vi står i dag overfor en alvorlig udfordring mht til nye teknikker som feks "laser welding", der i de dygtigste eksperters hænder, stort set ingen begrænsninger har, mht til kasse restaureringer. Om det får en negativ betydning på sigt, kan kun tiden vise, men det vil utvivlsomt føre til mange flere gamle værdifulde  ure til salg, med perfekte kasser.

Mht til ure / vintage ure, så er der efter min mening kun én "condition" der tæller, og det er "pristine,  unrestored, unpolished & original condition", så kan urverdenen komme med deres mint, near mint etc., det er subjektive vurderinger, for det meste brugt i salgsøjemed, og rigtig mange handlere skriver deres ure bedre end de er.

Ifgl de fleste internationale watch gradings, så kan et brugt ur / vintage ur ikke være "mint", såfremt der er ridse i kassen der er synlig med det blotte øje, løsningen på det er jo bare et tur på båndpudseren, men når man starter med at polere på et vintage ur, så ryger fabriks finish samt patinaen, som efter min opfattelse jo er urets historie, - det har jo levet et liv, og "the collectible value" går efter min overbevisning i fald (jeg taler her med en hel del erfaring bag mig)

"Immaculate patina is an art form, only mastered by time itself"

Ure i den allerbedste stand (pristine, unrestored, unpolished & original condition", ), vil med stensikker overbevisning være dem der tager flest kegler på sigt.

Jeg plejer altid at sige " køb jeres vintage ure af samlere, vi ved hvad vi snakker om, vi har et helt andet forhold og viden til de ure vi sælger end handlere har, for - for de fleste af dem, er det bare noget der skal videre, så de kan indkassere deres profit.

Spørg efter "full resolutuion" billeder, for "what you see is what you get", så kan du være "temmelig" sikker på at de ikke har været en tur igennem photoshop, og hvis de har, så er det ofte mere eller mindre synligt, med mindre vi snakker om sælgere der virkelig kan deres kram, og de findes naturligvis. Her skal det så lige siges, at "common sense" i hvert tilfælde hvad angår billeder af vintage ure, bringer jer langt.

Jeg skal her gøre opmærksom på at jeg selv arbejder på billederne af mine ure, men kun for at få dem til at ligne det aktuelle ur så godt som muligt, og mest for at kompensere for skiftende / manglende lys, samt fjerne støvpartikler og lignende (jeg skyder overvejende billederne af mine ure uden glas på)

I den verden vi befinder os i, er der mere og mere fokus på "tvivlsomme ure", end der nogensinde har været før, og min iagttagelse er, at det kun bliver værre herfra.

Vi ved med sikkerhed at der kommer mange nyrige mennesker "udefra", mennesker der med stor sandsynlighed ukontrolleret vil begynde at opkøbe investeringsure, og mht til de ure hvor produktionen er lukket (vintage eller ej), så vil efterspørgslen blive så stor, og deraf udbuddet at feks kopiskiver (der findes allerede i dag nyproducerede vintage Rolex skiver som kun de allerbedste kan gennemskue), være noget kun de allerbedste i branchen kan gennemskue, og tro mig - "vi" holder kortene tæt til kroppen, for den viden folk som jeg selv sidder inde med mht til de gamle Navitimere, den er sin vægt værd i guld.......!!!!!

Ovenstående er naturligvis min egen observation, men jeg frygter at det vil få en negativ indflydelse på  investeringsure, da efterspørgslen langt vil overgå udbuddet , hvilket naturligvis vil skabe flere tvivlsomme ure og oversvømme markedet med dem.

Jeg bliver løbende spurgt om hvordan jeg kan se forskellen på en original og en ikke original skive - tro mig, jeg behøver ikke at se mere på en Navitimer skive i mere end 2-3 sekunder, for at dømme den ude eller inde. det er her naturligvis erfaringen der tæller, og det er den jeg snakker om, når jeg nedenstående nævner at det tager måneder / år at sætte sig grundigt ind i tingene.

Dybest set så er der kun én måde at vide sig sikker på, det er ved at sætte sig ubeskriveligt godt & grundigt ind i hvad man køber, og det tager tid, vi snakker om måneder/år, og det er der ikke mange velbeslåede mennesker der vil ofre, bare fordi de er kommet til penge og har lyst til at brænde dem af på et "herresmykke".....!!!

Jeg har om nogen formået at krybe under radaren mht til "investment" med et mærke der ikke står og blinker i horisonten, da min "obsession" af gamle Navitimere, hverken mere eller mindre, igennem min nuværende samling - har sikret mig økonomisk til mine dagen ende.

Jeg kan desværre ikke kildehenvise, men blot henvise til mig selv.

Watch out, it's a jungle out there......!!!!

/ Kurt B www.kurt-b.com
[-]
  • cfnissen
Svar
(01-01-2016, 06:11 PM)Kurt B Skrev: Jeg kan desværre ikke kildehenvise, men blot henvise til mig selv.

Og det er vel også en af de bedste kildehenvisninger der er når vi snakker vintage Navitimere Icon_blink

Interessant indlæg og netop det med "laserwelding" er noget jeg har spekuleret en del over. Jeg har set flere indlæg rundt omkring med resultater der var intet mindre end imponerende - eller måske man skulle sige skræmmende?
Svar
I agree Kurt. Rarity is a word i meant in the context of the number of Pateks and Langes on the used market in the future.Sorry i did not make that more clear.Do not worry about documentation,everyone who likes watches,knows about you.If your name was Willy,it would be different Icon_lol Icon_lol Icon_lol Apart from that i agree with everything you have written here.It is a jungle out there,and even so called experts get fooled now and again.Just a little question for you Kurt.Patek do not make many Steel models of some of their models,and these models get higher prices at auctions compaired to gold or platinum models of the same watch.Would you not say that rarity plays a part here?The Rolex Milgause was not a popular watch with the buying public,therefore Rolex did not make many of them.Look at the prices for Milgause today.Like wise Comex or red subs.In the absolute Vintage section rarity or low production numbers might not mean so much.
                                            All brands use limited editions to try to bump up the used prices of their watches.Its a game they all play.Panerai-AP-Patek-Lange-VC the list can go on for ever.They want the public to rush out and buy these watches.They are using rarity to sell watches,nothing more or less.And it works on a non critical watch public.In the old days they did not use this method in the numbers they use today.There was a case recently,that was written about on Hodinkee,where some of the leading Rolex Experts world wide,could not agrre on the authenticity of a watch.So it is good to see you writing about it.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Citat:Just a little question for you Kurt.Patek do not make many Steel models of some of their models,and these models get higher prices at auctions compaired to gold or platinum models of the same watch.Would you not say that rarity plays a part here?

To be honest, I know approximately as much about that as I know about the drilling beetle importance in the food chain / borebillens betydning i fødekæden...!!!

But my quess is, that steel watches in general always will fetch higher prices that watches in any other material.......

/ kurt b www.kurt-b.com
Svar
(01-01-2016, 07:10 PM)Kurt B Skrev:
Citat:Just a little question for you Kurt.Patek do not make many Steel models of some of their models,and these models get higher prices at auctions compaired to gold or platinum models of the same watch.Would you not say that rarity plays a part here?

To be honest, I know approximately as much about that as I know about the drilling beetle importance in the food chain / borebillens betydning i fødekæden...!!!

But my quess is, that steel watches in general always will fetch higher prices that watches in any other material.......

/ kurt b www.kurt-b.com

Thanks for a honest answer Kurt-respect
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Citat:Interessant indlæg og netop det med "laserwelding" er noget jeg har spekuleret en del over. Jeg har set flere indlæg rundt omkring med resultater der var intet mindre end imponerende - eller måske man skulle sige skræmmende?

Jeg har prøvet det på en Navitimer kasse, umiddelbart af ren og skær nysgerrighed.

Der var et hak i bagkassen fra en der havde flippet den af med et koben, ikke noget særligt, og i øvrigt noget der er på rigtig mange gamle Navitimere.

Jeg er så heldig at have adgang til de bedste i denne verden, både med hensyn svejsningen, og til efterarbejdet på kassen.

Resultatet var second to none, 100 % uangribeligt......!!!

Kurt B www.kurt-b.com
Svar
(01-01-2016, 06:11 PM)Kurt B Skrev: Nu var hovedposten i Willi's tråd "investment or not", så jeg vil hermed gerne starte en ny tråd der delvis omhandler emnet, og appellere til at den ikke bliver kørt af sporet.

...

Mht til ure / vintage ure, så er der efter min mening kun én "condition" der tæller, og det er "pristine,  unrestored, unpolished & original condition", så kan urverdenen komme med deres mint, near mint etc., det er subjektive vurderinger, for det meste brugt i salgsøjemed, og rigtig mange handlere skriver deres ure bedre end de er.

...

Dybest set så er der kun én måde at vide sig sikker på, det er ved at sætte sig ubeskriveligt godt & grundigt ind i hvad man køber, og det tager tid, vi snakker om måneder/år, og det er der ikke mange velbeslåede mennesker der vil ofre, bare fordi de er kommet til penge og har lyst til at brænde dem af på et "herresmykke".....!!!

....

Watch out, it's a jungle out there......!!!!

/ Kurt B www.kurt-b.com

Hej Kurt B,

Tak for muligheden for en frisk start.

På Hodinkee's konference i december var der et indlæg fra to tunge Rolex-forhandlere/samlere (Erik Ku og Andrew Shear) omkring det at samle vintage Rolex.

De gav eksempler - inkl. skiver, der blive sendt rundt i rummet samt et par urkasser der også gik på omgang - der fik mig til at beslutte mig for ALDRIG at samle på vintage Rolex. Skiverne var f.eks. alle ekstremt sjældne og opfyldte en række af kravene for at være the real thing. Konklusionen var klokkeklar - hvis du ikke 110% ved hvad du har med at gøre, så får du med 100% sikkerhed et fake ur i din samling på et tidspunkt.

Med de teknologier du omtaler, så er der kun ekstrem viden og selvdisciplin at holde sig til hvis man skal investere i de tungere vintageure.

Det andet indlæg af den karakter var en meget berømt samler (Jason Singer) der kun, kun, kun, kun ville have ure i top original stand i sin samling. Han fortalte om de gange, hvor han var gået på kompromis, hvor det var endt med at koste ham betydelige beløb. Og det var ikke så meget fakes han talte om som det var forskellen i prisudvikling mellem helt 'pristine' eksemplarer og 'almindelige' super gode eksemplarer.

Og man ser det jo ikke kun på Rolex-siden. Jeg har set et par Jaeger-LeCoultre Polaris modeller, der var 'frankenstein-ure', sat dygtigt sammen af forskellige dele, så de lignede den ægte vare. Dog ikke med samme grad af perfektionisme som Rolex-urene endnu.

Kvadratroden af dette er - for mig - meget tæt på dine anbefalinger. Sæt dig rigtigt godt ind i det - eller lad være med at købe den slags ure. 

Claus

Svar
Citat:Det andet indlæg af den karakter var en meget berømt samler (Jason Singer) der kun, kun, kun, kun ville have ure i top original stand i sin samling. Han fortalte om de gange, hvor han var gået på kompromis, hvor det var endt med at koste ham betydelige beløb. Og det var ikke så meget fakes han talte om som det var forskellen i prisudvikling mellem helt 'pristine' eksemplarer og 'almindelige' super gode eksemplarer.

Han har så evigt ret, og der er ikke ét eneste ur i min samling der ikke møder hans kriterier, man skulle tro jeg havde haft ham i lære.....

Breathe in, breathe out, and prepare yourself to meet this worlds second Jason Singer.....

/ Kurt B www.kurt-b.com
Svar
Citat:Med de teknologier du omtaler, så er der kun ekstrem viden og selvdisciplin at holde sig til hvis man skal investere i de tungere vintageure.

Man kan diskutere fra Herodes til Pilatus hvad betydningen af at en ur kasse har været restaureret med brug af "laser welding" er, men fact er - at det ikke kan ses, om det så kan testes på en eller anden måde vil jeg lade være usagt, men det kunne da være interessant at høre om der er nogen der har kendskab desangående.

Jeg er sikker på, at hvis man er seriøs samler af ure i den lettere til tunge ende, så er der næppe nogen tvivl om at der på et tidspunkt lander et ur i samlingen, med en kasse der har væres igennem processen. Men så er vi vel ude i "hvad man ikke ved har man ikke ondt af", og jeg har svært ved at se hvordan det skulle påvirke værdien i en negativ retning, hvis det er blevet gjort ordentligt og ikke kan ses.

Jeg kender til sælgere for hvem det mere er reglen end undtagelsen at få kasser "repareret" ved brug af "laser welding".

Det er noget helt andet med skiver, de er nu engang det vigtigste når vi snakker ure, og gamle patinerede skiver er stort set "med den teknik vi råder over i dag" umulige at restaurere / genskabe så det ikke kan ses af de bedste i branchen. Jeg er 100% sikker på at jeg vil kunne se på en Navitimer om den er original eller ej.

Jeg spørger altid min sunde fornuft til råds når jeg køber gamle Navitimere, og det er utvivlsomt det bedste redskab vi har.

Kurt B www.kurt-b.com
Svar
Kun 2 ting i livet er 100% sikkert.

1. Du vil lave fejl 

2. Det får en ende.

Hvis man tror at man er ufejlbarlig, 
Så er man først rigtig farlig...
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)