Seiko SKX013
Jeg købte 2 stk Seiko SKX013 i midten af august 2015  hos Timemaster.uk. Urværket er som bekendt 7S26

Desværre er det ene ur pludselig begyndt at vinde små 10 min i døgnet. Jeg har været i forbindelse med Timemaster.uk både over telefon og pr mail om problemet.

Som udgangspunkt svarer de, at uret må have fået et kraftigt stød, og anbefaler så sjovt nok efterfølgende, at jeg kan prøve at banke uret kraftigt med glasset nedad mod min venstre håndflade. Det skulle kunne få en 'Airspring' til at falde på plads - Hmmm ??

Forespurgt om garanti svarer de 1 år og at jeg skal betale fragten. For det første mener jeg der er 2 år 'Warranty' som minimum indenfor EU samt at sælger vel skal betale fragten hvis det er en garantisag ??

Jeg har meget lidt lyst til at skippe uret til England, da jeg fornemmer jeg hurtigt både kan komme til at betale for fragt og reparation.

Jeg vil derfor hellere kontakte en lokal SEIKO forhandler og betale ham for at vurdere problemet og evt udbedre det. Men hvem kan I anbefale ?? Det behøver vel strengt taget heller ikke være en SEIKO forhandler

Jeg kan ved at surfe på nettet se, at det er en kendt fejl, som foreslås udbedret ved at banke uret mod håndfladen. Men er det kun nogle ure der har denne fejl og vil fejlen så ikke komme igen på det pågældende ur ??

På forhånd tak hvis der er nogen der kan give mig et godt råd

Mvh Gustav
Svar
Jeg er ikke urmager og kan ikke tale for eller imod, men mon ikke der dukker en urmager op og forklarer lidt mere?

Når det så er sagt, så har jeg haft lign. problem hele tre gange (på forskellige ure) OG løst det med et forsigtigt, men kontant slag ned i håndfladen med glasset nedad. Den ene gang var det en kollega der kom med sit Seiko Monster og beskrev nøjagtig samme problem, hvorefter jeg tog det og klappede det ned i hånden. Da jeg mødte ham et par dage senere havde det gået helt perfekt og blev i øvrigt ved med det efterfølgende Icon_smil Googler man det, er der også rigtig mange tråde rundt omkring i verden om netop denne "løsning".

Mht. en urmager mon så ikke de fleste kan hjælpe, ellers har vi et par gode og hjælpsomme der deltager herinde som måske kan.
Svar
For det første er jeg sikker på at det ikke er en fejl med en "Airspring" men en "Hairspring". På dansk spiral. Det undrer mig det kun er 10 min. i døgnet det burde snarere være 2-3 timer i døgnet. Det der tales om er det man i fagsproget kalder enten at spiralen er "slynget", at spiralen ved et stød sætter sig fast på rokkerlåsen, eller at spiralen "klæber", at der er kommet fedtstof på spiralen, så det virker som om spiralen bliver kortere og får uret til at galopere. Det er som bekendt længden på spiralen der reguleres når "rokkerlåsen" flyttes underjustering.
 Hvis differencen er konstant tror jeg snarere det drejer sig om at få uret reguleret tilbage til et udgangspunkt og det burde være en bagatel for en urmager.

Mvh.
P.N.
Svar
Først stor tak til Kim og P.N. for ulejligheden med at svare

Det har af forskellige årsager trukket lidt ud med at få uret indleveret til urmager, i dette tilfælde Tranberg på Gl. Kongevej. Forinden havde jeg forsøgt at banke uret mellem håndfladerne uden at det hjalp. Status ved indleveingen var altså stadig at uret vandt ca 10 min i døgnet.

I dag har jeg fået uret tilbage, og urmagerens kommentar var, at der ikke umiddelbart syntes at være problemer med værket. Det er blevet justeret så nøjagtigt som det kan lade sig gøre og det har nu gået ca 1. døgn hvor det har vundet en smule, formentlig under 30 sekunder, så det er bestemt godkendt. Jeg håber det fortsætter

Det er ikke noget der har holdt mit barnebarn vågen at uret vandt. Når jeg ringede for at høre hvordan uret gik, svarede han, at det går da fint. Nærmere adspurgt viste det sig at uret var 30 min. foran Icon_e_surprised .

Jeg kan varmt anbefale Tranberg ure. Der er en rigtig fin atmosfære i forretningen og alt urmagerarbejde foregår i salgslokalet, hvor de gerne tegner og forklarer, hvordan et ur er skruet sammen.

Denne operation ville enhver urmager kunne klare, men jeg har fået lavet rigtige vanskelige ting derinde til min meget store tilfredshed
Svar
Icon_Up
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Svar
Det er umagen værd at tjekke Tranberg Ures hjemmeside. Det er et gammelt velrenommeret firma. Kurt Tranberg arbejdede på Omega fabrikken og mens jeg kendte ham, for mange år siden, var han passioneret Omega-fan og en fantastisk dygtig håndværker. Det er få forretninger der nævnes når der er brug for service Tranberg Ure kan anbefales.

hilsen
P.N.

(03-12-2015, 07:04 PM)Gustav Skrev: Først stor tak til Kim og P.N. for ulejligheden med at svare

Det har af forskellige årsager trukket lidt ud med at få uret indleveret til urmager, i dette tilfælde Tranberg på Gl. Kongevej. Forinden havde jeg forsøgt at banke uret mellem håndfladerne uden at det hjalp. Status ved indleveingen var altså stadig at uret vandt ca 10 min i døgnet.

I dag har jeg fået uret tilbage, og urmagerens kommentar var, at der ikke umiddelbart syntes at være problemer med værket. Det er blevet justeret så nøjagtigt som det kan lade sig gøre og det har nu gået ca 1. døgn hvor det har vundet en smule, formentlig under 30 sekunder, så det er bestemt godkendt. Jeg håber det fortsætter

Det er ikke noget der har holdt mit barnebarn vågen at uret vandt. Når jeg ringede for at høre hvordan uret gik, svarede han, at det går da fint. Nærmere adspurgt viste det sig at uret var 30 min. foran Icon_e_surprised .

Jeg kan varmt anbefale Tranberg ure. Der er en rigtig fin atmosfære i forretningen og alt urmagerarbejde foregår i salgslokalet, hvor de gerne tegner og forklarer, hvordan et ur er skruet sammen.

Denne operation ville enhver urmager kunne klare, men jeg har fået lavet rigtige vanskelige ting derinde til min meget store tilfredshed
Svar
Hej P.N.

Undskyld hvis jeg nedenfor kommer lidt udenfor emnet.

Tranberg reparerede for et år siden et meget gammelt skilderi for mig, som vist kan dateres helt tilbage til min kones tip-oldemor. Det havde ikke gået i mange år, og jeg bad Tranbersg kikke på det. Jeg fik et tilbud på max 4000 kr og efter en måned fik jeg uret tilbage og regningen var indenfor overslaget. Der var fremstillet adskillige nye dele og uret gik nu som en drøm. Fuldstændig præcist. Desværre kom uret en gang imellem ud af slag og det måtte attter forbi Tranberg. Igen gik der ca 1 måned, men problemet blev løst uden merbetaling og siden har jeg jeg hver dag glædet mig over den dejlige lyd i stuen.

Jeg kan tilføje, at Tranbergs pris var incl. levering i Storkøbenhavn, og han havde også hængt det op, hvis jeg havde bedt om det.

Mvh Gustav
Svar
Hej Gustav

For mange år siden sad jeg i bestyrelsen for Kjøbenhavns Uhrmagerlaug og kom derigennem til at kende Kurt Tranberg. Jeg har sjældent mødt en fagmand der der i den grad brændte for sit fag og jeg havde mange spændende diskussioner om især Omega.
Det er mit indtryk at den samme passion stadig lever i forretningen på Gammel Kongevej. Jeg havde fornøjelsen for et par år siden at møde en af Tranbergs lærlinge som arbejdede på fabrik hos Audemar Piguit, hun var så venlig at introducere min søn og mig på en rundtur til adskillige fabrikker.
Mvh.
P.N.

(04-12-2015, 05:28 PM)Gustav Skrev: Hej P.N.

Undskyld hvis jeg nedenfor kommer lidt udenfor emnet.

Tranberg reparerede for et år siden et meget gammelt skilderi for mig, som vist kan dateres helt tilbage til min kones tip-oldemor. Det havde ikke gået i mange år, og jeg bad Tranbersg kikke på det. Jeg fik et tilbud på max 4000 kr og efter en måned fik jeg uret tilbage og regningen var indenfor overslaget. Der var fremstillet adskillige nye dele og uret gik nu som en drøm. Fuldstændig præcist. Desværre kom uret en gang imellem ud af slag og det måtte attter forbi Tranberg. Igen gik der ca 1 måned, men problemet blev løst uden merbetaling og siden har jeg jeg hver dag glædet mig over den dejlige lyd i stuen.

Jeg kan tilføje, at Tranbergs pris var incl. levering i Storkøbenhavn, og han havde også hængt det op, hvis jeg havde bedt om det.

Mvh Gustav
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)