Hvordan med mønsterbeskyttelse på design
Jeg har forsøgt at finde ud af hvordan det ligger med beskyttelse af ure og deres design.

Selv har jeg haft en del ure, som har lånt mere eller mindre af andre og ikke mindst hvis jeg kigger på mit Revue Thommen Chrono, der jo i den grad har lånt...bl.a. viserne, hvor timeviseren er med den lille mercedes stjerne, for slet ikke at glemme drejekransen, der ofte er en tro kopi af Rolex.

Jeg er godt klar over at navnet kan man beskytte, men hvad med resten af uret..?

Kan man frit kopierer Dials, kasse, lænker osv. osv.

Kan man overhovedet beskytte f.eks. Omega's Broad Arrow visere eller hvad med den lille trekant i drejekransen og perlen.

Har nogen viden på det område så hører jeg gerne nærmere.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
(15-11-2015, 10:57 AM)Miwes Skrev: Jeg har forsøgt at finde ud af hvordan det ligger med beskyttelse af ure og deres design.

Selv har jeg haft en del ure, som har lånt mere eller mindre af andre og ikke mindst hvis jeg kigger på mit Revue Thommen Chrono, der jo i den grad har lånt...bl.a. viserne, hvor timeviseren er med den lille mercedes stjerne, for slet ikke at glemme drejekransen, der ofte er en tro kopi af Rolex.

Jeg er godt klar over at navnet kan man beskytte, men hvad med resten af uret..?

Kan man frit kopierer Dials, kasse, lænker osv. osv.

Kan man overhovedet beskytte f.eks. Omega's Broad Arrow visere eller hvad med den lille trekant i drejekransen og perlen.

Har nogen viden på det område så hører jeg gerne nærmere.

Jeg synes også det er yderst interessant at høre lidt om. Jeg har jo ikke været "dykket" ned i denne verden særlig længe, men efter erværgelsen af mit sub, er jeg blevet utroligt overrasket over hvor mange "Rolex efterligninger" der findes. Jeg har sat "" på, da jeg i virkligheden ikke er klar over om det er Rolex'et man efterligner. 

mvh mig

Rolex 114060 classic
Svar
Inden for mange andre produkter er man på dupperne, når det kommer til beskyttelse af et produkt og det må også forholde sig sådan med ure tænker jeg.

Det kan jo være at der også foregår en masse sager, men det foregår på et helt andet niveau.

Jeg kunne da let forestille mig at blev et Reverso efterlignet med den specielle måde kassen flipper på, så ville det blive stoppet, selv med et andet navn på skiven er det design beskyttet mod at andre kan bruge det.

Der er klart også nogle pat. der efterhånden udløber og andre byder ind for at få det look, tænk bare hvis Panerai med den specielle kronebeskyttelse blev overtaget af andre mærker der lavede en kasse tæt på...der er faktisk mange som laver disse kasser der ligger meget tæt på Panerai, men jeg har da endnu ikke set nogen som er gået hele vejen og kopieret den specielle kronebeskyttelse, med mindre det har handlet om et kopi ur af mærket.

Svar
Rolex were not the first with a dive watch.All brands have copied,to some extent.Believe me this is a never ending topic,about who came first.Panerai have a very unique design,and that i think is what makes them a bit special.If you look long enough,you can always find something that looks like something else.But many new brands are trying to define a new way of making watches.The IWC Aquatimer is different to 95% of dive watches,and there are many others who tried something similar.The never ending story,of who copied who?  Icon_smil
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Du har så ret Willy og så meget mere spændende er det, hvorfor man ikke høre mere til disse meget lånte elementer der flyder på tværs af de mange mærker.

Svar
(15-11-2015, 04:27 PM)Miwes Skrev: Du har så ret Willy og så meget mere spændende er det, hvorfor man ikke høre mere til disse meget lånte elementer der flyder på tværs af de mange mærker.
I think it is because they could never win a court case,concerning loaned elements.Nobody can prove who came first with the idea.And the fact that many brands who had the ideas just died.Do you know if Panerai have a patent on their special crown system?
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Det kan du læse lidt om her http://paneraiworld.blogspot.dk/2012/10/...s.html?m=1
Svar
Panerai's specielle lukke system er klart deres som Reg. T.M. og det står rigtig nok på krone-beskyttelsen og her er der for alvor et meget tydelig bevis for at det skal man ikke prøve at omgå.

Tak for linket Kim Icon_Up

Svar
I kan altid søge på google patents. Der kan i finde mange oplysninger som er sjove at have sammen med de ure man samler. Den her er da cool at printe og sætte i ramme hvis man er paneraist...
https://www.google.dk/patents/US2954665?...csCh2NSAE4
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
(15-11-2015, 07:08 PM)KimT Skrev: Det kan du læse lidt om her http://paneraiworld.blogspot.dk/2012/10/...s.html?m=1
Thanks Kim,that was a interesting read. Icon_smil
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)