Mærket Revue Thommen
Når jeg skriver omkring mærket, skyldes det et nyt ur-indkøb, hvor jeg undre mig over mærket REVUE THOMMEN.

Det kan føres langt tilbage i tiden, men det virker som om at mærket ikke er særlig udbredt og mikromærke kommer det formodentlig ikke ind under, så hvad er forklaringen.

Først vil jeg gerne vise uret jeg har købt og her er der design-elementer fra ure, som vi kender. Uret er med skruekrone som man ser det med dykkerure og vandtæt til 300 meter. Værket er et ETA 2824-2 så her er der også styr på det. Når det kommer til viserne, som er "broad Arrow style", kunne det ligne noget fra Omega og det lille forstørrelsesglas sidder udvendig på glasset og har ikke meget forstørrelse at byde på, så "morfar luppen" som jeg kalder den, virker lidt u overflødig.

İmage  

İmage

İmage

Uret er med sine 45mm et stort ur, men virker ikke sådan og ser ikke voldsom ud på håndledet, som man kunne forvente det med så stort et ur.

Lumen på dette ur, der har nogle år på bagen, er nærmest ikke eksisterende og her er det kun viserne der stadig har en smule tilbage og det holder ikke længe, så firmaet har ikke anvendt noget af særlig høj kvalitet formoder jeg.

Mit indkøb handler om at få et ur til mine remme på 24mm mellem lugs og havde først udset mig et andet ur, men er her på det sidste blevet ret glad for ure med højglans poleret kasse og denne er rigtig flot poleret. Remme bliver sat på med stifter og her er der ikke noget nyt, men der er to huller i hver side, så man kan tilpasse ved brug af forskellige tykkelse remme, gætter jeg på.

Jeg har sat en rem på uret i 24mm bredde og med spænde i samme bredde kan det virke lidt forkert og der skal nok en rem på uret i 24mm bredde, men med et spænde på 20mm, eller max. 22mm. Der fulgte to gummiremme med og disse passer fint i længde til mit håndled og er ikke i den dyre ende, men okay behagelige.

Som jeg altid gør når der er nyt ur, så skal der kigges lidt mere på mærket og hvad de har lavet gennem tiden, men synes ikke godt om deres hjemmeside der køre underligt og selvom der kan læses historie og andet, så er det meget begrænset og man får hurtig fornemmelsen af at mærket ligger i den tunge ende, men er det sandheden om mærket ???

Ved nogen af de garvede urtosser mere om mærket og er det blot et af mange mærker der aldrig er nået ud af skyggen. Det er helt okay at tale frit fra leveren, som man siger og jeg har det fint med uret som opfylder mit behov og det er købt til næsten ingen penge.

PS. deres hjemmeside

http://www.revuethommenwatches.com/
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Mærket har været absolut noget ved musikken. Kendt for deres piloture og (andre) avigationsinstrumenter. Mærket led voldsomt af 70´enes quartzkrise og klarede den med vaklende økonomi til 1990´ene hvor det blev handlet for første gang. Siden er firmaet skiftet ejere nogle gange og den oprindeligt familieejet og i medio 1800 tallet startede virksomhed er i dag langt fra sine glory days.
Deres egne gamle modeller, den med alarm, Cricket, som flere amerikanske præsidenter brugte og kronografen Airspeed (begge to oprindeligt med inhouse urværk) er for længst glemte. Nye modeller er spøjst designede og et eller andet sted hen mellem alle de nævnte ejerskifter blev rettighederne til varemærket vist lejet ud til en producent som står bag diveren, Mives har købt og GMT-Chrono Diver modellen som ligner en videreudvikling af Rolex GMT splejset med Daytona. Disse modeller er det stort set umuligt at finde oplysninger af på nettet.
Jeg tvivler ikke kvaliteten prisen taget i betragtning men designet er voldsomt "inspireret" og hvem så end har produceret urene som sælges i stor stil på bland andet Amazon og andre netportaler, gør ikke et stort nummer ud af sig.
Jeg har selvet ejet GMT-Chronoen som absolut ikke brillerede med finish og når man møder et ur hvor producenten ikke en gang gad at bruge ordentlig lume, bliver jeg skeptisk.

Er uret reelt et Revue Thommen eller bare et billigere ur hvis producenter har lejet retten at bruge mærket og logoet, er så i det uvisse.  

Men når det er sagt, vil man have et billigt stort Ø 45mm schweizer ur i traditionel diverdesign er dette nok en af de få tilbud på markedet.

Mvh. John

Red.: Kan se at Airspeed figurerer i deres collection - dog i en udgave som ikke har hverken designmæssigt eller teknisk set noget at gøre med den originale Airspeed.
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Under quartz krisen i 70'erne slog Revue, Vulcain, Phenix og Buser pjalterne sammen i håbet om overlevelse i selskabet M.S.R.(Manufactures D'Horlogerie Suisses Réunies S.A.).
Det var Vulcain der førte "Cricket" værket med ind i selskabet. På et tidspunkt i 80'erne er familien Ditisheim (Vulcain) helt ude af selskabet og Vulcain som brand ligeledes. Hele skidtet vælter engang i 90'erne Men Genopstår som Revue Thommen som fortsætter med at fremstille "Cricket" værket og hævder samtidig at være opfinder af dette værk!(det stod faktisk på deres website så sent som i 2013)
Hele boet efter M.S.R. bliver først gjort op i 1999.
I 2001 føler Bernard Fleury som er fra området hvor alle 4 brands havde hjemme at det er tid til at vække Vulcain til live. Han køber rettighederne til "cricket" værket samt værktøjer og nu står Revue Thommen helt uden et eget værk. Resten beskriver John ganske godt, det er desværre lidt som SCO cykler i Bilka…  Icon_computer

Dit ur med 2824-2 værk er jo stadig et fint ur, men historien er jo væk…

İmage

İmage
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
Tusind tak for jeres indlæg og fine analyse af mærket's historie og op til i dag, hvor man rigtig nok finder uret som et eller andet der blaffer rundt i vinden, sådan føler jeg også det er, når jeg læser rundt på nettet.

Jeg har givet mit Revue Thommen status af arbejdsur og synes som sådan det er et godt valg, hvor jeg kan bruge mine 24mm remme om det er læder eller gummi, alt efter hvad og hvor jeg roder rundt. Icon_Up

Svar
Ps. har besluttet at sætte gummi rem på uret da det jo er et dykker ur og har lige bestilt et mere egnet ur til mine læder remme på 24mm.

Svar
İmage

Har selv denne fra Revue Thommen og som andre skriver er mærket idag desværre blot en skygge af sig selv :( De kunne have godt af en turn around og fokus på kvalitet og historie.

Tudor Heritage Chrono Blue (70330B)
Tudor Pelagos (25500TN)
Revue Thommen Moon Phase (16066.2537)
Certina DS Podium
Svar
Revue Thommen lavede også  højdemåleren man bare skulle ha' med til Himalaya - før der gik elektronik og smartphones i den.
(ikke fordi de var synderligt mærkefikserede dengang - men R-Th's højdemåler var vist den eneste troværdige - af de bærbare Icon_smil)
Svar
Jeg må sige at mærket uanset hvor det befinder sig på diverse skalaer, har fået fat i mig og kan slet ikke få armene ned og et mere RT er på vej.

Her drejer det sig om en Diver Chrono med en Valjoux 7750 automatik i maven..det værk forfølger mig Icon_blink

Fedt ur og her lige et link til uret

http://www.ct-watches.dk/solgte-ure/prod...men-chromo

Svar
Det var utrolig hurtig service fra CT-Watches og vel også hvad man kan kalde helt specielt....man føler sig som plus-kunde Icon_blink

Claus lagde vejen forbi og tog min Revue Thommen med op til Halse og uret blev trykprøvet, tjekket og justeret, så det kunne komme med tilbage indenfor nogle timer....det er da service og kæmpe tak til dig Claus, men også til Halse Icon_Up

Her lige et billede i forbindelse med en lille video jeg tog af urene.

İmage

jeg bliver også nødt til at vifte lidt med flaget og ønske familien Halse et stort tillykke med deres guldbryllup Icon_flag Icon_flag

Det er så yndig at følges ad kunne man fristes til at spille for dem.

[-]
  • Claus Tukjær
Svar
Det blev til en lidt hurtig video med lidt uskarphed og vrøvl omkring 30 klik i stedet for 60 klik, men budskabet kommer forhåbentlig over og vær lidt overbærende  Icon_blink

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)