Svar: 1
Tråde: 1
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej eksperter
Jeg går og kigger på en GMT/GMT II, men er i tvivl om, hvad den rigtige pris er. Jeg vi rigtig gerne have "pepsi" eller "coke", da jeg syntes de er flotte. Da de ikke produceres mere, skal jeg ud og finde den brugt, og der rækker min viden desværre ikke helt.
Er der nogen som kan give mig lidt input? Skal jeg gå efter den nyeste model, den helt originale, den særudgave der keldes "fat lady" eller noget helt andet, og hvorfor?
Jeg ved har ikke meget forstand på investering i ældre ure, men det ser for mig ud som om, at de ældre modeller er dyrere end de nye. Kan det passe og er der en særlig grund til det?
Med venlig hilsen
Kammeraten
•
Svar: 474
Tråde: 40
Modtaget Likes: 5 i 4 svar
Givet Likes: 6
Hvis det var mig ville jeg gå efter den her
http://www.chrono.dk/produkter/ure/rolex...5-rootbeer
Et gmt master som for mig er toppen af lagkagen
•
Svar: 472
Tråde: 16
Modtaget Likes: 3 i 1 svar
Givet Likes: 4
Hm...du skal gå efter det ur / den model du selv bedst kan lide
Og ja de ældre udgaver i god stand er dyrere
Jeg har selv valgt en 16710 gmtII fra 2002 pga :
Prisforskellen, imellem 16700 og 16710 er meget lille og 16760(fat lady) 0g ældre udgaver er noget dyrere
Efter år 2000 kom 16710 med SEL(Solid End Links), på lænken, hvilket er en mere stabil løsning.
Ud over dette, har det Safirglas, som ikke ridser så let, ved daglig brug(både 16700,16710 og 16760).
Time viseren, kan stilles separat i forhold til GMT viseren(kun 16710 og 16760 ikke 16700 eller tidligere udgaver).
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Det sidste som Palle (Clubman) nævner om timeviseren er efter min mening særdeles vigtigt. På 16710/60 (og senere) trækker man kronen ud til første hak, og så kan man stille den normale 12h-viser uafhægigt af minut og 24h-viseren; på de tidligere modeller er 12h- og 24h- viseren bundet sammen. Så hvis du forventer rent faktisk at skulle anvende GMT funktionen skal du afgjort gå efter en 16710/60 eller nyere; det er dem, der hedder GMT Master II.
Angående farve på kransindlægget er det ikke så afgørende, hvad du finder, da de ikke koster alverden at købe (bortset fra egentlige vintage modeller). Min 16710 var oprindeligt med sort/rød, men jeg har nu fået den helt sorte.
Hvis du overvejer ældre (men stadigvæk 16710) skal du være opmærksom på, at indtil (vistnok) ca 2000 var de med skive med tritium markeringer (der står typisk "T<25" nederst på skiven). Mange mener, at det er det eneste rigtige; men det betyder at der stort sikke ikke vil være noget lys tilbage i dag, så uret kan kun dårligt aflæses om natten. De senere modeller (med luminova) kan lades op til natten ved at holde dem under en lyskilde. Det sidste er vigtigt for mig.
Du bør ikke tænke så meget i uret som investering. Du køber det vel for at bruge det, og det er kun ved nogle helt særlige udgaver, at du kan forvente en helt særlig pris-udvikling; langt de fleste vil følge den prisudvikling, der nu engang vil være for Rolex, og den er umulig at forudse. Der bør også være tilstrækkeligt mange af de, der ikke er noget helt særligt, til salg rundt omkring, så du kan med lidt opmærksomhed finde et, der i pris kontra stand svarer til dine ønsker.
/Bjørn.
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
Citat:Det sidste som Palle (Clubman) nævner om timeviseren er efter min mening særdeles vigtigt. På 16710/60 (og senere) trækker man kronen ud til første hak, og så kan man stille den normale 12h-viser uafhægigt af minut og 24h-viseren; på de tidligere modeller er 12h- og 24h- viseren bundet sammen. Så hvis du forventer rent faktisk at skulle anvende GMT funktionen skal du afgjort gå efter en 16710/60 eller nyere; det er dem, der hedder GMT Master II.
Ref. 1675 - altså ikke en GMT Master II men GMT Master - fungerer upåklageligt med sin GMT funktion ! Man justerer den 24h lynette så man kan læse den anden tidszone derfra... Meget nemt og hurtigt at justere. Efter at jeg fik nye pakninger og glas tager jeg nemmere det end det nyere 16710 D-serie fra 2005 med på turen.
Men at være helt ærligt, jeg har indtil nu ikke været på en rejse hvor jeg ikke automatisk kunne reducere eller tilføje det nødvendige antal af timer fra eller til til den lokale tid. Altså, legetøj - i hvert fald for mig. Men et herligt et, absolut indrømmet !
Det absolut "rigtige GMT/GMT II" skal have det blå-røde lynetteindlæg, uret blev i hine tider - dvs. i 1954 - designet at have. Samarbejde med Pan American World Airlines er ofte nævnt for grunden for farverne men Pan Am´s logo er blå-hvid...
Årsagen til farverne er mest sandsynligt farverne man brugte i luftpost kuverter.
Det er vist unødvendigt at sige at lynette indlægets farve har absolut ingen praktisk betydning. De senere introducerede valgmuligheder, helt sort eller sort-rød er for mig bare ikke korrekte.
Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Ja, ja - den gode John under det sorte flag og jeg kan nogen gange være uenige. John har selvfølgelig ret i, at man bare kan stille lynetten så 24h viseren viser tidspunktet i den tidszone, man måtte have lyst til. Men det smarte ved at kunne stille 12h viseren separat er, at hvis man rejser til en anden tidszone, er det såre praktisk, at man med en simpel justering kan stille 12h viseren, så den viser lokal tid. Og det er netop det, jeg ikke vil undvære - så hellere undvære den absolut rigtige GMT, 1675 med blå/rød lynette. Så kan man altid lade 24h viseren og lynetten vise noget andet (f.eks. lokal tid hjemme).
/Bjørn.
•
Svar: 1,761
Tråde: 50
Modtaget Likes: 328 i 198 svar
Givet Likes: 72
Her billeder af et par af mine "familie medlemmer"
1675 i helguld samt 16710 pepsi!
vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
•
Svar: 36
Tråde: 4
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 1
De godt nok nogen flotte ure gmtgeek :D
•
Svar: 474
Tråde: 40
Modtaget Likes: 5 i 4 svar
Givet Likes: 6
(19-10-2015, 09:53 AM)gmt-geek Skrev: Her billeder af et par af mine "familie medlemmer"
vh. Jon

Den er virkelig lækker den guld fætter :). Det andet er også flot. Men det i guld er bare MUMS
•
Svar: 1,761
Tråde: 50
Modtaget Likes: 328 i 198 svar
Givet Likes: 72
(07-01-2016, 06:54 AM)misiu Skrev: (19-10-2015, 09:53 AM)gmt-geek Skrev: Her billeder af et par af mine "familie medlemmer"
vh. Jon

Den er virkelig lækker den guld fætter :). Det andet er også flot. Men det i guld er bare MUMS
Takker - præcis det ur er jeg virkelig også glad for at have i samlingen!
Den var som jeg sikkert også har nævnt før en stor del af grunden til at jeg valgte det bruger navn som jeg bruger herinde!
Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
•
|