Det er et rigtig spændende spørgsmål, og vurderingen af, at ingen træer vokser ind i himlen, er ganske korrekt.
Så længe træerne rækker deres vækst mod himlen, opstår der ofte en urealistisk opfattelse, at det bliver de nok ved med.
Det gælder såvel i samfundet, privatøkonomierne og finans- og børs verden.
Når "bøtten vender", ses ofte lidt småfornærmede reaktioner på, hvorfor stiger mine aktier ikke længere? eller hvorfor stiger min friværdi ikke længere.
For den schweiziske urindustri, er volatilitet i de omgivende økonomier ofte et skrækscenarie.
Jeg er ganske enig med Bjørn i hans analyse af ML, der satsede på den ikke særligt solide platform mellem 2 stole.
Ser vi på året 2015, og retter blikket mod nogle markante operatører i den schweiziske urindustri, tegner der sig nedenstående billede:
Figuren viser kursen for Swatch aktien. - Det ses tydeligt (gys), at aktien får tæsk d. 15/1-2015.
Tilsvarende billede ses for Richemont aktiens historik. - også her sker der "ting og sager" d. 15/1-2015
(Richemont er en ganske velbeslået paraply over mærker som:
Vacheron Constantin, Baume & Mercier, Jaeger-LeCoultre, A. Lange & Söhne, Cartier, Officine Panerai, IWC Schaffhausen, Piaget, Montblanc, Roger Dubuis, o.a.)
Forklaringen på "den sorte dag", se nedenfor:
Grafen viser kursudviklingen på CHF gennem 2015 til i dag.
Midt i januar ses effekten af, at Schweiz opgav, at linke CHF til € i et bestemt forhold, og i stedet lod CHF flyde. .... og det kan da nok være, at CHF "flød opad".
Begge de nævnte urindustrier tabte op til +30% i værdi på et døgn av av av.
Efter de "indledende tæsk", har begge virksomheder rettet sig bemærkelsesværdigt.
Richemont har klaret sig bedst, hvilket sandsynligvis skyldes et bredere engagement, herunder i adskillige modehuse placeret i Milano, Paris og New York.
Dette giver lidt ballast, når moderkoncernen bliver klemt af CHF himmelflugt.
Betragter vi en anden branche, ligeledes Schweiz-lokaliseret, nemlig medicinal koncernen Roche...
.... ses ikke det fatale kursfald d. 15/1-2015 - tvært imod: På dette tidspunkt har Roche aktien kursen i retning stik Nord.
Heraf vurderer jeg, at vanskelighederne for schweiziske industrier har været branchebestemt.
De kapitalstærke konglomorater indenfor urindustrien har overlevet, både på grund af:
# produktmæssig forsigtighed og
# veletableret økonomisk fundering.
ML har tilsyneladende været i konflikt med begge forhold, og resultatet er derefter.
Med venlig hilsen - Geodoc