Panerai 352
#1
Som angivet i tråden, "dagens ur", så måtte min Explorer og Aqua Terra forlade reden til fordel for dette Panerai. Jeg har i den tråd fortalt mine overvejelser, der førte til hvorfor, så det vil jeg ikke berøre her, men i stedet for koncentrere mig om selve uret  Icon_smil

Uret er i all titanium - både kasse, lynette og lænke - hvor kasse og lænke er i børstet titanium og lynetten er poleret, hvilket giver en fin kontrastvirkning. I min konfiguration vejer det 178 gram på armen og føles komfortmæssigt næsten ligesom en Sea-Dweller, hvis man lukker øjnene.

Jeg har altid været begejstret for titanium til ure - både pga. letheden og udseendet, men også fordi det har den egenskab, at det leder varme utroligt godt. Metallet tilpasser sig meget let ens "arm-temperatur" og føles lunt, men ikke for varmt på armen.

Skiven er mat "tobacco brown" og i den klassiske sandwich opbygning, hvor lumineringen ses gennem udskæringer i skiven i stedet for at være malet på selve skiven. Det giver en dejlig 3D agtig virkning. Layout´et er det klassiske Panerai med timemarkeringer og 6-9-12 med åbne 6 og 9 taller, ingen minutmarkeringer og med lille sekundviser. Dér hvor skivelayout´et bryder med det klassiske er med anvendelsen af guldvisere, der giver en super kontrastvirkning på den matte tobaccoskive og urets ellers rå udseende. Og derudover har uret datovisning, der dog er ret lille og diskret, placeret på den traditionelle "kl. 3".

Alle disse faktorer, især den matte brune skive, brugen af titanium og sandwichskiven er for mig super attraktive og får mit hjerte til at banke - det eneste, der måske kan slå dette er en mat tropical brown faded Rolex Sea-Dweller skive med uindfattede påmalede tritium timemarkeringer .......... men det er en helt anden sag og et helt andet ur !!  Icon_blink

İmage

Kassen er den mere moderne Luminor 1950, der har en afrundet form i stedet for den klassiske firkantede Luminor kasse. Den er med til at give uret en lethed i udtrykket, som det ellers ville være svært at opnå i et ur i denne størrelse. Kassediameteren er dog "kun" 44 mm, men skiven synes meget større på armen pga. at det ikke har en dykkerkrans.

İmage

Lænken er flot udført og meget behagelig. Den har butterfly lås, der gør at lænken ligger tæt til håndleddet også på undersiden. Der medfølger ekstra led, herunder 2 "halve" led, der giver mulighed for at tilpasse størrelsen individuelt. Butterflylåsen virker solid og veludført og der er ikke fare for, at den springer op, selvom man bøjer håndleddet sammen mod de to knapudløsere på begge sider af låsen. Skal man sige noget til låsen, så er det måske, at man lige skal vænne sig til, at kunne mærke knapperne mod indersiden af håndleddet, når man bøjer det, men det vurderer jeg blot er en tilvænningssag, idet de hverken kniber eller skarver håndleddet ......... men det må vise sig, efter lidt længere tids brug.

İmage

Værket, er inhouse cal. P.9000, der er et automatikværk med 28 juveler og 3 dages gangreserve. Det er ikke cronometer-certificeret, men dette er i mine øjne også mere og mere overflødigt i moderne urværker. Efter sigende skulle præcisionen være meget fin, men det vender jeg tilbage til, når jeg har haft uret gennem nogen tid.

Datovisningen skiftes med timeviseren, der kan stilles uafhængigt af urets gang, når kronen er i 2. position, hvor timeviseren bevæger sig i hop 1 time ad gangen, hvilket er en stor fordel, hvis man rejser fra tidszone til tidszone og skal stille uret, uden at man så behøver at sætte uret i stå. I 1 position kan uret trækkes op og i 3. position kan viserne stilles og sekundviseren går i "hack".

Uret har den traditionelle og klassiske kronebeskytter, der efterhånden er et Panerai varemærke og hjælper til at sikre uret dets vandtæthed på 300 meter.

İmage

Alt i alt er det imho et ur, der kombinerer alle de klassiske Panerai træk med den nyere lettere kasse, moderne materialer og datovisning, alt med guldviserne som et fint lille twist !! Modellen findes som født uden lænke med modelnavnet 351, men uden at vide, hvad lænken koster løst, så tror jeg at det bedst kan svare sig, at købe modellen med lænke og så tilkøbe en masse lækre remme, som man kan skifte med, end omvendt. Det giver i hvert fald mening for mig, idet jeg vil have svært ved kun at have uret på remme !! 

Uret har iøvrigt de praktiske "pushers", hvor man kan skifte rem blot ved at trykke de udløsere på undersiden af hornene ind med det medfølgende værktøj, i stedet for at skulle bakse med skruetrækker eller traditionelle springbars. Dette er både nemmere og langt mere skånsomt mod urkassen.

Well, det var mine umiddelbare tanker om uret og de facts, jeg lige har i hovedet - billederne ovenfor og de følgende i denne post er taget med iPhone 6+ og beskåret og behandlet i app´en "Snapseed" - derudover har jeg fjernet kassenummer og værksnummer i Lightroom, for at holde uret anonymt fra uvedkommende nysgerrige, der kunne tænkes at misbruge disse informationer  Icon_blink

Der kommer flere billeder (no surprise), efterhånden som jeg får taget dem med mit gode kamera - men til en start, går dette vist også !  Icon_blink


İmage

İmage

İmage

İmage

İmage
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#2
Titanium er klart lækkert til ure og det nyere lænke design (din version), er efter min mening meget flottere end det ældre Icon_Up

Tillykke med det Peter.
Svar
#3
Tobacco, guld og titanium Icon_party Super lækker klokke Icon_cool Og i en fin størrelse til dig, Peter Icon_Up Den klæder dig super godt Icon_drinks
De venligste hilsner, John
Svar
#4
Det ser super godt ud Peter og fin størrelse til dig.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#5
Elsker titanium.. Er normalt mest fan af Submersible serien, men dit ser superfedt ur.
Mvh Kim 
Svar
#6
Tak til alle - jeg er vildt glad for uret, som er overraskende komfortabelt at bære på trods af de 44mm. Størrelsesmæssigt føles det lidt som en Deepsea (men heldigvis med bredere lænke) og i forhold til vægt og "feel" på armen, føles det som en alm. Sea-Dweller (den gamle model).

Her kommer lidt flere billeder - denne gang taget med Canon EOS 5D Mk. III og Canon EF 70-200L 2.8 mk. II med IS.

İmage

İmage

İmage

İmage


Og så lige et par iPhone skud mere

İmage

İmage

İmage
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#7
Lækkert ur...dog havde jeg ikke lige set den komme !! Tænk at explorer og Omega blev solgt :-)
Kanon billede
Svar
#8
Fortsætter lige med at billed-spamme min egen tråd !! Icon_sign


İmage

İmage

İmage
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#9
Et virkeligt lækkert ur, Peter. Faktisk var det søsteren 351, der startede min interesse for Panerai. Og remmen spillede en ikke ubetydelig rolle. Jeg købte remmen til mit 177, da jeg ejede det. Solgte remmen igen, da jeg fik mit 305, da den er 26mm mellem hornene. M.a.o. synes jeg, at du skulle kigge på remmen til 351. Den er virkelig lækker og klæder uret. Så har du lidt at veksle imellem.
Svar
#10
(15-08-2015, 07:13 PM)Sociologen Skrev: Et virkeligt lækkert ur, Peter. Faktisk var det søsteren 351, der startede min interesse for Panerai. Og remmen spillede en ikke ubetydelig rolle. Jeg købte remmen til mit 177, da jeg ejede det. Solgte remmen igen, da jeg fik mit 305, da den er 26mm mellem hornene. M.a.o. synes jeg, at du skulle kigge på remmen til 351. Den er virkelig lækker og klæder uret. Så har du lidt at veksle imellem.


Der fulgte en brun croco OEM rem med til uret - er det den, du tænker på Kenn ? 

Ved du i øvrigt, hvilken gummirem, der passer til 351/352 ?
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)