(30-07-2015, 07:45 PM)bjorn_e58 Skrev: Jeg har igen forsøgt mig med Ulysses, og jeg kom faktisk gennem betydeligt flere kapitler end sidst.
Min hustru mobber mig; men det skal nok lykkes på et tidspunkt...
/Bjørn
Heh, Bjørn dog...
Hvor mange sider frem er du nået ?
Er det den ny oversættelse ?
Du skal ikke være ked af det br. Bjørn.
Ingen, absolut ingen af de litterater og intellektuelle jeg har mødt, har kunnet læse bogen i gennem
@ Jacob:
Har du læst en eller flere gode bøger i sommer ferien,
Hos mig blev det til Søren Jakobens Overklasseliv.
Ganske interessant læsning der meget godt belyser den,
" hvis du kradser min kradser jeg din" Holding der hersker i dette samfundsfag.
Alt i alt værd at læse,
Uanset om man er tilhænger eller modstander af kongehuset.
Sjovt nok Jacob, dem som du kalder overklassen, har nøjagtig lignende fordomme om proletarerne / underklassen
(hvis der findes andet end højest "åndelig underklasse" siden alle - som ikke er registreret hos Ribers - kan købe en Audi og et Rolex på klods)
Men for ikke at vilde totalt OT, jo tak. Jeg har læst faktisk 3 - 4 bøger hvoraf absolut nævneværdige er Kari Hotakainen´s "Eftermæle", et opus som - surprize, surprize - IKKE handler om overklassen men de finske underhunder, skrevet på en måde som får også andre end de gamle DKP´er at sluge bogen med et hug. Forfatteren er nok mest kendt om "Populærmusik fra Vittula", en humoristisk - socialrealistisk gennemgang af tornedalsfinners liv på 60´ene og 70´ene i Nordsverige og som eksisterer også som film. Lyder også som noget socialrealistisk bras, men er min sidste års bog nr. 1.
Som et tæt nr. 2 kommer "Den svævende tankbestyrer" af Bent Vinn Nielsen som beskriver - ligeledes humoristisk og skarpt - den vendsysselske underklassens liv i Norddanmark.
Jeg er ikke meget for hverken folkeligt humor eller socialrealisme, men begge bøger tilhører faktisk i deres helt egen kategori og kan kun anbefales varmt !
Mvh. John