Pam 510 COSC?
Halløjsa.

Jeg fik endelig besluttet mig for hvilket manuelt optrukket ur jeg ville købe - min kærlighed gik et til nyt PAM 510, som jeg fandt på chrono24.com. Men .. men - men .. Efter lidt research fandt jeg ud af, at PAM 510 ikke er COSC godkendt.

Hvordan kan det være at 510 modellen ikke har denne "godkendelse" og hvilken betydning har det? Icon_study Icon_study Icon_study
Svar
(26-07-2015, 11:14 AM)Carstenvt Skrev: Halløjsa.

Jeg fik endelig besluttet mig for hvilket manuelt optrukket ur jeg ville købe - min kærlighed gik et til nyt PAM 510, som jeg fandt på chrono24.com. Men .. men - men .. Efter lidt research fandt jeg ud af, at PAM 510 ikke er COSC godkendt.

Hvordan kan det være at 510 modellen ikke har denne "godkendelse" og hvilken betydning har det?  Icon_study  Icon_study  Icon_study

http://www.watch-insider.com/news/swiss-...c-players/

Prøv at læse denne artikel om COSC. Efter min mening er testen ikke meget værd og fortæller ikke ret meget om præcis det ur du har på armen, men det er selvfølgelig en personlig opfattelse.

P.N.
Svar
Tak. Men ved stadig ikke hvordan jeg skal forholde mig til PAM 510 når det kommer hvor meget tid uret vinder/taber. Jeg kan godt være lidt pedant.
Svar
(26-07-2015, 05:28 PM)Carstenvt Skrev: Tak. Men ved stadig ikke hvordan jeg skal forholde mig til PAM 510 når det kommer hvor meget tid uret vinder/taber. Jeg kan godt være lidt pedant.

Det er jo dig der bedømmer om urets nøjagtighed ligger indenfor din tolerancetærskel. Hvis du køber på en internetside står der ikke en fagmand i nærheden som kan foretage en eventuel finjustering så det er sandsynligvis din baglomme der må holde for hvis det bliver nødvendigt at fin-regulere uret.
Mvh.
P.N.
Svar
Har sendt dig en besked.
Svar
Jamen .. hvorfor er der så få panerai ure som har et COSC bevis? Et ur i det prisniveau bør gå nogenlunde præcist.
Svar
"Højere pris = Højere præcision" Holder ikke.
Svar
COSC giver ingen garanti for det aktuelle ur, hele fabrikkens produktion bliver ikke testet hos COSC, testen svarer stort set til en typegodkendelse og hvis man graver lidt i emnet kan man se at det er meget forskelligt hvor mange ure der bliver testet fra de forskellige fabrikker, jeg tror på et tidspunkt at Breitling var det eneste mærke der sendte alle deres ure til test men om de stadig gør det kan jeg tvivle på. Går din nervøsitet udelukkende på præcisionen er det en smal sag for enhver urmager at lave en finjustering og hvis man betaler prisen for det mærke du omtaler, fylder omkostningen til en regulering efterfølgende nada.

P.N.
Svar
Som sagt - den der COSC certifikat er i dag kun pynt. Rolex og Breitling får papiret for alle deres modeller men det er nu Rolex angående mest for at holde fast i traditionen og ang. Breitling for at støtte konceptet "hvordan sælger man et dyrt ETA standardværk for højt pris". Der hjælper vist at urskiven er pyntet med "Officially Certified Chronometer". Det løfter uret lidt op fra gulvet... hvis man ikke er velinformeret.
I dag laves urværkerne på en måde at de billigste seriøse automatværker kan gå nemt indenfor COSC grænserne. Det at smøringsmidlerne, olierne, har udviklet sig big-time er med at hjælpe.
Min Seiko SKX007 med verdens billigste in-house urværk (koster vist omkring kr. 500 fra grossisten), går uproblematisk indenfor COSC, uret taber 2 sek. / døgn pt.
COSC har ikke praktisk betydning mere.
I hvert fald ikke når vi taler om de lidt dyrere ure.
Certificering koster fra ca. 100 til 150 schweizer franks per ur og et nyt mærke kunne sagtens få lidt god will ved at certificere deres ure. Ikke at det betyder noget i praksis men vil absolut give lidt positiv salgsgas: Ingen vil vel COSC certificere sine ure hvis de ikke er rigtig gode ?! Icon_e_biggrin1

Tænk lidt, Patek, AP, JLC og mange andre high end producenter har aldrig brugt COSC som i dag er lidt noget folkeligt pjat - alternativt nostalgisk pust fra fortiden (Rolex).

Noget helt andet er så hvis man diskuterer om det hvorvidt Panerai er de penge værd, man betaler for dem i dag, men det vil jeg ikke skrive mere om... der er mange her som kan blive såret og det gider jeg ikke Icon_blink

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
I dag kan man købe et Certina til under 10 K fra nyt og det har COSC..

For mig betyder det ingenting.
Mvh Kim 
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)