Seiko Chronograf 6139-6012
Så har jeg trykket på knappen hos "min" italienske forhandler til en Seiko Chronograf 6139-6012 fra 1973.
Det ser smukt ud på billederne, og han plejer at være særdeles troværdig.
Men: Kender nogen noget til Seiko chronografer?
/
Kristen
Svar
Går ud fra at du har læst det meget informative indlæg på WUS?

http://forums.watchuseek.com/f281/how-bu...ics/140803

Sendt fra min LG-D855 med Tapatalk
Svar
(18-07-2015, 07:24 PM)khbk Skrev: Så har jeg trykket på knappen hos "min" italienske forhandler til en Seiko Chronograf 6139-6012 fra 1973.
Det ser smukt ud på billederne, og han plejer at være særdeles troværdig.
Men: Kender nogen noget til Seiko chronografer?
/
Kristen

I min professionelle karriere har jeg solgt utallige Seiko chronografer og vil betegne dem særdeles driftsikre med meget få serviceproblemer. Finishen på japanske værker fra den tid er langt fra sammenlignelig med schweiziske værker men det opvejes fuldt ud af pris og design. Hvis din chronograph cal. 6139 har været i funktion siden først i halvfjerdserne vil jeg tro den i den grad trænger til en seriøs overhaling. 6139-6012 blev markedsført i mange forskellige kasser og diverse skiver der giver mulighed for sammensætning til sin egen helt specielle model.
P.N.
Svar
Tusind tak for tilbagemeldingerne!
I flg. sælger skulle der netop have været udført service, og uret sælges med et års garanti.
Modellen omtales som den første automatiske chronograf, da den kom i 1969.
En film op utube beskriver et værket skulle have bedst af, at chronografen, da en stoppet chronograf belaster en kobling.
Den fortæller også at nulstilling med sekundviseren i nedre del af skiven er en stor mekanisk belastning.
"Mit" har blå skive og indre tachymeterskala.
/
Kristen
Svar
(19-07-2015, 01:03 AM)khbk Skrev: Tusind tak for tilbagemeldingerne!
I flg. sælger skulle der netop have været udført service, og uret sælges med et års garanti.
Modellen omtales som den første automatiske chronograf, da den kom i 1969.
En film op utube beskriver et værket skulle have bedst af, at chronografen, da en stoppet chronograf belaster en kobling.
Den fortæller også at nulstilling med sekundviseren i nedre del af skiven er en stor mekanisk belastning.
"Mit" har blå skive og indre tachymeterskala.
/
Kristen

Når Chronographen/stopuret ikke kører er mekanismen slet ikke i indgreb og er derfor ikke en belastning og der er derfor ingen slidtage. At nulstilling af sekundviseren ved kl. 6 skulle være en mekanisk belastning, er stort set noget vrøvl. Ved nulstilling rammer en stoparm en hjerteformet skive på ca. Ø 3mm. hvis du forestiller dig en cirkel på 3 mm. så vil forskellen i belastningen ved nulstilling kl. 3 og kl. 6 være en bevægelse på den hjerteformede skive på 90 gr. At det skulle være en ekstra belastning er langt ude i teorien.

Mvh.
P.N.
Svar
Utube-indslaget virkede meget troværdigt, og lagde vægt på at det netop var modsat andre chronografer, at det var mindre belastende for den omtalte kobling at lade chronografen køre og faktisk lade den fungere som sekundviser.
Prøv at se filmen. Der vises det lille koblingshjul. Filmen hedder " Keeping the Seiko 6139 or 6138 Chronograph running" af Spencer Kleun.
Tak for tilbagemeldingerne.
Det er altid godt at høre fra nogen, som har erfaring med mekanikken.
Jeg glæder mig til at se uret i virkeligheden.
Har ikke før været opmærksom på Seikos mekaniske chronografer.
/
Kristen
Svar
(19-07-2015, 03:15 AM)khbk Skrev: Utube-indslaget virkede meget troværdigt, og lagde vægt på at det netop var modsat andre chronografer, at det var mindre belastende for den omtalte kobling at lade chronografen køre og faktisk lade den fungere som sekundviser.
Prøv at se filmen. Der vises det lille koblingshjul. Filmen hedder " Keeping the Seiko 6139 or 6138 Chronograph running" af Spencer Kleun.
Tak for tilbagemeldingerne.
Det er altid godt at høre fra nogen, som har erfaring med mekanikken.
Jeg glæder mig til at se uret i virkeligheden.
Har ikke før været opmærksom på Seikos mekaniske chronografer.
/
Kristen

I min alder skal man være forsigtig med at være alt for skråsikker på baggrund af ens hukommelse. Det er rigtig at Seiko er lidt speciel i deres konstruktion af chronografer Icon_head . Det kan være en god ide at lade Chronographen køre så der slides mindst muligt på koblingshjulet. Jeg vil dog stadig mene at det er underordnet i hvilken position der nulstilles Icon_blink
Mvh.
P.N.
Svar
Hvis det forholder sig sådan, kan man jo lige så godt lade sekundviseren køre.
Det vidner også om, at der er liv i uret.
Er det et besværligt værk at lave service på?
Og reservedele er vel ikke eksisterende?
/
Kristen
Svar
(19-07-2015, 02:41 PM)khbk Skrev: Hvis det forholder sig sådan, kan man jo lige så godt lade sekundviseren køre.
Det vidner også om, at der er liv i uret.
Er det et besværligt værk at lave service på?
Og reservedele er vel ikke eksisterende?
/
Kristen

Om det er besværligt at lave service på Seiko Chronographer? Næææhh Icon_smil
Reservedele kan findes i begrænset omfang.

P.N.
Svar
Tak!
Strax er jeg meget mere rolig Icon_Up
/
Kristen
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)