Jyllandsposten kort om dykkerure
Ville lige kaste den ind her

http://jyllands-posten.dk/ECE7862925/Ure...ykkeruret/
Svar
(11-07-2015, 07:56 PM)Jacoby Skrev: Ville lige kaste den ind her

http://jyllands-posten.dk/ECE7862925/Ure...uret/]Alle bør kende dykkeruret
link virker ikke
Svar
Jeg har rettet det, så det burde virke nu :-)
Svar
Ok artikel Icon_smil

Men nedenstående har de helt galt fat i. Drejekransen sikrer primært mod dykkersyge ved at stille den tid du ifølge tabellen må være på en specifik dybde uden at få dykkersyge. Men det med at du får mindre tid, hvis du ved en fejl rammer noget så kransen drejes er god nok Icon_e_biggrin1

"Dykkeren indstiller kransen, så trekanten er ud for minutmarkøren og går derefter i vandet. Således kan dykkeren aflæse, hvor længe han har været under vandet, og dermed også hvor meget ilt han har brugt. Af samme grund kan drejekransen kun dreje mod urets retning. Hvis du rammer mod noget, kan kransen altså kun give dig mindre tid, og du bliver derfor ikke fanget under vand uden ilt i tanken."
Med venlig hilsen

Borgbjerg
Svar
Og det mest sindsyge er at mange proff dykkere ikke selv bruger dykkerure mere når de dykker. Deres hjælper ovenvande har styr på tiden og de bruger æggeure skrev et proff dykkerfirma til mig engang Icon_e_biggrin1
Svar
Proffdykkere bruger en dykkercomputer, som er en helt anden "ball game" end et dykkerur!
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

Svar
(12-07-2015, 12:32 PM)johnfyn Skrev: Proffdykkere bruger en dykkercomputer, som er en helt anden "ball game" end et dykkerur!

Mange prof dykkere er lidt gadget-nørdter og har ret ofte en Sub eller Dweller på håndledet som backup. Men det er dykkercomputeren som de bruger for info om tid, dybte og luft- / gasbehold.
Dog har et - par Nordsø drenge fortalt mig at de har altid et manuelt klokke på armen fordi, i et ekstremt tilfælde kan der opstå et magnetisk forstyrrelse fremkaldt af svejseudstyr som igen kan en sjældent gang slå alt elektrisk og digitalt hejs ude. Og så er det godt at have  en Dweller på når man er på arbejde, dybt, dybt under overfladen... (dybt-dybt = et - par hundreder meter og man er havnet der i langsom nedstigning i en dykkerklokke).

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Fed artikel, jeg er selv den ovenud superlykkelige ejer af et Ocean 2000 , som een skrev "jeg lever i min egen dykkerklokke".

I øjeblikket drømmer jeg om Fifty Fantom, men 15 20.000 USD for det jeg helst vil have det er mange penge. Og måske det egentlig er et ur med 400 dele lidt overdrevet af et dykker ur, men det er super flot.

Jens
Rolex Cosmograph Daytona, rolesor
Omega Speedmaster, Racing
Omega Quatz Seamaster multifunction (g/s)
IWC Ocean 2000
IWC guld lommeur (arv)
Breitling Chrono Jetstream
Breitling Navitimer World (blå)
L&V guld lommeur (arv)
Patek Phillip Nautilus (g/s)

Svar
(12-07-2015, 05:45 PM)Oplev2 Skrev: Fed artikel, jeg er selv den ovenud superlykkelige ejer af et Ocean 2000 , som een skrev "jeg lever i min egen dykkerklokke".

İmage

:-)
Lever i min egen lille dykkerklokke..
Svar
(12-07-2015, 10:07 AM)Borgbjerg Skrev: Ok artikel  Icon_smil

Men nedenstående har de helt galt fat i. Drejekransen sikrer primært mod dykkersyge ved at stille den tid du ifølge tabellen må være på en specifik dybde uden at få dykkersyge.

Forkert. Kransen er til at tage kogetiden på pasta. 
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)