Bryder du (også) våbenloven
#31
(09-05-2015, 09:34 PM)JJG Skrev: Pbr - skal man egentlig have blankvåbentilladelse til en officers sabel, hvis man ikke længere har kontrakt med forsvaret? Oprindeligt anså jeg den bare som en del af uniformen, men nu har denne tråd fået mig til at tænke på, om der reelt kræves en blankvåben tilladelse for at have den stående i skabet.


Sent from my iPad using Tapatalk


Det skal du - en blankvåbentilladelse er dog relativt let at opnå. Du kan gå ind på "mit politi" og downloade ansøgningsskemaer og sende dem til din lokale politikreds.

Du skal være opmærksom på, at en blankvåbentilladelse alene giver dig tilladelse til at eje og opbevare sablen - hvis du skal rejse med den, f.eks. hvis du skal til parader m.v., så kræver det tillige en transporttilladelse.
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#32
Tak for svaret - så må jeg hellere få sendt en ansøgning :-)


Sent from my iPad using Tapatalk
MVH Jesper
Svar
#33
Torben, du forholder dig til en situation med en fornuftig betjent, som du er på bølgelængde med og har en god dialog med.

Der kan opstå situationer, hvor man møder en betjent, som man ikke er på bølgelængde med og som du ikke ønsker at samarbejde med. Så er det lidt kedeligt, hvis han spotter den kniv jeg viser i kadanboxen og sigter dig for ulovlig våbenbesidelse.

Hvordan tror du situationen opstod som bragte Hanghøi i retten for at eje og sælge OPINEL kviven? Tror du det var venlige samarbejdende betjente, som bare vil passe på hr og fru Danmark. Der findes betjente som har en anden dagsorden, især hvis man ikke er passende ydmyg og underdanig i dialogen med dem. Jeg har mødt et par stykker i min tid. Nogle "fandens karle". Jeg har også mødt venlige, imødekommende betjente. Betjente er bare som alle vi andre. Gode og dårlige - og gode og dårlige dage.

Derfor er ens rets-stilling særdeles vigtig og ikke noget jeg har lyst til at overlade til tilfældighederne.

Hvad du gør er jeg til gengæld ligeglad med :-) husk lås på cyklen også selvom du bare er ude og motionere og ikke går fra cyklen overhovedet. :-9
Svar
#34
Tror ikke jeg skal længere end i denne diskussion.

Jeg tror bare man skal passe på med at tænke at pludselig er den alm lommekniv ulovlig. Det er den ikke. Men jo klart at hvis man tages med en lommekniv i lommen som er så slidt eller tilpas løs i klingen, vil den kunne betragtes som ulovlig, da den så kan åbnes med 1 hånd. Dette jo nok fordi lommeknive ikke er kategoriseret som en og to hånds betjente....., hvilket jo ville sikre at den er lovlig selvom den er løs eller slidt i klingen.




Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#35
Jeg har talt med fire forskellige betjente jeg kender, eller har kendt
Og har fået fire groft sagt forskellige fortolkninger.

De er ikke omvandrende fejlfrie lovbøger og fred med det,
Jeg er enig med Per man skal passe på.

Personlig har jeg valgt at ligge min arbejds lommekniv derhjemme, ( også en svane fra CF)
Og købt et Gerber multitool med en lille ok kniv i.

Det er ingen garanti for noget,
Men jeg mener at den bedre kan forklares som et arbejdes relateret redskab,
Skulle jeg blive bedt om en forklaring.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#36
JM må hoste op med en positiv-liste, som det er nu kan en blå-håret hattedame i god tro, komme til at købe en opinel
svampekniv i Politiken-plus shop - et "våben" der i den nye fortolkning er at sidestille med en springkniv -
altså HELT forbudt at eje,
Svar
#37
Så der er altså ikke bare nogle få lomme knive hos få forhandlere - men 100.000 vis af lommeknive rundt omkring i de små hjem der er ulovlige at besidde

http://www.tv2fyn.dk/article/512139?auto...o_id=81992

http://www.tv2fyn.dk/article/512139?auto...o_id=81992

Så det er ikke nogle få lommeknive hos få forhandlere som er ulovlige at besidde, men 100.000 vis at lommeknive som ligger rund omkring i de små hjem der er ulovlige at besidde!
Svar
#38
Torben, her kan du se at også svampejægernes knive er ulovlige

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=...=1&theater
Svar
#39
(19-05-2015, 02:40 PM)baun Skrev: Torben, her kan du se at også svampejægernes knive er ulovlige

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=...=1&theater

Det har jeg heller aldrig påstået de ikke var. Men hvis svampekniven er under 7 cm og ikke kan åbnes med en hånd er den lovlig!!!!!

Mange af de viste knive er jo langt over 7 cm i bladet og derfor ulovlig at bære uden for hjemmets vægge......
Svar
#40
Men de er alle konfiskeret fordi de kan åbnes med en hånd og derfor er ulovlige at eje og handle med. Længden af klingen gør dem ikke ulovlige at handle med eller eje, kun at bære når man ikke er på jagt eller lignende.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)