investerer i guld?
har lidt overskudsmønt  på kontoen, som jo ikke trækker renter, og har derfor, bestilt en plade finguld på 100 gr. koster  ca. 25.5k. Ved ikke om det er en god investering over sigt, men lige nu syntes jeg guldpriserne er rimelig lave. Og da jeg er uerfaren på det område, vil jeg ikke begynde at lege med aktier..

Er det fuldstændig hul i hovedet?

Det er ment som en nogenlunde langsigtet investering..

MVH
Mikael
Svar
(02-05-2015, 07:14 PM)Mikael L. Skrev: Er det fuldstændig hul i hovedet?

Det ved du om fem år  Icon_lol

/Bjørn
Svar
Er ikke ekspert, men er guld ikke steget de sidste par år?? Du burde måske have investeret i det for nogle år siden....?

Aktier er jo på lang sigt (20-30 år) normalt en god investering, men afkastet er jo altid afhængigt af risikoen!

Jeg tror det var Warren Buffet der har sagt: "Køb når de andre sælger - og sælg når de andre køber!"
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

Svar
Guld er stadig på vej ned. Alle metalpriser dykker for tiden, da Kinas økonomi slet ikke er vokset så meget som beregnet. Kina ligger med en forventet vækst på omkring 7, den laveste i 15-20 år. Efterspørgslen er for lille ifht. hvor meget metal der bliver hevet op af jorden.
Svar
Man skal ikke betale skat af gevinsten :-)
Rolex Cosmograph Daytona, rolesor
Omega Speedmaster, Racing
Omega Quatz Seamaster multifunction (g/s)
IWC Ocean 2000
IWC guld lommeur (arv)
Breitling Chrono Jetstream
Breitling Navitimer World (blå)
L&V guld lommeur (arv)
Patek Phillip Nautilus (g/s)

Svar
Jeg gør mig ikke klog om sagen men kan fortælle at skrotguld kostede ca. kr. 65 / gram (regnet i 999/1000 renhed) i 2004 / 2005.
Den begynder sin optur lige efter.
Gæt hvem havde stuvet under madrassen 1,5kg mønter, smykker etc. som jeg - efter at have opbevaret dem flere år - solgte dem for kr. 66 / gr.... i 2005 ? Icon_head
Derfor er de her guldpriser over kr. 200 / gr for mig noget ufatteligt og astronomisk som jeg ikke tror holder forever.
Men, som sagt, jeg har ikke rigtigt mandat for at kloge mig om sagen...
Heldigvis har du investeret i noget som er meget nemt at sælge, hvis prisen crash´er. Har dog meget svært at tro på at guldprisen vil gå nævneværdigt op.

Cheers, Mikael !
John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
(02-07-2015, 03:38 PM)Oplev2 Skrev: Man skal ikke betale skat af gevinsten :-)

Jo - for trådstarter indrømmer jo blankt at guldet er købt med investering for øje. Så bliver en evt gevinst skattepligtig. 
Svar
Guldpriserne har ligget nogenlunde stabil, de sidste 3 1/2 år.

Den eneste måde du kan tjene lidt er på krugerrand, amerikanske, og canadiske guldmønter hvis du har købt dem til en go pris" det har været muligt at gøre gode køb"

Men ellers tror jeg ikke du får noget særligt ud af det førend ca 5- 10 år da der jo også skal betales gebyr mv..når det skal sælges på et tidspunkt.

Vh
Dam
Svar
Jeg ved ikke - som sagt - om guldets prismæssig udvikling men helt klart, den slags lystigheder de dyrker pt. i Grækenland, har jo altid positive effekt for ædelmetalpriser (naturligvis, med det forbehold at Den Gyldne Daggry ikke når at overfløde markedet med billigt tandguld konfiskeret fra de uønskede elementer Icon_blink ).

En anden ting er, at altid købe guld (hvis man ikke operer med store mængder) i så små barrer som overhovedet muligt - altså, hvis du ikke selv behøver at betale overpris for dem.
Sjovt nok, du sælger hurtigere 20 x 5gr barre med 20% overpris end 1 x 100gr for markedsprisen (hvis du sælger dem til private, ikke skrotguldpushere, så som PR-Mønter). 1, 2 og 5gr barrer sælges oftest for op til 30% over den officielle pris.

Summasumarum: Hvorfor er de som påstår at vide hvordan guldprisen udvikler sig ikke ansat hos diverse banker og andre steder hvor viden om fremtidige kursforandringer ville være milliarder værd...  ? Icon_blink

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Vi er tæt på all time low for de sidste 5 år.

İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)