En tur til USA
Big Grin 
Hej alle.

Kæresten og jeg overvejer kraftigt at bestille en tur til USA til september, men vi kunne godt bruge lidt inspiration, eller ideer.

Det er Californien vi vil besøge, nærmere betegnet LA, SF samt div. ting i de områder.
Her i blandt Alcatraz, Yosemite, Death Valley, June Lake, Universal Studios, Hollywood etc.

Der skulle være rig muligheder for det, og vi har talt om at være sted i ca 3 uger. Nogenlunde fra 3 september og så 18-21dage frem.

Har I nogen gode ideer til hvordan ruten eventuelt skal planlægges?
Måske har vi jo overset noget, eller så kunne det være rart at høre, hvad I gerne selv ville opleve derover.

Oprindeligt var det planen at rejse til SF, køre ned til LA via naturen, og her så besøge Yosemite m.v. på vejen, og tage Highway 01 tilbage.
Men transporten til SF T/R er omkring 25timer hver vej. Til LA er turen ca 14timer hver vej, samt den er lidt billigere.

Det som jeg allermest har lyst til, er at bestille flyrejsen, bestille hotelværelser i LA og SF, og så tage turen som de kommer.
På denne måde bliver turen ikke så fastlåst, og der er plads til de spontane udflugter og lignende.
Omvendt er dette også noget dyrere, end det er at bestille det hele i god tid.

Har I øvrigt erfaringer med AirBNB ? Vi skal jo være minimalt på værelserne, og har derfor overvejet denne billigere løsning.
Obsessed is just a word, that lazy people use to describe the dedicated!
Svar
Hotel, bil og fly hjemmefra og så finder i nok på noget..
Biletter til LA og sats på en billig indenrigsflyvning, eller tag køreruren på motorvejen in land, inden i flyver hjem fra LAX, tager en dag.

Do not miss mullholland highway og angeles crest!

İmage

İmage
Lever i min egen lille dykkerklokke..
Svar
Jeg tror I er lidt for ambitiøse med, hvad I vil nå at se.  I kommer til at køre rigtig meget!

Det kan godt lade sig gøre at køre fra LA til SF direkte på en dag, men vær opmærksom på, at 101 på flere strækninger ikke er freeway.  Alternativet er 5; men der kommer man så temmelig langt øst for SF, som giver en omvej.  Yosemite er virkelig smuk, men desværre meget overrendt, så I kan måske overveje området lidt længere mod øst, hvor jeg f.eks. meget kan anbefale "Bodie", der stadig står nogenlunde, som da guldgraverne forlod den.  Jeg har ikke selv kørt af 395; men det kunne så være en mulighed derfra og sydpå.  Death Valley er ulidelig varm i September, så regn ikke med at I holder ud at bruge ret megen tid.  Det vigtigste "must see" der er Sabriske Point, Devils Golf Course og et af områderne, hvor der kommer vand op fra undergrunden, f.eks. ved Stovepipe Wells, hvor man også kan overnatte.    

SF er efter min mening langt mere spændende end LA, men LA skal selvfølgelig besøges for at se Holywood Studios.  Køb endelig et "First In Line" pass og kom så tidligt om morgenen, som I gider.  Hvis I kan undgå at være sultne mellem 12 og 15 er det en kæmpe fordel.  

I SF er Alcatraz et must; Golden State Park er især god om søndagen, hvor den er lukket for kørende. Kør over Golden Gate og nyd synet fra første frakørsel og kør evt ned til Tibouron (som er hyggeligere end Sausalito) og spis frokost.  Tag en tur langs med hwy 1, hvis I vil have lidt mere vild natur.  På de kanter kan Muir Woods også anbefales.  I selve SF kommer I selvfølgelig til området omkring Union Square men Haight kan også anbefales, som et sted, hvor man stadig kan ane flipper-tiden.  Udsigten fra Twin Peaks er formidabel, ligeså fra Coit Tower, men der kommer I til at vente længe på at parkere.  Generelt er parkering (f.eks. omkring Union Square) så tilpas dyrt, at man næsten altid kan finde en plads.  Overvej også Berkeley lige på den anden side af The Bay.

Hwy 1 syd for Golden Gate er også en køn tur, kør hele vejen ned til Half Moon Bay, hvor I skal handle i "Cunha's Country Store".  Længere mod syd bliver hwy 1 skøn og vild, men til tider triviel.   Overvej at besøge Santa Cruz, men hvis I kan det, så undgå hwy 17, der er snoet og trafikeret på en meget ubehagelig måde.

Jeg ville afgjort også overveje Monterey (især på grund af Monterey Bay Aquarium) og Carmel-by-the-sea.

Vandet er for koldt til at være tillokkende for badning, så lad være med at spilde tiden.  Vent til I kommer længere mod syd, f.eks. fra og med Santa Barbara, som jeg også kan anbefale.

Jeg er for magelig til at køre en sådan tur uden at have hoteller booket på forhånd; men det er et temperamentsspørgsmål.  Overvej om I eventuelt skulle erstatte nogle af de lange stræk med en flyforbindelse.  Og når I booker bil, så lad være med at vælge det allermindste, vælg et af de store selskaber, og sørg for at forsikringen er helt i orden.  I SFO lufthavn kan man køre sine kufferter hele vejen fra bagagebåndet til biludlejningen på en kuffertvogn (via et lille tog), det kan man ikke i LAX, hvor det er ind og ud af busser.  

Lad mig til sidst bemærke, at jeg nok er præget af, at jeg har boet et år lige syd for SF, og at det derfor er det, jeg kender bedst.  

Lad mig til sidst komme med et forslag på tre uger, start/slut i LAX, som åbenbart er billigere med fly:

Besøg Universal senest den anden dag efter at I er ankommet, så har I stadig jet-lag og kommer tidligt ud af sengen, og lad så det være nok med LA.  Brug herefter en uge på turen gennem det østlige Californien via Death Valley, Bodie, Yosemite og til SF.  Brug herefter en uge med SF som udgangspunkt, hvor jeg vil anbefale et hotel mid-peninsula, og brug så endelig en uge på at køre hele vejen langs med hwy 1 med ophold i f.eks. Monterey/Carmel, i Santa Barbara og endelig til sidst en nat eller to i LA området.  

ENJOY YOUR TRIP!

/Bjørn.
Svar
Mulholland Drive ser fantastisk ud!

Det er klart et besøg værd, det er vel også i det omfang hvor man eventuelt tjekker Hollywood skiltet ud, Beverly Hills området m.v. ud?

Det kunne man vel snildt sætte en dag af til, hvor man kører rundt i området, hygger sig og tage det meget stille og roligt?

Jeg har tænkt lidt på det I har skrevet, og er kommet frem til en nogenlunde plan.

De første 3-4 dage i LA. En hel dag i Universal. Yderligere en dag til at drøne rundt i området, og se det hele (Mulholland Drive, Hollywood, mv. Jeg vil egentlig gerne ud og se Venice Beach, Muscle Beach og hele det område faktisk. Men måske er det noget man skal gøre på slutningen af turen.

3 dage i LA er jo inklusiv den dag hvor man ankommer - der går tiden jo med få bagage, komme ind igennem lufthavnen, og det ved jeg jo tager lang tid - jeg har været i usa før. 

Derfra er det op mod SF, og måske bruge 2 dage på at tage derop ?
Her havde vi talt om at besøge Solvang, udelukkende for sjov! Men på vejen kan man jo fx besøge Santa Barbara.
Alternativt sove i Solvang, eller i et område tæt på, så man er frisk og får set lidt af lokallivet. Eller måske i Santa Maria.

Derfra kan man så tage kystvejen op til Monterry, køre tidligt om morgen / formiddag. Så vidt jeg kan se, så vil turen nok tage 4-5timer, da den vil tage ca 3 via motorvejen, som går højre om Los Padres National Park Forest. Det er så også Highway 01, som vi vil netop gerne køre imod, og så må man tage det med at den er længere i forhold til motorvejen.

Så enten sove i Montery, og så opleve bl.a Montery Bay Aquarium og tage en hyggelig aften i byen.

Videre til SF, og så bruge måske 5-7 dage der. Her kan man så bruge en dag på at køre til Yosemite / Bondie.

Det er jo relativt svært at planlægge sådan en tur, da man netop ikke ved hvor lang tid man skal forvente at bruge hvert sted, og kan man nu nå det hele, som egentlig er planen?

Så jeg tænker:

3-4 (inkl dagen man ankommer) i LA.

2-3 dage i Santa Barbara / Santa Maria / Solvang.
Og så gøre det omvendte på turen hjem, således man ikke sover begge steder.
Og så tage Montery med på vejen.

6-7-8 dage i SF. Her besøger man Bondie, Yosemite.
Napa har jeg hørt en del om også, men det er vidst primært inden for vin, og det har ikke helt min kærestes interesse.

Derefter tilbage til LA med overnatning 1-2 steder, og så 2-3 dage i LA hvor man fx ser noget man ikke har set.

Alternativt bruger man længere tid på turen deroppe, og så tager man et fly tilbage til LA fra SF. Priserne vil jeg lige undersøge først.

Jeg har overvejet kraftigt at smide penge efter en luksus bil fra Hertz - de har altså nogen relativt vilde biler. Ellers bliver det en standard Ford Mustang Cabriolet. Det skal jo nydes på Highway 01! :)

Bjørn, jeg har fået af vide man som udgangspunkt bare skal leje bilen (vi har GPS til USA), men man ikke skal købe deres tilkøbsforsikringer. Ved du noget om dette? Deres standard forsikring skulle eftersigende dække det hele.

Fast Line pas har jeg godt hørt om fra Sixflags - er det de samme som Front Line pas? Eller blander jeg Universal og Sixflags sammen?

Tak til jer begge, fordi I vil bruge tid på at hjælpe mig.  Icon_Up
Svar
Jeg har brugt AirBNB på Hawaii og i LA og det spillede 100% mere behageligt ift den måde vi rejste og så boede vi lækre og billigere end vi kunne have gjort på hoteller! (Vi lejede dog "hele" huse, men går udfra at det fungerer på samme måde som med et værelse eller lejlighed) Jeg lejer iøvrigt også selv min lejlighed ud herhjemme (aarhus) i ny og næ og har ALDRIG haft problemer...
Simon Hedegaard
Svar
Jeg var måske lidt hysterisk med mit udsagn om bilforsikring, du har givet ret at standard forsikringen er god nok.  Men lej hos et stort selskab - hvis du får brug for dem siger murphy's lov jo, at det er på et tidspunkt, hvor alt normalt er lukket.  Jeg havde iøvrigt netop en (skrigblå!) Mustang Convertible fra Hertz, da min hustru og jeg var i det sydlige Californien i sommer.  Herlig bil, der er super til freeway'en.  Og glæd jer over, at I er to - for der er mange steder, hvor det giver adgang til "Diamond Lane".

Solvang er ikke, hvad det har været; der er ganske hyggeligt og rart, og det er sjovt at se skilte med "Atterdag Road" eller caféer, der serverer "Aebleskiver", så I skal selvfølgelig lave et holdt der, når I er i nærheden.  Men jeg vil ikke foreslå flere dages ophold.  Santa Barbara er langt hyggeligere med sit område omkring Main Street, der er forretningsliv om dagen og night-life om aftenen.  

Det er svært at nå Bodie på en dag frem og tilbage fra SF; alene trafikken på den kun to-sporede vej gennem Yosemite Valley gør det svært. Så overnat et sted øst for Yosemite Village, evt oppe i nærheden af Mono Lake.  

Venice Beach blev nævnt ovenfor, og den havde jeg glemt.  Det er helt super og noget helt andet end strandende ved LA i øvrigt.  Der er bl.a. grønne (det er farven, jeg taler om) forretninger, hvor man kan få recept på marihuana til medicinsk brug, og da jeg var der i sommer 2014 sad der en herlig fyr og underholdt på flygel midt på strandpromenaden.  Flipper-tiden har stadig ikke sluppet taget her.  Santa Monica blev også nævnt ovenfor; det er her den berømte Route 66 slutter.  

Selvfølgelig skal I køre en tur rundt i Hollywood og se på de områder, hvor fattigrøvene kun har dobbelt garage og kun har råd til at have en mexicaner ansat på deltid.  Og når I går en tur op og ned af Rodeo Drive, så husk at gå ind i vestibulen på "The Wilshire" og tænk på Pretty Woman.  I kan se det berømte HOLLYWOOD sign fra Chinese Theatre på Sunset Boulevard; men I kommer tættere på, hvis I gider køre vejen op til Griffith Park Observatory.  I LA kan I også overveje at besøge Farmer's Market / The Grove; check det ud på google.  

Jeg kan ikke huske, om det hedder First eller Front line pass i Universal, men det er alle pengene værd, da de kun sælger et begrænset antal til hver uge.  Husk at købe på forhånd, da de bliver udsolgt.  De sælger også noget endnu dyrere, hvor man vist kan komme back-stage eller til særlige udstillinger, osv. men det vil jeg ikke mene, man har tid til på kun en dag.  Min hustru og jeg kunne i hvert fald rigeligt få dagen til at gå med vores Front Line sidste sommer.

Et tip er iøvrigt at tage en ekstra smartphone med, så I også har en, som I kan købe et amerikansk SIM kort til.  Det er sindsigt dyrt at anvende data på sit danske abonnement, og det er altid når man ikke har adgang til wifi, at der er størst behov for at komme på nettet.

Du skrev noget om ankomstdagen - regn ikke med, at I får ret meget ud af den.  Ikke så meget fordi immigrationen tager så lang tid; men I er frygteligt jet-lagged og bør bare koncentrere jer om at finde jeres hotel.  Og lad være med at tage fødevarer med, jeg har flere gange set lufthavnens "Beagle Brigade" opsnuse en kuffert med netop fødevarer, og det koster bare tid og besvær.  

/Bjørn.

PS: Hvis I fornemmer en vis misundelse over, at det ikke er mig, der skal planlægge denne tur, så er det ikke helt ved siden af....
Svar
Ja, husk venice :-) Var der lige i går, det er nu en noget anden stemning end Manhattan eller Hermosa Bch.
Lever i min egen lille dykkerklokke..
Svar
I skal købe "Front of Line" pass til Universal. Det er muligt det er en ekstra $179 per snude men da vi var på besøg i Universal sidste sommer var det alle (alle!) pengene værd. Ved flere af de attraktive rides var der en ventetid på 80 min og med dette pass var den på under 10 min. Der er en milliard mennesker så det gælder 100% om at udnytte tiden optimalt. Med børn har man tabt på forhånd hvis man skal vente på flere gange 80 min.
Vi tilbragte en del tid i Santa Monica og gågaden med gode restauranter/butikker på 6th Street.
Skulle jeg tilbringe 3 uger i USA igennem blev det primært pga naturen. Vi var rundt om Grand Canyon bla. med helikoptertur fra South Rim og rafting (smoothwater) ved Page. Det er der ikke meget der slår.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Det er så fedt med al den feedback!

Det er med til at gøre det hele lidt mere overskueligt, da vi rent faktisk begynder os at nærme et setup.

Nu bliver det i en lidt vilkårlig rækkefølge I får svar:

@KlausM.

Vi har netop været i SixFlags tidligere, og der var det samme mulighed - det koster ekstra, men det er alle(!) pengene værd. Jeg kan tydeligt huske køerne ellers.
Grand Canyon og lignende bliver det dog ikke denne gang, vi holder os nok primært på vestkysten og tæt på.

Andre talte også om Death Valley, jeg tror egentlig heller vi vil stresse lidt mindre, men så opnå større kvalitet med de forskellige ting vi besøger.

Kæresten er dog en kæmpe filmnørd, derfor ved jeg hun vil bruge lang tid i LA, for at se det hele. Så her sætter vi nok lidt ekstra tid af, end hvad vi ellers ville gøre.

@Bjorn
Det bliver udelukkende et af de større selskaber, da man netop ikke gider at have bøvl med den slags.

Hvad er diamond lane præcis?

Det med solvang er noteret, mon ikke vi tager en anden by i nærheden så.
Jeg er selv vant til at køre meget bil i forbindelse med mit arbejde, så det har jeg ikke noget imod egentlig.
Men som jeg selv nævnte, det er jo bedre at gå efter kvalitet i oplevelserne, fremfor kvantitet.

Jeg skriver alle navnene ned som du / I nævner, som er værd at tjekke ud, og så vil vi planlægge det nærmere. Tak for tippet med hvor man ser Hollywood skiltet optimalt. Det er jo mange måder at se det på, men der er helt sikkert nogen steder der er bedre end andre.

Men jeg regner med man nok godt man bruge en dag på at køre rundt i LA, se Hollywood skiltet, ned langs vandet etc, og så til Hollywood om aftenen.

Uanset hvad, så smider jeg lige en update, når vi har planlagt det lidt nærmere, så kan I jo give lidt input igen. Også inden vi laver den endelige beslutning - det er jo dumt ikke at udnytte jeres viden! :)

Vi har en Nokia hvor vi downloader hele USA's østkyst, det er muligt man kan sætte US simkort i - det er da noget vi vil overveje i hvert fald.
GPS'en virker heldigvis uden internetopkobling.

Og vi smugler dig sgu bare med i kufferten! ;)

@Hedegaard

Det er jeg rigtig glad for at høre! Dels fordi AirBNB bare er billigere, men også fordi vi netop ikke skal være i værelset, derfor ville jeg meget gerne spare penge som fx her.
Jeg har også set der er nogen relativt tætte på Venice Beach m.v. Så giver det muligheder måske at låne et par cykler og cruise rundt i området.
Det er bare noget andet at se det på gåben / cykel, end hvad det er i en bil.

Igen; tak til jer alle fordi I har så meget at bidrage med. Jeg / vi er blevet meget klogere på, hvordan turen skal foregå nu! :)
Svar
Diamond-lane findes de mest trafikerede steder, hvor freeway-en har fire (eller endda ved kun tre) baner i hver retning, og den længst til venstre i myldretiden er reserveret for biler med mindst 2 personer. Der er også steder, hvor tilkørslen til freeway-en i myldretiden har "meter on", som betyder at der er en lyskurv, der kun lader en bil køre ind ad gangen, og så varierer intervallet efter trafikken. Dette "meter" kan også nogen gange passeres, hvis der er 2 eller flere i bilen.

Begge dele kan betyde en hel del, og bøderne er tilstrækkeligt høje til, at det respekteres.

/Bjørn.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)