Orient Blue Ray
#1
Sværger man til mekaniske ure, og er ufravigelig i kravet, også når det gælder fx beatere til hård brug, er det måske værd at overveje en Orient af en slags. Producenten leverer, efter min mening, god finish og god service til ret overkommelige priser. Nedenfor kigger jeg lidt nærmere på Orient Ray modellen (EM6509 serien), som hører hjemme i Orients entry level diver segment.

İmage

Uret indeholder Orients mekaniske 46943 værk, som kommer med dag/dato og uden hack and wind. Værket har et yderst effektivt automatisk optræk via bevægelse. Dato skiftes via kronen, og skruepusheren over kronen anvendes til at skifte dag med. Der er altså her tale om et meget ydmygt værk, men derfor også et både robust, billigt og meget lidt service krævende værk.
For en pris på kun 1.050 DKK kan uret hives hjem i stuen inklusive levering fra Tyskland. Det må siges at være meget billigt for et ur, hvor producenten (her Orient) har stået for at producere både værk, skive, kasse, visere lænke etc. Der er med andre ord tale om en inhouse produktion fra ende til anden. Godt nok er Orient ejet af Seiko, men producenten kører videre som inden Seikos overtagelse, og derfor finder jeg, at der stadig godt kan tales om "true inhouse".

İmage

Hvad får man så for sine penge i uret? 200 meters vandtæthed, mineralglas, mekanisk værk, en flot dyb blå skive, stålindrammede markeringer med rigtig god lume og en rimelig kasseforarbejdning og ditto lynette.

İmage

Man kunne så fristes til at spørge, hvad man så ikke får? Her kunne jeg kækt nævne "detaljen", men er det nu også rimeligt, at ville have det hele for så få penge? Hertil er svaret et rungende "nej", og derfor finder jeg det helt ok, at der er små "mangler" ved uret. Det er fx den billige konstruktion af indersiden af lænkens lås, den lidt dårlige tilpasning af lænken til urkassen og lynettens lidt billigt virkende indlæg og lume perle. Bevares, det er absolut ikke det ringenste, jeg har set - ikke engang i prisklassen - men man er og bliver jo lidt fokuseret på detaljer, hvorfor foranstående skal med i overvejelserne.

İmage

Jeg er særligt begejstret for urets visere. De minder lidt om Omegas sværd visere, uden dog at være kopier, og de er super lette at aflæse ved et hurtigt blik på uret. Sekundviseren røde tip med indsat lume materiale er godt lavet, og passer fint til det røde i Orient logoet. Kronen på uret fungerer virkelig godt, og man føler her, at man står med en solid konstruktion, når man betjener den, og efterfølgende skruer den ind. Skrue pusheren fungerer også rigtig godt, og er vellavet, ligesom lænken faktisk også overrasker mig positivt. Den er kraftig samt flot børstet og slebet. Den får dog ikke top karakter hos mig, da indersiden af låsen er for billigt lavet, og tilpasningen til kassen ikke er top i orden.

İmage

Uret er med sine 42mm i diameter, 13mm i højden og 170 gram på fuld lænke i en størrelse, hvor de fleste kan bære det. Den dybe blå urskive går godt til jeans, og urets pris gør, at man ikke er bange for at bruge det til forskellige ting. Det giver et smil på læben at se på uret og vide, at man faktisk for kun 1.050 DKK kan lande sig et mekanisk ur, som alt i alt er både vellavet og komfortabelt at bære. God value for money - hvor træerne trods alt ikke vokser ind i himlen, kunne min konklusion være. Hav en rigtig god søndag, ALLESAMMEN!
De venligste hilsner, John
Svar
#2
No doubt that is a lot of watch for the money , and one that will not cost a fortune to look after . Only the Japanese can make watches of this quality for so little money .
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)