Yema Superman II Quartz 300M
Yema er et fransk maerke. Deres model Superman er et dykkerur som foerst udkom i 60erne og indeholdt et FE (France Ebauche) vaerk. Senere (Superman II) kunne den faaes med kvarts vaerk eller ETA. Naesten alle Superman har en den "dims" som holder ned paa lynetten, naar sruekronen er trukket fast, en meget praktisk loesning.

İmage

Det her ur maa vel have faaet vand en gang, aabenbart var kvartsvaerket oedelagt. Den tidligere ejer fik den saa udskiftet, men ikke imod noget tilsvarende:

İmage

Jeg har efter en smule recherche fundet ud, at det oprindelige vaerk kan ikke faaes mere, efterfoelgeren heller ikke, men dens efter-efterfoelger altsaa - et ESA 955.112 - og den seer meget bedre ud:
İmage
İmage
(Fra flume.de)

Saa den skal skiftes ud nu. Selve uret er meget behagelig paa haandledet - den er naemlig kun 10mm staerk, og det er ikke meget for et ur som konstruktivt skulle vaere vandtaet helt ned til 999ft!
Skift ur, når du står op!
Svar
Jeg kan godt huske mærket fra reklamer i 80erne. Stærke ure egentlig. Har eksisteret siden 1948. De har vist nok også brugt Seikoværker.

Nogle af deres modeller var lækre synes jeg.
Svar
Jeg har også længe luret på at tilføje et Yema til samlingen. Jeg er dog mere på jagt efter en af deres typiske 60'er kronografer, som de lavede i nogle ret vilde udgaver. Men fedt ur! Icon_e_biggrin Med patina og det hele...
Svar
Ja deres choronografer er ogsaa saerdeles spaendende!

Lige lidt yderlige information - uret ligger stadigvaek hos uremageren, fordi han ikke fandt tid at afslutte arbejdet. Det er dog saadan, at det her ESA vaerk ikke passer alligevel (skiven passer ikke). Aaabenbart er det her en meget sen udgave af Superman II, fra sidst i 80erne - og den gang var de allerede udstattet med Seiko kvarts vaerk. Det vaerk man kan se i uret er dog ikke Seiko, men en billig replacement. Jeg har nu besluttet at beholde den som den er - den koerer jo godt nok - og ESA kommer i skuffen for tiden.

Og saa har jeg koebt en yderlig Yema, sandsynligvis fra samme tid:

İmage
İmage
İmage

Denne pind i kan se nede paa uret er igen en speciel fidus til at blokere drejeringen. Her koerer uret ikke (siger saelgeren), saa der skal i hvert fald skaffes et nyt kvarts vaerk. Sandsynligvis den samme slags som ogsaa burde gaa ind i min Superman: Hattori/Seiko VX42. De koster naesten ingenting, heldigvis.
Svar
Saa ankom der noget fra Frankrig, 1,2 kg:
İmage

Den indeholdt et yderlige pakke:
İmage

Og et yderlige pakke:
İmage

Og mere pakker, og en gammel avis:
İmage

I avisen, en lille pung:
İmage

Her kan i se det hele: Icon_mrgreen
İmage

Inde i pungen denne Yema Navygraf 990 Feet Quartz. Uret traenger til en rensning, og maaske et nyt glas (eller nogen diamant polering).
İmage
Drejeringen, som skrevet, kan arreteres med den lille pusher nedunder skiven. Ovenikoebet har den en "tandsektor" (jeg kan ikke finde det ord i Gyldendals roede ordbog...) og drejer kun til venstre - mere kan man ikke forvente. Icon_e_biggrin

Inde i den som forventet, et kvarts vaerk uden funktion. Ikke kun pga den manglende batteri, men spolen seer ikke godt ud (saelgeren talte om "la baterie cylindrique"), det forstaar jeg nu:
İmage
Jeg behoever altsaa en erstatning til dette ShioJiro Ltd Y572A.

Lige et kig paa den spaendende laenke, som jeg mener er original. Jeg har allerede saet paa en manglende pind:
İmage
Laenken kan foldes ud med en integreret forlaengelse:
İmage
İmage

Saa den kan nemt baeres ovenover en dykkerdragt. Desvaerre er den for kort selv for mig (hvis ikke jeg folder den ud) - jeg bliver vel noed til at enten goere det, eller at proeve at finde et par manglende led.
Svar
Min uremager gider jo ikke mere paa en loerdag - og jeg vendte sent hjem paa fredag (og det aendrer sig heller ikke i de naeste uger). Saa jeg blev "noed" til at lige proeve det selv. At skifte et kvartsvaerk er ikke saa problematisk, som jeg troede:
İmage
Datoen skifter noejagtigt kl. 12. Et par billeder af den snavsede kasse:
İmage
İmage
Man kan godt se stangen og den lille staal kugle, som laaser drejeringen, naar den skubbes helt til hoejre (det kan selvfoelgeligvis aendres til venstre, hvis man vil).
Jeg har ogsaa opnaaet at mishandle kassens skruer en smule. Den del var ellers nemt. Icon_redface Icon_mrgreen
İmage
İmage
İmage
Og lige fordi det skulle gaa hurtigt paa en rem fra skuffen.
İmage
Jeg mener ikke det bliver nemt at skifte glasset - den er tyk og har en speciel form i siden. Mon der findes et standard glas til det?
Desvaerre mangler jeg batteri, hved ikke engang, om det nye vaerk duer. Den seer ellers saadan ud:
İmage
İmage
Svar
Spændende indlæg! Jeg tror ikke det bliver noget problem at finde et passende glas.
Svar
Jeg skal til uremageren Mandag morgen, saa finder jeg ud. I mellemtiden har jeg bare taget et batteri, som passede i diameter, dog ikke i hoejden - og den koerer.
Svar
İmage
İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)