Steinhart are they so bad ?
Inspired by a recent debate on our sister blogg about Steinhart , i would like to give my humble opinion on them .

They are really just one of many brands that shall we say contribute nothing to the art of
making watches . So i think it is wrong to say they are the worst of the bunch . They like many other designer brands are just
meeting a demand in the industry for people who cannot afford to spend a small fortune on a wristwatch . And that is fair enough
in my book . Their watches are of a fair quality and reliability for the price , i do not think many would dispute this .

Some say their problem is that they copy other brands and especially Rolex . Just for the record
there are countless well known brands that have done that . Maybe Rolex look at it as a kind of flattery , that even promotes their own
image with a young public . Look at the duty free watches in any airport in the world , and you will see hundreds maybe thousands of
designer watches that are just nearly copys of top swiss brands . Or should i say heavily inspired by them . There is a market for them
and they are doing nothing wrong in my eyes . Not everyone can afford the best the watch industry has on offer !

Now i come to the bit that seems to get the buyers of these watches up in arms . The value of them
in terms of watchmaking and resale value . They have to score absolute bottem character on the watchmaking part . They use basic
off the shelf calibers and are really just watch assemblers , who get the parts made in the part of the world that does it cheapest .
The resale value of this type of watch is virtually non existent . So its a watch you should buy with the
intention of keeping it . And it must be said these watches can give you years of cheap reliable use .

Would i buy one ? Absolutly not ! I would rather buy a Vintage well made watch with history and made by
a real watchmaker . Would i wear one ? Absolutly yes . If someone gave me one , or if i could buy one for next to nothing . Would i look
down on or comment on anyone wearing one ? Absolutly not . Not everyone in this world is a watch nerd . The only point about these type of watches where i personally draw the line is when the owners of them try to compair them with watches that are out of their league . Value
like beauty is in the eye of the beholder Icon_e_smile

Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Hej Willy. Du kan ha' ret i meget af det du skriver, men med hensyn til gensalg er Steinhart ure relativt nemme at sælge igen både her i DK men også i Tyskland. Med en pris på (Ocean 1) 350,- eur er det også begrænset hvor stort tabet kan blive.
Jeg har aldrig helt forstået dem der er helt op at ringe når talen kommer på Steinhart. Manden har et lille firma i Tyskland med en ret så stabil skare af tilhængere også der. Han's firma kan da umuligt være et problem for Rolex. Man skal ikke ta' hans ure for mere end de er, men kvaliteten (til prisen) er der ikke nogen at komme efter.
Kan man li' Steinhart's ure kan man jo købe et og ellers lade være.
Vh AndersSC
Svar
Sprinter Skrev:Hej Willy. Du kan ha' ret i meget af det du skriver, men med hensyn til gensalg er Steinhart ure relativt nemme at sælge igen både her i DK men også i Tyskland. Med en pris på (Ocean 1) 350,- eur er det også begrænset hvor stort tabet kan blive.
Jeg har aldrig helt forstået dem der er helt op at ringe når talen kommer på Steinhart. Manden har et lille firma i Tyskland med en ret så stabil skare af tilhængere også der. Han's firma kan da umuligt være et problem for Rolex. Man skal ikke ta' hans ure for mere end de er, men kvaliteten (til prisen) er der ikke nogen at komme efter.
Kan man li' Steinhart's ure kan man jo købe et og ellers lade være.
Hi Sprinter like you say take it or leave it Icon_e_smile Regarding the used
price and how easy they are to sell again . I do not agree there . But like you say whats to lose .
Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Jeg har også haft den holdning, at ure som f.eks. Steinhart, der hovedsageligt består af et standard-værk pakket ind i en OK kasse, da ikke kunne have den store gensalgs værdi. Men Claus (ct-watches) har altså fået mig på andre tanker, og han har vist en udmærket forretning med bl.a. sådanne ure. Selvfølgelig er "kantstensafskrivningen" højere end på et hypet Rolex; men det er altså noget, der også handles brugt.

Og ja, Steinhart og en række andre laver ure med et design, der vist er mere end bare inspireret af f.eks. Rolex. Men fred være med det.

Og ville jeg købe et: Aldrig nogen sinde, men de produceres jo altså fordi, nogen netop gerne vil købe.

/Bjørn.
Svar
Sådant ca. enig med Willy & Bjørn...
På "den anden forum" kørte der en hidsigt diskussion om Steinhart.
Et - par "pro-kopisters" sjove indlæg gjorde debatten umuligt og så var der kun to gruperinger; dem som syntes at Steinhart slet ikke var en udspekuleret look alike af Rolex (og andre high end og luksusmærker) og teknisk- og finishmæssigt på højde med high end mærker og dem som syntes at rørte man et Steinhart, fald man om i kramper.

Steinhart er en 1:1 designkopi af Rolex, spekulativt bøffet op til Ø 42mm.
Men når det er sagt er mærket ligeså harmløst som de "ægte kopier" som er prydet med Rolex logo.
Og noget tredje; teknisk set er mærket OK, dvs. samlet og finished på en måde at urene kan bruges som hverdagsure. De er vandafvisende, ETA urværket kan justeres at gå præcist og de ser godt ud (super design !) Icon_e_wink
Rolex renomé eller økonomi vil ikke tage skade af Steinhart. Omvendt - der er altid nogle som netop har købt Steinhart som billigt R - erstatning men ender op med den ægte vare. Ganske som med de 100% falske kopier fra Kina, kan Steinhart fungere som billigt indslusningsmetode for Rolex.
Nu skal man også huske at kun en brokdel af befolkningen kender og genkender et ægte Rolex og er overhovedet interesseret om ure og jeg tør at påstå at ingen, absolut ingen af dem som genkender dit Rolex vil blive imponeret, ganske modsat hvad der påståes ofte i de her "pro og contra" diskussioner på div. netfora.
IMHO er det fjollet og barnligt at gå med en fake, men man burde have lov til at gøre det. At have et Steinhart på håndledet er absolut OK og absolut harmløst.
Og bortset fra et - par alternativt tænkende urnørdter (?) er der vist ikke nogen som vil påstå at et ur som har vejledende udsalgspris € 350 ville være på teknisk- og finishmæssig niveau med ure som koster 20 - 30 gange mere.

Summa summarum: Fred med Steinhart og må folk bære dem med glæde Icon_e_wink Jeg kunde dog ikke. Ville føle at jeg snyder...mig selv Icon_e_wink
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Jeg synes næsten som et kuriosum, at det skal bemærkes, at Steinhart laver noget som Rolex ikke gør, nemlig at proppe et 24h værk i en dykkerkasse:

İmage

Jeg er dog ikke sikker på, at jeg rent faktisk ville turde bruge det som dykkerur!

/Bjørn.
Svar
willy Skrev:The resale value of this type of watch is virtually non existent .

Jeg vil påstå det modsatte. Der er faktisk lavere afskrivning på Steinhart end på visse Breitling/Omega modeller.

Grunden til dette er, efter min mening, at disse ure (og andre mikromærker) kun kan købes online i udlandet. Det er ikke alle der har lyst til det, og så er det nemmere at købe dem hos mig Icon_e_wink
Svar
Claus Tukjær Skrev:
willy Skrev:The resale value of this type of watch is virtually non existent .

Jeg vil påstå det modsatte. Der er faktisk lavere afskrivning på Steinhart end på visse Breitling/Omega modeller.

Grunden til dette er, efter min mening, at disse ure (og andre mikromærker) kun kan købes online i udlandet. Det er ikke alle der har lyst til det, og så er det nemmere at købe dem hos mig Icon_e_wink
Yes you are right to degree Claus . I should have written that not many dealers will
take them in part exchange . There are not many grey market dealers who sell watches in the luxury watch who will take them at all . But then
it is good in my opinion that dealers like you sell and buy these watches . Like i said not everyone can afford a Rolex Icon_e_smile
Svar
De forhandlere i Danmark der ikke tager MikroMærker ind, tager heller ikke Seiko Sumo, Seiko Shogun ind. Det er nok nærmere prisen der er afgørende og ikke mærket.
Svar
Claus Tukjær Skrev:De forhandlere i Danmark der ikke tager MikroMærker ind, tager heller ikke Seiko Sumo, Seiko Shogun ind. Det er nok nærmere prisen der er afgørende og ikke mærket.
Price has got a lot to do with it , but so has the quality and buyers . Many of these brands are not household names and are not easy to sell again . And how ever positive we try to look at them , it is a hard job to break into the established watch market . Especially for brands that bring nothing new to watchmaking . If they survive it is more to do with branding than anything else . There is a market for this type of watch , and it is a good thing some dealers cater to it . Maybe brands like IWC-Rolex-Omega etc
should consider making low price watches in the Far East ? But that would hurt their image Icon_e_smile But low price brands are really up against it
when a watch buyer has a choice between a new micro brand watch . Or a used well known brand watch that gives buyers a little more
prestige and survival parts guarantee . I personally would pick any of the two Seiko watches you name , in fact i have owned them Icon_e_wink
Seiko have quite a lot of prestige in the watch world and are know for making reliable low price watches , and are at last getting recognition
for their High End watches . There is a lot of snobbery in the watch world where some people look down on these small brands . This is
unfortunate , because everyone has to start some where , and they deserve a fair crack of the whip . Sinn started as a micro brand and look
what happened to them ! Sinn achieved this by bringing something new , U-Boat steel and cutting out the dealer network . So i do not
write off any brand . But brands that just stick a cheap off the shelf caliber in a mass produced China case , and then use more Money
on branding than it cost to make the damm watch will never make it to the top . The difficult part today is what to believe and who to
believe .
Willy
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)