Guld har generelt længere cykluser end aktier.
Nedture og opture kan vare ved i årtier. Fra toppen i 1980 var det stort set én lang nedtur frem mod bunden i 1999. Derefter fulgte en næsten uafbrudt optur på 11 år frem til 2011.
Toppen fra januar 1980 , der var drevet af den anden oliekrise i 1979 fik vi dog langt fra indhentet ved den lejlighed ( når der tages højde for prisudviklingen ).
Det er svært at forudse om tilbagefaldet de seneste to år er starten på en ny langvarig nedtrend , eller blot et bump på vejen før vi fortsætter op igen. De fleste analytikere tror det første.
Tyve år som investor har dog lært mig ikke at lægge for meget i disse forudsigelser. Analytikere tager ligeså ofte fejl som de rammer plet. Det samme gør jeg i øvrigt
Jeg synes guld er lidt dyrt prissat i øjeblikket. Men ikke så dyrt som mange forestiller sig , efter at have hørt udtryk som ”all time high” slynget vidt og bredt ud i medierne.
Reelt var der ikke tale om rekordniveauer under seneste optur. Toppen fra 2011 lød på ca. 1900 dollars pr. troy ounce. I 1980 var vi oppe at ringe over 2500 dollars , når der justeres for inflation. I dag ligger prisen på ca. 1400 dollars.
Guld har det som aktier med at blive
alt for dyrt prissat under opture , og tilsvarende alt for lavt prissat under nedture. Jeg vil derfor ikke afvise det kan stige markant fra nuværende niveau. Men det kan også sagtens gå den anden vej.
På den meget lange bane er der dog ingen tvivl om det vil stige til nye højder. Det har det gjort uafladeligt i mere end 5000 år. Og det vil det vedblive med så længe der er vækst.
Men personligt mener jeg der er mere der taler for aktier i øjeblikket.
Aktier klarer sig historisk bedre end guld og obligationer. Alligevel har sidstnævnte slået aktier de sidste ca. 30-40 år. Guld de sidste ca. 15 år.
Aktier har stort set ikke rokket sig ud af flækken siden toppen i 2000. I mellemtiden har vi haft to dybe kriser der har slået aktieindeksene helt i dørken. IT boblen i 2000 , og finanskrisens udbrud i 2008.
Nu 14 år senere er vi først lige kommet op at snuse til niveauerne tilbage fra 2000. Det ligger fint i tråd med at aktier plejer at bevæge sig sidelæns i ca. 17-18 år. Hvorefter en markant optur venter forude i en nogenlunde tilsvarende tidsperiode.
Aktiemarkedet udgør en meget lille brøkdel i forhold til det enorme obligationsmarked.
Hvis investorerne først bevæger sig væk herfra , vil det drive aktiekurserne markant op ( pengene skal finde andre græsgange ). Derudover bliver der i disse år ført historisk lempelig pengepolitik fra centralbankerne. Det er alt sammen gavnligt for aktiemarkederne.
Dette betyder ikke der ikke ligger en ny nedtur og venter lige om hjørnet. Det kan der sagtens gøre. Men på den lange bane forudser jeg særdeles gunstige tider for aktiemarkedet.
Det historiske efterslæb i forhold til obligationer og guld. Lave renter der får investorerne til at flygte ud af obligationsmarkedet. Og fortsat lempelig pengepolitik.
Men jeg kan sagtens tage fejl. Det har jeg gjort så ofte før