Omega Speedmaster Broad Arrow - transparent bagskive.
Hej alle,

Jeg er den glade ejer af et Omega Speedmaster Broad Arrow - jeg har dog overvejet, at få metal-bagskiven skiftet ud med en transparent / eller halvtransparent bagskive (som på det vedhæftede billede).

Mit spørgsmål går på, hvorvidt jeg kan gå ind i en officiel Omega forhandler, i København, og bede dem om at bestille en sådan halvtransparent bagskive hjem, og herefter montere den, eller om skiven er noget, jeg selv skal gå på jagt efter på nettet.

I forbindelse med at jeg købte mit ur, så jeg også på samme ur i rødguld - dette havde en sådan halvtransparent urskive, så jeg ved at den eksisterer i original, og jeg har lige siden gerne ville have skiftet min bagskive til en sådan.

Håber I kan hjælpe mig lidt videre i processen. På forhånd mange tak.

Mvh.

Malte
Svar
Hej malte - Velkommen på forum.
Dersom formålet med et forum er, at når man har fået grå hår i hovedet af at spekulere på et problem - og derefter spørger på forum, så "en snes andre deltagere" osse får grå hår....
... så lever forum glimrende op til sit formål.

Din tråd har været læst en snes gange; men ingen har kunnet svare. - Det kan jeg heller ikke Icon_e_confused Icon_e_confused Icon_e_confused

En såkaldt glasbagkasse eller engelsk 'display back' - har ofte været diskuteret på div. Omega fora; men sædvanligvis for ref. 145.xxx modellerne (den klassiske Speedmaster professional)
Eksempler på dette er:
#. Customizing the Omega Speedmaster - Part 1: Fitting a sapphire back and a new SS bezel
#. Speedmaster-Mission.net, How to do section: Do it yourself display back conversion

Som det fremgår, er et af problemerne med ombygningen af den klassiske Speedmaster Professional, at støvlåget (der spærrer for indblik til værket) skal fjernes.
I stedet for det fjernede støvlåg, skal et afstandsstykke tilpasses. Ellers vil værket ikke være fastholdt tilstrækkeligt i kassen, og ligge og rasle.
I ovenstående artikel 2 foreslås blot en pakning, hvilket jeg ville være lidt "loren ved".

Der findes også fingerfærdige firmaer, der kan levere varen: Custom watch Consept - Quality made in Germany

Løsdels leverandørerne: Watchco, Omega casebacks og Ofrei, Omega case backs, leverer (heller) ikke et entydigt svar på spørgsmålet.

Tilbage til Speedmaster Broad Arrow. Den er, så vidt jeg husker, udstyret med en kaliber 3303, hvilket bestemt er et værk, der kan tåle "udstilling".
Men Men - Der foreligger ikke, så vidt jeg har kunnet finde - et entydigt svar på om der skal en afstandsring (spacer) til, eller om en bestående glasbagkasse uproblematisk "bare" kan skrues på i stedet.

Der er næppe anden vej, end at bevæge sig til en autoriseret Omegaforhandler, og spørge om glasbagkassen kan leveres som reservedel (godt nok til et ur med andet reference nummer).

Held og lykke med projektet, som vi gerne holdes underrettede om.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Sæt et billede ind af de ure du vil skifte på osv.
Svar
Hej begge,

Mange tak for jeres svar.

Angående det med at fjerne støvlåget og det i så fald nødvendige "afstandsstykke" for at kunne fastholde urværket i urkassen, kan vel undgåes ved at købe den officielle glasbagkasse, som anvendt på udgaven i rødguld (samme diameter, 42 mm).

Men jeg tror at jeg hopper ind forbi en autoriseret Omegaforhandler. Jeg tænker Hvelplund eller Klarlund i København. Alternativt Poul Halse i Horsens. @Geodoc: Er der et alternativt, du vil anbefale i stedet for?

@Colombo. Jeg har indsat et billede af det ur, hvorpå jeg ønsker at udskifte bagkassen. Tak for dit svar.

Jeg holder forummet opdateret i hele processen. Icon_e_smile Igen tak for hjælpen..

Med venlig hilsen
Malte
Svar
Hej Malte
Jeg deler din antagelse om, at den "officielle" glasbagkasse - nødvendigvis må passe.

Min beskrivelse af problematikken med støvlåget gælder først og fremmest de tidligere Speedmasters, hvor der var tale om en "custom påbygning".
Om Broad Arrow i det hele taget har et sådant støvlåg, aner jeg ikke; men tvivler.

Forhandlerne du har listet er alle kompetente.
Den letteste måde at afklare problemet på, ville sandsynligvis være at ringe til Peter Halse, som jeg tror ville kunne afklare spørgsmålet uden personligt fremmøde.

Personligt synes jeg det både er en sjov og god ide, at undersøge muligheden for at forsyne Broad Arrow'en med en safirglasbagkasse.
Vandene er delte om synet på safirglasbagkasser.
- Generelt tror jeg, at der er almindelig konsensus om, at såfremt der skal være transparent bagkasse på uret, så skal der også være noget der er værd at betragte.
Dette "kvalitetskrav" synes jeg Broad Arrow med kaliber 3303 opfylder på fornem vis.

İmage

İmage

Go' vind med projektet. venlig hilsen - Geodoc
Svar
hej

Du skal bruge bagkassen fra denne model 321.10.42.50.02.001. Man kan evt dreje en ring ud som kan holde værket nede.

Ps der er en kalot i den lukkede version af BA(den gamle model).
Svar
Hej Columbo,

Mange tak for dit svar. Dette projekt er dog på ingen måde noget, som jeg ønsker at bevæge mig ud i på egen hånd. Mit mål med at skrive her på forummet har alene været, at finde ud af hvordan jeg kommer videre (vigtigst nok hvem jeg skal gå til). Og jeg tror, at jeg følger Geodocs råd, og tager kontakt til Poul Halse for at spørge ham til råds.

- Malte
Svar
malte.soegaard Skrev:Og jeg tror, at jeg følger Geodocs råd, og tager kontakt til Poul Halse for at spørge ham til råds.

- Malte

God beslutning, Malte !!

Poul Halse ........... og hans søn Peter Halse, regnes af mange herinde som "Mr. Omega" i Jylland. Dér kan du være sikker på en god og kompetent behandling ! Icon_e_smile
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Dette indlæg minder mig om et indlæg for nogle år siden på et motorcykel-forum (altså fra dengang www var helt nyt!)

En gut havde købt en sprit-ny "Yamasaki" japaner cykel og spurgte nu på forum hvor han skulle bore hul i udstødningen, da han ikke var helt tilfreds med lyden!!??!?!?

Min, og mange andres, mening var at 100-vis af dygtige og højtuddannede japanske ingeniører havde brugt årevis på at udvikle den HELT rigtige og optimale udstødning til den fine motorcykel og det ville gutten nu ødelægge med et 8 mm bor og en boremaskine!!!!

Lidt det samme føler jeg med dette emne - der er designere og ingeniører ved Omega der har arbejdet længe med at lave dette flotte ur og nu vil du "bore hul i det" Icon_twisted
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

Svar
Icon_e_biggrin Her må jeg simpelthen give dig ret John.
Jeg oplever det også på vintage hi-fi siden.

En fungerende engelsk kult forstærker fra 1970, som så kan opgraderes eller tweekes med nye komponenter så den lyder "up to date."
Nej det gør den ikke - du har ødelagt den. Nu lyder den som alle de andre - eller har mistet sit særpræg.

Du må ikke "bore hul" i uret.

mange hilsener
loncar
Icon_+1
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)