Red-Sub - ekspertråd søges
#1
Hej, alle.

Jeg er blevet tilbudt en red-sub, og har i den forbindelse brug for jeres råd og vejledning. Uret har en rigtig fin kasse har og har flot og ligeligt patinerede tritium visere og timemarkeringer. Lynetten er dog skiftet.

Mit dilema er, at der sidder en mark VI skive på og urkassen har serie nummer 2.5 mio. Læser man fx [url]"http://www.doubleredseadweller.com/watch-info/red-sub/untitled.html">http://www.doubleredseadweller.com/watc ... itled.html[/url], så er hovedreglen, at mark VI skiverne sidder på ure med serienummer over 3 mio. Kigger man rundt på nettet, så er det også - med meget, meget få afvigelser - tilfældet.

Sælger er en rolex-samler, som efter min sølle viden, er godt velbevandret og har en fin samling. Hans forklaring på den måske lidt sene skive er, at der er masser af afvigelser i fra det mest normale, idet Rolex ikke havde meget stor stringens i deres produktion og numre. Fx kunne nogle kasser ligge, og først blive parret med et værk/skive efter en tid.

Hvad siger I - holdninger, erfaringer?

På forhånd tusind tak for hjælpen

Aller-bedste hilsner
Svar
#2
vintageure@primitiv.dk Skrev:Sælger er en rolex-samler, som efter min sølle viden, er godt velbevandret og har en fin samling. Hans forklaring på den måske lidt sene skive er, at der er masser af afvigelser i fra det mest normale, idet Rolex ikke havde meget stor stringens i deres produktion og numre. Fx kunne nogle kasser ligge, og først parret med et værk/skive efter en tid.

Hvad siger I - holdninger, erfaringer?

På forhånd tusind tak for hjælpen

Aller-bedste hilsner

Peter
Hej Peter.

Din ven har ret. Jeg har eksempelvis et Rolex Oyster Quartz og lænken er fra 1977, men urkassen er fra 1978, og måske er værket fra 1979. Det ved jeg ikke.
Svar
#3
Hej Nicholas

Mange tak for dit svar. Det er - som du og sælger/min bekendte siger - helt sikkert normalt, at de forskellige dele uret består af godt kan have noget lagertid, og således spreder sig over nogle år, når man daterer enkeltdelende.

Uret er rigtigt fint, og har bl.a. osse den korrekte 9315 lænke. At skiven så efter diverse guidelines måske passer bedst til noget kasse med serienummer 3 mio+. og 72-73, så er det er sikkert indenfor den tilladelige afvigelse, at den sidder i en kasse med serienummer 2.5 mio som mest sandsynligt er fra 70-71.

Efter at have søgt nettet godt og grundigt igennem, er der dog også eksempler på den samme kombination på red-subs med papire und allez. Også flere sene red-subs (serienr. 3 mio+) har tidligere skiver, fx både mark IV og V. Det er en jungle derude.... Icon_smil

Hvis andre har kommentarer, overvejelser, så råb endeligt højt. Alle gode råd og perspektiver modtages med kyshånd.

Aller-bedste hilsner
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)