02-09-2013, 10:04 AM
Nogle af jer kan måske huske, at jeg i i denne tråd viste nogle af mine regnestokke. Regning og matematik har altid haft min interesse; jeg har f.eks. engang i midt halvfjerdserne bygget min egen regnemaskine og jeg har skam også en lille samling af HP regnemaskiner. I weekenden var jeg så til fest hos en af mine venner, der efter i årevis at have samlet på alt muligt har måttet indse, at han bliver nødt til at sælge. Så I hans nebengeschäft som antikvitetshandler fandt jeg dette fantastiske apparat. Det er en Brunsviga model 13Z, der ifølge denne hjemmeside er produceret mellem årene 1929 og 1946. Serienummeret på den, jeg har fået finge i, antyder, at den må være fra begyndelsen af 1940'erne.
De ældre blandt urforum deltagere kan formentlig godt genkende sig lyden af tælleapparatet, når man drejer håndsvinget en gang rundt. Jeg mener også, der var en med i en scene i Matador. Det bedste ved det hele er, at den stadig fungerer. Billedet nedenfor viser, at jeg har udregnet 15873 x 35 til at være 555555. Man stiller først tappene på 15873, drejer så håndsvinget fem gange, herefter flytter man det nederste register en tak til højre med knappen forrest forneden, (så det tæller 10'ere), og drejer så håndsvinget tre gange.

/Bjørn.
De ældre blandt urforum deltagere kan formentlig godt genkende sig lyden af tælleapparatet, når man drejer håndsvinget en gang rundt. Jeg mener også, der var en med i en scene i Matador. Det bedste ved det hele er, at den stadig fungerer. Billedet nedenfor viser, at jeg har udregnet 15873 x 35 til at være 555555. Man stiller først tappene på 15873, drejer så håndsvinget fem gange, herefter flytter man det nederste register en tak til højre med knappen forrest forneden, (så det tæller 10'ere), og drejer så håndsvinget tre gange.

/Bjørn.
Bare en flok Rolex'er - plus det løse! - seneste billeder på https://www2.hapsengewesen.net/bjorn_e58/