1982 Submariner 16800
Som jeg har beskrevet andet steds, så måtte min Explorer II lade livet til fordel for et "neo-vintage" Rolex - det føles meget mere som mig og den matte skive, tritium-markeringerne og det klassiske Rolex dykker design kombineret med Rolex´ solide konstruktion (Briterne har et godt ord for det: "ruggedness"), giver mig bare en god følelse, når jeg betrager det.

Denne tråd er bare tænkt som en billedtråd, idet jeg har leget lidt med kameraet Icon_e_smile

İmage

İmage

İmage

İmage
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Synes der er mange forskellige modeller, lidt svært atfinde rundt i, men uden tvivl et flot ur.

Og rigtig gode billeder.

Er det nogle specifikke årgange de lavede de matte skiver?
Svar
Dan Skrev:Synes der er mange forskellige modeller, lidt svært atfinde rundt i, men uden tvivl et flot ur.

Og rigtig gode billeder.

Er det nogle specifikke årgange de lavede de matte skiver?

Takker Icon_smil

Jeg er ikke Rolex expert, idet det er en jungle, at finde rundt i de korrekte årgange, skiver, værk, osv. osv. når man taler om vintage eller neo-vintage Rolex.

Men så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, så gik man bort fra de matte skiver på Submariner og Sea-Dweller i start/midten af 80´erne. Mig bekendt så skal der ringe klokker, hvis man ser én med mat skive fra 1985 ....... tror, at 83-84 er de seneste årgange.

Dvs. at for Submariners vedkommende, så er den sidste model med mat skive denne ref. 16800 og for Sea-Dwellers vedkommende ref. 16660.
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Okay ja det var jo lidt Info omkring den matte skive, men der er garanteret en rolex-nørd derude der ved meget mere, Icon_smil

Men kan da høre at hvis jeg vælger at få et Rolex sub engang skal jeg nok vælge at poste en tråd her først for Info om hvad man skal vælge Icon_smil

Men igen tillykke med uret!
Svar
Dan Skrev:Okay ja det var jo lidt Info omkring den matte skive, men der er garanteret en rolex-nørd derude der ved meget mere, Icon_smil

Men kan da høre at hvis jeg vælger at få et Rolex sub engang skal jeg nok vælge at poste en tråd her først for Info om hvad man skal vælge Icon_smil

Men igen tillykke med uret!

Der er helt klart en hel del Rolex-nørder derude, som ved meget mere end mig om emnet - og jeg kan kun anbefale dig, at poste en tråd herinde, hvis du skal købe.

Rolex vintage er et giftigt område at bevæge sig ud i, hvis man ikke ved, hvad man skal kigge efter. Heldigvis har vi herhjemme en god håndfuld ærlige og meget vidende brugt-urs handlere, som man kan handle med. At købe vintage Rolex hjem fra udlandet på egen hånd, ville jeg absolut ikke turde !

Som med så meget andet, men især når man køber brugte ure, så skal man "købe" sælgeren i lige så høj grad som uret - dvs. at man skal handle med en person, som man har tillid til !! Icon_smil
/Peter

Svar
Du har helt ret i det med sælgeren.

Min eneste bekymring omkring rolex generelt er, at jeg synes jeg der dukker en masse emner op på rolex området, hvor folk skriver der kan monteret uoriginale småting i uret og sådan..

Men når det er sagt.

Så er vi tilbage til det med at købe sælgeren, samt evt få uret kigget igennem, hvis man ikke selv er ekspert.

Men lige nu er jeg på panerai uret, som skal siges jeg er vildt glad for, men der kommer nok en dag hvor rolex uret også skal sidde på armen, de forskellige mærker skal prøves af. Icon_smil håber dog at kunne få lov til at holde på dem jeg har uden at andre ure skal lade livet for nye Icon_e_smile
Men det kommer jo helt an på prisen..
Svar
Vildt gode billeder - skyd flere ヅ
James Dowling kommer i det efterfølgende med en god (og ikke mindst rigtig) forklaring på hvorfor Rolex begyndte med hvidguldsmarkeringer.
[i]
"Hi all;

The white gold circular indices were introduced during the period when Rolex was using tritium as an exciter.

You have to understand what the luminous indices on the dial were made of then, we call it 'tritium' but in fact that was the smallest of the three ingredients. The actual shine comes from a phosphor, which lights up when 'charged'; you can charge it with direct light but the usual way it was charged was by emission of beta particles during the decay of the tritium.

The stuff you see on the dial is well under 1% tritium, 3 or 4% phosphor and the rest is a binder to hold the important ingredients together. The crucial thing for the binder is that it has to go on as a liquid (essentially a paint) but has to become a solid fairly quickly. This is done by firing the completed dial in a low temperature oven, this forces all the liquid in the binder out, but it leaves it in a hygroscopic state; that is it loves water, it wants to revert to its original state. This doesn't easily happen because watches are not naturally wet; however, if the watch is kept in a humid atmosphere for any length of time, the binder will absorb moisture from the atmosphere & as it sucks in the moisture it will expand. This is the cause of what is sometimes called 'Tritium Spread', seen here on this Submariner.
İmage

It was in order to prevent this spread that Rolex went to using white gold frames around the tritium indices, they used white gold, not because it is shiny or expensive or blingy, but rather because it is a so called 'noble metal' which is not affected by the phosphor in the lume.

James Dowling.
Cheers, Jesper
Svar
TOP fedt ur og super foto. Tillykke med det.

16800 (transitional) blev kun produceret i årene 1980 - 84.
Bare et fantastisk ur. Herunder min 80er men Tropical Inlay..

mvh

Cay
Svar
Så fik min lille følgesvend en ny 1-værelses, at opholde sig i, når den ikke sidder på armen eller i winderen !! Icon_smil

Var heldig at finde en original vintage box + yderbox til min 16800 hos en sælger på Vintage Rolex Forum. Selv med importmoms var prisen noget billigere, end man kan finde dem til herhjemme.

Bemærk den originale "16800" sticker på siden af yderboxen Icon_smil

Og så et par billeder:

İmage

İmage
/Peter

Svar
Dan Skrev:Min eneste bekymring omkring rolex generelt er, at jeg synes jeg der dukker en masse emner op på rolex området, hvor folk skriver der kan monteret uoriginale småting i uret og sådan.."

Dan
Jeg tror ikke der er chance for mange uorginale eller frankendele i et Rolex Sub fra 1982. Så gammelt er det jo heller ikke.

Men det er da rigtigt nok at gå man ydeligere 10 år tilbage er risikoen jo større. Især for Daytonamodellerne. Desuden mange gamle Rolexure over 40 år fra USA, vil en del Rolex AD forhandlere i USA ikke give service, og så må man jo ty til urmagere, da kan få uret til at gå ordenligt, om de så bruger uægte eller frankendele til uret.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)