Review: JS Watch Islandus
#1
Efter at have været den glade ejer af mit JS Watch Islandus i små 3 år, synes jeg at det var på tide at andre også lærte lidt om denne meget lille, men passionerede urmager i det kolde nord på Island Icon_e_smile Jeg håber at nogen vil finde nedenstående interessant. Producenten er i hvert fald et kig værd!

Om JS Watch
JS Watch kalder sig selv for verdens mindste urfabrikant. Firmaet er baseret i Reykjavik på Island, og er grundlagt af 4 gutter tilbage i 2005. I den tid JS Watch har eksisteret har de blot produceret nogle få tusinde ure i alt. Alle ure er designet i deres workshop på Island, og de forskellige komponenter fremstilles i hånden primært fra underleverandører i Tyskland. Hjertet i de fleste af deres ure er velkendte klassikere fra ETA.

Personerne omkring firmaet er meget passionerede omkring deres produkt, og jeg har kun oplevet at få sublim service og vejledning. Alle ure produceres efter bestilling, og man kan frit vælge hvilken rem, skive, visere og andre designelementer man ønsker sit ur sammensat af. Indtil for nylig var det udelukkende muligt at bestille og købe ure gennem JS Watch butik i Reykjavik, men der er nu etableret agenturer nogle få steder i verden, bl.a. i Holland og Polen.

Uret
Uret her i reviewet er 3 år gammelt, og netop kommet tilbage fra JS Watch, efter at have fået skiftet skive, visere, blevet poleret og serviceret. Remmen er en aftermarket Hirsch Viscount alligator, men oprindeligt var uret født med JS Watch egen in-house alligator rem, i nogenlunde samme finish.

Der er tale om følgende konfiguration:

Ur: JS Watch Islandus
Værk: ETA 2824 Top Grade, med custom indgraveringer
Urkasse: 44 mm, højglaspoleret rustfrit kirurgisk stål
Skive: Mat silver finish, materialet har jeg desværre ingen informationer om
Visere: Flame blued
Rem: Hirsch alligator med JS Watch egen deployment clasp

İmage

Kassen
Urkassen er som før skrevet udført i højglanspoleret rustfri stål. Overfladen er spejlblank, og virkelig lækker forarbejdet. Dette betyder også at uret er ret følsom overfor ridser, men det er den bet man må leve med, når man vælger et ur med en overflade der er så silkeblød som her. Kassen er meget enkel, og understreger at dette er et typisk dress-ur. Der findes masser af ure hvor man får en mere varieret overflade, med både mat, og blankpolerede overflader, og langt flere detaljer, men det er altså ikke disse der er i fokus her. Personligt synes jeg godt at der kunne have været gjort en anelse mere ud af detaljerne på kassen. Kvaliteten fejler intet, men der er heller ikke så mange ting der skal kæles for. Det er naturligvis også lidt af et paradoks at bede om masser af detaljer på et dressur.

Kassen er 44 mm bred og omkring 10 mm høj. Størrelsen gør at det er et ur man vil lægge mærke til. Nogen vil nok foretrække et mindre, men jeg synes på ingen måde at urets fremtoning er for meget.

İmage

Glasset på uret er kurvet, og udført i safirglas med multi antireflektiv coating på indersiden.

Bagkassen er åben med et kig ind til værket bag et vindue af safirglas. Jeg ved at der er mange der mener at dette er en poppet feature, specielt på ure som ikke har et in-house eller kraftigt modificeret værk, men personligt kan jeg godt lide at man kan kigge ind, og nyde at der er tale om et mekanisk ur. På kransen rundt om vinduet er en kraftig indgravering med teksten “JS WATCH CO. REYKJAVIK 25 JEWELS ISLANDUS AUTOMATIC”. Ingen laserindgravering, som forsvinder efter første polering her.

İmage

Skiven
Skiven har en mat sølvfinish, med sorte printede romerske tal hvor nummer 12 dog er farvet i en kæk rød - en ret cool detalje, som er med til at definere uret synes jeg. Tallene er placeret på en hævet krans, som giver skiven sit 3D. Jeg skal ikke kunne sige noget omkring materialevalget, men skiven virker lækker og med fin struktur. Jeg er ikke meget for at numrene er printede, og ville have ønsket at der var brugt flere kræfter på at de fysisk stod frem fra skiven. Det havde været med til at understrege urets eksklusivitet.

Uret blev født med blanke visere, som nu er skiftet til blå såkaldte flame blued hands. De har med andre ord fået deres kongeblå farve af at være blevet varmet op af en flamme og er altså ikke blevet lakeret eller behandlet med kemikalier. Viserne changerer meget i farven afhængigt af lyset. Fra helt mørk til en klar og skinnende blå farve. De er utroligt smukke, og komplementere skivens matte sølvfinish perfekt.

İmage

Værket
Værket er et ETA 2824 Top. Den primære forskel på denne og de lavere klasser er finish på værket, herunder polering og blå skruer mv. Eneste modificering fra JS Watch side er gyldent indgraveret logo, og custom indgravering af fx ejerens navn på rotoren. En ret fed detalje som er med til at gøre uret helt unikt for den pågældende køber. Om prisen på uret ikke retfærdiggører yderligere modificeringer af værket, kan diskuteres. Jeg havde gerne set at JS Watch havde sat et større personligt præg herpå. Omvendt fejler et standart 2824 Top som sådan ikke noget, og finishen er ganske lækker og indbydende.

Rem og spænde
Uret var fra ny udstyret med en in-house alligatorrem, som altså nu er skiftet til en Hirsch. Remmen var super lækker og blød fra første sekund, men desværre også ret sart. Efter 2 års daglig brug, stod den desværre til at skulle udskiftes, og prisen på en original rem var lige lovlig hamper synes jeg (ca. 3.000 eks told og moms). Remmen fra Hirsch passer perfekt, og ser mere solid ud. Den virker omvendt heller ikke lige så lækkert udført, trods en retail pris på 2.000 kr.

På remmen er monteret JS Watch egen deployment clasp, der ligsom kassen er udført i højglanspoleret stål.

İmage

Samlet konklusion
Personligt er jeg ret tosset med Islandus. Jeg er sandsynligvis også lidt biased. Uret blev købt som min gave til migselv efter jeg bestod min kandiddat, og det betyder en del for mig. Materialekvaliteten og forarbejdningen er af meget høj kvalitet. Jeg kunne have ønsket mig lidt flere detaljer, specielt på skiven, men omvendt er uret også dejligt simpelt og helt klassisk dress.

Prisen er ikke helt lav sammenlignet hvad man ellers kan finde til samme penge. Jeg synes at den efter seneste prisstigning er i den høje ende, hvis man ser på hvad man får herfor. Omvendt køber du et helt igennem personligt ur, som du sandsynligvis ikke vil støde på nogen steder. De er produceret i ganske få stks (serienummeret på uret er 168), og kan ikke bare hives ned af hylden hos Klarlund eller lignende.

Info
http://www.jswatch.com

Pris (i viste konfiguration) ca. 21.150 DKK + dansk told og moms.
JS Watch Islandus
Victorinox Alpnach Special Edition
Panerai PAM 312
Oris Aquis Depth Gauge
Svar
#2
Det er virkelig en god gennemgang af et spændende ur! Jeg synes i den grad du formår at nuancere dit syn på uret, du forholder dig kritisk, men er også tydeligt begejstret. Jeg selv har aldrig hørt om mærket, men det skal da klart checkes grundigt ud, så også tak for appetizer....
Der skal helst ikke gå for mange ure, før jeg køber nyt ur.......
Svar
#3
Janus2312 Skrev:Det er virkelig en god gennemgang af et spændende ur! Jeg synes i den grad du formår at nuancere dit syn på uret, du forholder dig kritisk, men er også tydeligt begejstret. Jeg selv har aldrig hørt om mærket, men det skal da klart checkes grundigt ud, så også tak for appetizer....

Hej Janus.

Tak skal du have Icon_e_smile

Jeg er også ret begejstret for uret, men man skal jo ikke lade sig rive helt med. Der er rigtig mange spændende ure derude!
JS Watch Islandus
Victorinox Alpnach Special Edition
Panerai PAM 312
Oris Aquis Depth Gauge
Svar
#4
Super flot review, floe !! Virkelig en fornøjelse at læse !! Icon_e_biggrin

Jeg var for et par år siden i Reykiavik og læste en artikel om JS Watches i flyselskabets onboard magasin !! Der var desværre ikke mulighed for at kigge forbi deres butik, men urene så også dengang virkeligt spændende ud !
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#5
pbr Skrev:Super flot review, floe !! Virkelig en fornøjelse at læse !! Icon_e_biggrin

Absolut.
+1 .......... som det vist hedder på nydansk ツ
Cheers, Jesper
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)