Køb af Rolex, hvad skal der være med?
Hej

Jeg har besluttet mig for at købe en nyere sub fra 2010,11 eller 12. Jeg regner med at købe det hos privat eller grey market.
Hvad skal jeg være opmærksom på, vdr. kopi vs. original? Kan jeg regne med at hvis ser. nr. passer med original faktura og det hele tilsyneladende er fint, så er det fint?

Hvad skal der følge med:
Kasse
Certifikat
Kvittering/faktura
manual
Ekstra led
Noget som jeg glemmer?

Beklager min uvidenhed og håber på lidt hjælp.

Hilsen
Alexander
Svar
Go´ idé - der er penge at spare.
Dog vil jeg sige, glem alt om faktura (medmindre du ikke mener den kvittering, som sælgeren skriver til dig) og ekstra led (Hvorfor skulle der medfølge ekstra led ? Bare sørg for at lænken har den original antal af led, Rolex Oyster f. eks. 12 stk. og Rolex Jubilé 22 stk.)
Som vist sagt nogle gange, du behøver ikke at være paranoid pga. fakes, rip-offs etc når du køber fra én som sælger her, på den "anden forum" og dertil følgende salgsside eller fra ursiden.dk + naturligtvis fra alle de etablerede DK ursælgere. I de 13 - 14 år, jeg har hængt her på siden, har jeg vist kun hørt om et - par tilfæller hvor en dansk sælgere ville tage pengene men ikke ikke levere varen. Alle de nævnte tilfæller har været resultater af en handel, man har fundet gennem DBA. Ligeledes ser vi ofte at DBA og Trendsales har billeder af fake ure, nogen prøver at sælge. Oftest er det uvidende fjolser som ikke engang selv er helt sikre på det at uret er kopi.
Lauritz og Bruun Rasmussen er ikke interessante steder at købe ur pga. deres priser, som oftest for tiden bliver banket op over almen prisniveau - uden en gang at tage hensyn til salær som kommer oven i (Købersalær på Lauritz 20% + hammerslagsgebyr 95 kr og hos BR vist 30%).
Alle som sælger her, på It´s Time eller ursiden vist mere eller mindre OK.

Held og lykke !
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Og lad mig så lige tilføje, at et Rolex med kun nogle få år på bagen after min mening ALTID skal komme med det originale certifikat; det er det absolut vigtigste. Uanset hvilken forklaring du måtte få, på at der ikke er certifikat, så hold dig væk.

Jeg ved dog, at der er nogen, der ikke er enige i den betragtning, og det er da også rigtigt, at uden originalt certifikat vil uret være noget billigere. Men for mig er det no go for et nyere ur. Kun et af mine, med over 20 år på bagen er uden certifikat, og det var netop alderen, jeg tog i betragtning ved det køb.

Der skal også være et lille etui med til certifikatet.

Og hvis det er en model uden glidelock (altså 166xx og ikke 1166xx hvis vi taler med dato), så skal der vist nok være et ekstra langt dykkerled. Jeg er dog usikker - det er måske kun på SD. På min 16613 var der kun det normale dykkerled (mærket S), men den SD, jeg havde, havde både et S og et L.

I USA vil mange med den alder (altså få år) også kræve at hangtag følger med, og nogle endda også at den originale grønne sticker fra bagsiden stadig findes. Men det er for hysterisk efter min mening.

/Bjørn.
Svar
OK, mange tak for svarene.

Det er en sub. fra 2011.

Jeg har været ude og kigge på uret. Det så fint ud og ser.nr. passede med nr. på certifikatet. Der var fjernet nogle led men de lå i kassen. Den originale faktura manglede desværre og jeg så ingen hangtags eller grønt klistermærke.

Prisen er fin og ca. 11.000,- under nyprisen for tilsvarende.

Jeg tænker at jeg måske skal gå forbi Klarlund og få det verificeret alternativt se om Mølbak gidder give det lidt silicone og hjælpe med at få et led eller to tilbage på uret.

Hilsen
Alexander
Svar
Lige endnu en ting. Certifikatet er vel bare "visitkort" med nr. og forhandler info, ik? Har set ældre ure med papir med købers navn osv. men det er vel bare i gamle dage...
Svar
Hvis sælger er bare nogenlunde kendt (se Tio Malo's indlæg) og virker seriøs, er der ikke nogen grund til at få det verificeret. Og jo - nyere certifikater er blot et visitkort med model og serienummer. Jeg ved godt nok ikke, hvornår Rolex skiftede fra de tidligere, som var et stykke papir lidt under A4 størrelse.

Du kan selvfølgelig få Mølbak til at sætte leddene på, men hvis blot du selv har en skruetrækker af god kvalitet og den rigtige størrelse, kan du også selv gøre det.

/Bjørn.
Svar
AlexanderT Skrev:............. jeg så ingen hangtags eller grønt klistermærke.
Det grønne klistermærke på bagkassen droppede Rolex for 7-8 år siden, så det behøver du ikke bekymre dig om.

Sendt fra min dørtelefon vha. TapaSmallTalk.
Cheers, Jesper
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)