Mini review, Obris Morgan - Branco
#1
Obris Morgan Historie
Obris Morgan ure har været på markedet siden 1997. Obris Morgan, ejet af ENGINE MERCHANDISE COMPANY, fremstiller ure med moderne look og anvendte i starten billige kinesiske urværker, sikkert for at holde prisen nede. I dag er urene udstyret med japanske værker af typen Miyota 8215 og Miyota 9015 - dette har gjort uret mere interessant for flere. Obris Morgen har pt. 3 modeller Branco, Nevon og Explorer (på vej). Af tidligere modeller kan nævnes Kaufmann, Baumberg, Dietfried, Helmuth og Flieger.
Obris Morgan distribueres fra deres eget website og gennem 9 forhandlere verden over, her i europa af http://www.bensontrade.nl og http://www.timeandpassion.pl.

Denne Branco
Ur-modellen jeg her vil skrive om er Obris Morgan - Branco. Branco-modellen er et dykkerlignende ur hvor
lünetten ikke kan dreje og derfor ikke er særlig anvendelig til andet end at plaske/svømme i vandet med.

İmage

Branco-modellen har følgende specifikationer (taget fra producentens webside):

Automatic Calibre : Miyota 8215
Material : Titanium Case, Titanium Crown, Stainless Steel Case Back
Frequency : 21,600 bph (beats per hour)
Accuracy : +/- 10 sec/day
Dial : Sandwich Dial SuperLuminova Lumed (C1, C3, Apricot color paint mixed C3)
Hand : Matt Black diamond cut Skeleton hand fill superluminova lume (C1, C3)
Case : Titanium - Brush Finishing - Blasted Finishing - PVD Black Coating
Dimensions : 43mm
thickness : 12mm
Lug width : 22mm
Lug to Lug width : 51mm
Crown : Titanium (8mm X 4mm)- Brush Finishing - Blasted Finishing - PVD Black Coating
Water Resistance: 20 ATM / 200 meters
Case back: Solid 316L Stainless Steel
Crystal : Sapphire(Single side anti-reflective coated)
Strap : Hand made Italy oil leather strap (OMITC-BP24)
Buckle : 316L Stainless Steel - - Brush Finishing - Blasted Finishing - PVD Black Coating
Buckle width : 22mm

Uret vejer ca. 95 gram incl. rem af kerne/olielæder

Pt. findes Branco i 9 forskellige udgaver med poleret, glasblæst og sort PVD overflade, samt 3 kombinationer af visere og skive-farver.
Modellen jeg har valgt er med glasblæst overflade og med lysegrønne punkter på skive og visere er ligeledes lysegrønne.
Jeg bestilte uret fra deres webshop og betalte 1357,- for uret incl. fragt med FedEX fra Hong Kong. Er dog senere blevet opkrævet et toldgebyr på 238,- DKR, så den samlede pris lander på 1595,- . Jeg syntes stadig det er en fair pris for dette ur.



İmage
Billede lånt fra [url]"http://obrismorgan.com">http://obrismorgan.com[/url]

Første indtryk
Uret leveres i en fin "Pelican Case" som beskytter uret godt under fragt.
Selve uret er "wrappet" i blødt gummiagtigt folie for at beskytte ydeligere.
I kassen er pt. ur med rem, ekstra NATO-rem, skruetrækker til stifter, ekstra stift og brugsanvisning på engelsk. Det er næsten som at pakke et Apple produkt ud…. næsten. En ting der springer i øjnene, er at deres logo minder en del om det gamle Certina logo som de vist ikke anvender mere.

İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage


Kassen
Kassen, som er i titanium, er flot udført og har en smuk finish, en skruekrone med logo, ligeledes i titanium placeret ved "4". Hornene er relativt kraftige og matcher kroppen på kassen fint, de er udført til en 22 mm. rem. Urkassen har størrelsen 43x51 mm. - med bagkasse og glas er uret 12 mm tykt. Jeg tror ikke der kan forlanges meget mere kasse for et ur i den prisklasse, alene titanium er ikke normalt på dette niveau. Bagkassen er udført i 316L rustfrit stål og anført med udfræset logo og teksten "OBRIS MORGAN TIMEPIECES REF-T.012.01.A TITANIUM". Logo er skåret knivskarpt og føles faktisk skarpt når man kører fingeren over det. Dette mærkes dog slet ikke når uret bæres på håndleddet. Urkassen, bagkassen og safirglas med antirefleks på den ene side giver sammen med pakninger en vandtæthed på 20 ATM / 200 meter hvilket også er flot for et ur til 229,- USD

İmage
İmage
İmage
İmage


Skiven
Skiven er jeg overrasket over. Det første og rigtig positive er at skiver er en sandwich model,
det er slet ikke forventeligt for ure i denne prisklasse. Forpladen er her sort og bagplade i lysegrøn.
Obris Morgan har på dene Branco model, ligeledes lysegrønne visere men rammer ikke samme farvenuance og det er synd. Nogen mener at der er for meget tekst på skiven, men jeg syntes godt det kan gå an, men deres logo og mindre tekst havde måske set mere cool ud, men sådanne ting er jo smag og behag.

İmage


Lumen
Lumen på både skiven og visere er et af de svage punkter på uret, faktisk ved jeg ikke hvad man kan forlange
af et ur i prisklassen men det er ikke værre end man godt kan se hvad klokken er midt om natten, men det er ikke skarpe som på dyrere ure men kan altså godt ses. Holdes uret op til en lyskilde kommer der meget effekt på både visere og skive men det aftager ret hurtigt til et lavt niveau.

İmage
Billede lånt fra [url]"http://obrismorgan.com">http://obrismorgan.com[/url]

Lünetten
Lünetten kan ikke dreje på dette ur, lidt ærgerligt hvis nogen ville anvende det til at dykke med, men det ville selvfølgelig kræve flere dele og dermed højere pris og mon ikke dykkere alligevel ville gå efter noget i en anden prisklasse.

İmage


Rem/spændet
Remmen som uret kommer med er en overraskende flot kraftig 22 mm. rem i kernelæder eller som producenten
kalder det, Italiensk olie læder. Remmen er meget kraftig med flotte, flotte syninger som matcher remmen godt.
Spændet skulle være i rustfrit stål, men jeg syntes nu mere det ligner titanium, men det er jo kun et plus hvis det er opgraderet i forhold til specifikationerne. Remmen er mærket med logo og 200M. En rem i den kvalitet og udførelse er vist sjælden for et ur i den klasse. Der følger ligeledes en sort NATO-rem med uret i en rimelig kvalitet.

İmage
İmage
İmage
İmage
İmage


Remskifte
Tidligere var der 3 remme med uret, men mu har man i stedet valgt at lægge en skruetrækker
med som kan anvendes ved remskift. Dette lader sig dog ikke gøre da der er kærv i både stift og skrue
og derfor skal bruges to skruetrækkere for at skifte remmen. En rigtig "akademisk bøf" som jeg kun kan smile af......
Enten skal der være værktøj så opgaven kan udføres, eller også skal der ikke være noget med.

İmage



Værket
Branco modellen er udstyret med Miyota 8215 urværk som bør være et udemærket værk til et ur som dette.
Miyota 8215 bliver ofte sammenlignet i test med ETA-2824 men er nok en smule ringere både i specifikationer og finish.
Jeg har svært ved at tro at det kan lade sig gøre at få et meget bedre værk i et ur til 229,- USD.
Værket er ellers udstyret med datofunktion, men dette har man valgt at "blænde af" på uret.
Hvad der ligger bag dette forstår jeg ikke helt, for det virker lidt komisk at funktionen er anført i brugsanvisningen uden at være der. Det burde have været muligt at finde et værk uden dato når det alligevel ikke skal bruges, men igen ville det jo nok have fordyret uret så måske dette er grunden. Obris Morgan lover +/- 10 sec. i døgnet og det holder dette ur jeg har fået fint. Værket har en frekvens på 21,600 bph.

İmage

Garanti
Obris Morgan lover 1 års garanti på uret samt et garantibevis i pakken, dette var ikke med i min pakke. Jeg har henvendt mig til Obris Morgan og de har ændret procedure
vedr. garanti. Når man bestiler får man 1 års garanti fra leveringsdagen og dette kan man se ved at logge ind med email og "transactionnumber" som står i ordrebekræftigelsen. Mon ikke de får det med garantikortet fjernet fra websiden inden længe..
Her bør det måske nævnes at deres forhandler i Amsterdam ser ud til at give 2 års garanti på uret, så her er måske endnu en grund til ikke at købe direkte fra Hong Kong.


Konklusion
Jeg vil varmt anbefale dette ur. Der er meget ur for pengene og om du køber direkte fra Hongkong eller fra forhandler
i europa, så vil du ramme 1400 - 2000,- kroner. og det er uret bestemt værd og mere til.
Obris Morgan må vel anses som et micro mærke, men CAD, CNC og markedsføring via internettet gør det muligt at fremstille kvalitetsure til meget fornuftige priser. Tænk hvad de kunne fremstille af ur for f.eks 10.000,- på den måde. Jeg siger "LIKE" til micromærker som Obris Morgan som giver et vink om hvad andre kvalitetsure burde koste uden "hovskisnovski gebyr".



+ Pris
+ Indpakning
+ Kasse/bagkasse
+ Glas
+ Skrue-krone
+ Vandtæthed 20 ATM / 200 meters
+ Rem/remspænde
+ Sanwich urskive

- Afvigende farve på visere
- Manglende værktøj "nr 2" til remskift
- Du risikerer toldgebyr hvis du køber direkte fra Hong Kong
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
#2
SUPER review af et interessant micromærke !!

Det er lang tid siden, at vi har haft et review af andet end de kendte mærker. Det er helt klart et ur, som jeg godt kunne finde på at kigge lidt nærmere på ! Icon_e_smile

Glæder mig til at læse det mere grundigt igennem igen lidt senere ! Icon_e_smile
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#3
One of the best and most honest reviews i have read for a long time . You have in my opinion a talent for it . And i agree with Peter , its nice to read about new watches . Well done .
Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)