Moms på brugte ure?
Jeg har altid troet at der ikke var moms på brugte ting, men har netop fået en opkrævning via fragtfirmaet på et ur jeg købte via Ebay i Nordamerika. Kan det passe? Og er det i øvrigt normalt at det er fragtfirmaet som opkræver?
Svar
Det er helt normal procedure. Der kommer moms på både nye og brugte ting købt udenfor EU, og det er fragtfirmaet som opkræver dette og tager et gebyr for det.
Under 80 kr er der ingen told og moms.
Over 80 kr er der 25% moms, på totalprisen for varen og fragten.
Over 1150 kr kommer der først told på og derefter moms af hele beløbet. Toldsatsen afhænger af typen af vare. På ure er den 4.5%.
Svar
Jeg takker for info, og vil fluks få betalt hvad jeg skylder:)
Svar
Ras H Skrev:Jeg takker for info, og vil fluks få betalt hvad jeg skylder:)

Håber ikke det var et dyr ur. Det er da en skuffende opdagelse, men sådan er det desværre Icon_e_sad
Svar
Du slipper ikke for moms af nogen ting Icon_cool

I Danmark er der også moms på brugte ure, dog på den måde at der kun betales af avancen på uret hvis du har bevilling til handel med brugte genstande. Det vil sige køber en forhandler uret ind til eks. 8000 og sælger til 10.000 så skal der betales af de 2000 altså 400 dkr.

For at kunne få lov til at handle på denne måde skal man have en bevilling til at "drive handel med brugte genstande" som udstedes af det lokale politi, har man ikke denne bevilling er det ulovligt at købe og sælge efter brugtmoms ordning og der skal ved erhvervsmæssigt salg kræves fuld moms at de effekter man sælger.
Mywatch.dk
Bjarne Vork
Svar
Hyldager Skrev:Toldsatsen afhænger af typen af vare. På ure er den 4.5%.
Ifølge Skats hjemmeside er tolden på ure en stykafgift på ca. 6 kroner.
JK

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2035302&vId=0&lang=DA
Svar
Bjarne Skrev:Du slipper ikke for moms af nogen ting Icon_cool

I Danmark er der også moms på brugte ure, dog på den måde at der kun betales af avancen på uret
OG man skal følge strikse procedurer for bogføring og indhold af faktura m.m.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Stenstrup Skrev:
Ras H Skrev:Jeg takker for info, og vil fluks få betalt hvad jeg skylder:)

Håber ikke det var et dyr ur. Det er da en skuffende opdagelse, men sådan er det desværre Icon_e_sad

Nej, det var heldigvis ikke så slemt. Mest fordi sælger havde været flink (uopfordret i øvrigt) og opgivet værdien en del lavere uden på pakken, end den virkelige købssum
Svar
JK Skrev:
Hyldager Skrev:Toldsatsen afhænger af typen af vare. På ure er den 4.5%.
Ifølge Skats hjemmeside er tolden på ure en stykafgift på ca. 6 kroner.
JK

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2035302&vId=0&lang=DA

Det er korrekt de skriver dette. Men hvis man googler told på ure står der mange steder at den er 4,5%, og det var også den % sats jeg selv betalte. Jeg har ikke kendskab til nogen der reelt har betalt 6 kr, fremfor de 4,5%?
Svar
Hyldager Skrev:Jeg har ikke kendskab til nogen der reelt har betalt 6 kr, fremfor de 4,5%?

Det har du så nu Icon_smil. Her er min seneste afgiftsregning for et køb i Schweiz. Bemærk beløbet på 5,90 kr.
JK
İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)