Lommeur hjælp ?
#1
Hej jeg har arvet et gamle lomme ur ville godt vide lidt om det, men syndes ikke lige jeg kan finde oplysninger på det. Nogen som kan fortælle mig lidt om det ? I urskiven står der Carl thorsted. İmage İmage İmage Lidt skarpere billeder, og billeder af stempler og den æske det har været i.
İmage
Tror der står depose på værket. İmage
Der står Lotus i det yderste låg. İmage
Dette er æsken. İmage
İmage
Svar
#2
Lars i Rødding har liste over gamle danske urmagere, og ham Carl thorsted - og Frederikshavn står der vel - kan sikkert findes i den.

Billedet af værket kigger ikke så tæt på det, men det ser ud som alm pæn standard - jeg kan ikke se hvilket navn der står på værket? - i en kasse af? Hvis sølv vil det fremgå med nummer eller symbel, men jo et ur der har været op og ned af lommen på den tidligere ejer, ud fra bagsidens slid, en meget kær følgesvend - med en skive af emalie eller porcelæn formentlig, hvor der desværre er et ret stort afslag

Gæt på fra hvornår - 1915-25 ca? - men Lars er bedre til de der gæt ofte - og mon ikke han dukker op

Værdimæssigt ikke en formue - snarere 500 kr hvis man er lidt heldig, men sikkert et ur der kan bringes til gå fint og jo kan ha masser af familiemæssig værdi.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#3
Tak for infomationen. Dejligt at finde ud af lidt om det.
Svar
#4
Hej....Pittelkow og andre.... Icon_e_biggrin
Ja Hannover har jo røbet mig....
Så her kommer hvad jeg lige har kunnet finde ud af ang. Thorsted, Carl:

Carl Anton Thorsted.
Født Nørresundby 3.8.1860, død Frederikshavn 13.7.1938. Søn af urmager Jacob Jensen Thorsted i Nørresundby og Ålborg og Ane Kirstine Madsen. Broder Niels Jacob Thorsted i Ålborg.
Gift Frederikshavn 8.11.1886 (1887?) med Thomasine Christine Dahl, født i Frederikshavn ca. 1857
Etableret i Frederikshavn 4.8.1886 Danmarksgade 57, nævnt Havnevejen 221. Bestyrelsesmedlem 1908 i Hjørring amts urmagerforening. Forretning overtaget af søn 1921.
Da min liste slutter 1900 kan jeg ikke komme med yderligere oplysninger om hvornår forretningen ophører eller bliver overtaget af næste generation, men da vi er så tæt på nutiden kunne det jo være at der fandtes urmagere i Frederikshavn der kunne den sidste stump af historien om butikken.
Det havde jo vært dejligt om billedet havde været skarpt så man kunne se hvilken gravering der er på værket, det kan jo være der står Thorsted, det vil et skarp makro billede jo kunne fortælle, hvis det er tilfældet er det ikke et værk han selv har femstillet, men har fået fra sandsynligvis Schweitz, og så finisheret det selv, ikke at der er gjort det store ud af det.
Uret ser ud til at være et ganske almindeligt cylinderværk.... IKKE STØDSIKKERT
Som Hannover er inde på værdi ikke den store. Urene sættes istand af ren nostalgiske årsager, præcision... ikke særlig god... alt inden for 5 minutter i døgnet skal man være glad for Icon_e_surprised
Alder: Da det ikke har krone udtræk for at stille viserne vil jeg sige slut 1800-tallet, hvilket jo passer meget godt med hans etablering 1886-1887, og ikke senere end ca 1910. Jeg vil mene før 1900, dette kan dog svinge noget...??? Icon_e_confused
Dette så være mine 25 cent
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
#5
Tusind tak for alt infomationen. Skal se om jeg kan tage lidt flere og bedre billeder
Svar
#6
Hej Pittelkow
Med et digitalkamera burde det være mulig, nyere mobiltlf har efterhånden også nogle ordentlige kameraer, der godt kan tage nogle billeder skarpe nok til de kan forstørres op, så man kan se de små detaljer. Vil sige det bedste er stadig et kamera på stativ, og så selvudløser, så SKAL det være skarpt... Icon_e_biggrin
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)