Ædelmetal kendetegn på Datejust?
Hej Rolex-kendere!

Det er jo sådan, at både hvidguld og platin ved et hurtigt øjekast kan ligne stål. Og det er jo også sådan, at f.eks. Submariner 116619 (som jeg iøvrigt synes er afsindig flot) for kendere netop er en hvidguld, fordi den mellemblå krans og skive ikke findes i stål-modellen. Jeg er absolut ikke Daytona ekspert, men jeg mener også at netop hvidguld Daytona har en skive, der ikke findes på stålmodellen (er det ikke noget med en rød krans rundt om subdials?). Så på i hvert fald de to ved kendere med det samme, at det drejer sig om hvidguld.

Gør noget tilsvarende sig gældende på Datejust? Er der noget enkelt kendetegn, der gør, at en kender kan se, at det er enten hvidguld eller platin og ikke stål?

Er der noget tilsvarende, der gør, at kendere nemt kan skelne platin fra hvidguld, på en Day-date?

På forhånd tak for hjælpen!

/Bjørn.
Svar
Citat:Gør noget tilsvarende sig gældende på Datejust? Er der noget enkelt kendetegn, der gør, at en kender kan se, at det er enten hvidguld eller platin og ikke stål?
Jeg går ud fra at du spørger ang. vintage- / pleksiglasmodeller.
Umiddelbart ikke... Så vidt jeg ved. Jeg har ikke studeret sagen nærmere. De skiver jeg har set på hvidguld Datejusts, har jeg også set på stålmodeller (som igen ikke beviser noget som helst, siden rigtigt mange DJ´s har fået en ny skive i tidens løb).
Hvidguld DJ´s er alligevel lidt af en sjælden fugl og jeg har, desværre, ikke haft muligheder for at gennemføre nogle ordentlige empiriske studier om sagen. Platin DJ er extrem sjælden, har set kun en enkelt som brugt, i USA - i Reno hos en pantelåner.

Jeg vil tro at der ikke var specielle forskelle ang. skiver in old days (ca. pre 1990), men 100% sikkert svar skylder jeg dig.

Samme ang. vintage GG / WG Daydate.
Jeg ved at i dag har begge DJ og DD nogle skiver som kun kommer med en bestemt reference, men det var vist ikke dit spørgsmål.

Vh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)