14-06-2013, 01:12 AM
Hvem: Pilot i SAAF
Hvor: Syd Afrika
Hvornår: 1974
Hvordan: Ombord på en Mirage III
Mirage III EZ #828 (c/n 411) N° 3 Squadron, AFB Waterkloof, 1974
(Image Source: Africa's Super Power by Paul L. Moorcraft)
Der er mange grunde til at interesserer sig for vintage ure. Gennemgående temaer kan være relationen til historiske begivenheder, kendte personer fictive såvel som real life, form følger function = tool watches eller måske det modsatte at man syntes tidligere tiders funky design er lige sagen. Speedmaster/månelandingen, James Bond/5508 (og andre Sub’s), Steve McQueen/Heuer Monaco, og sikkert mange flere temaer.
Fælles for ovenstående er at man kan placerer uret i en tidsperiode, men nok ikke så ofte kan svarer på hvor I verden det blev båret, om det opfyldte sin function og hvem der brugte det. Måske kan man faktisk sige det omvendte om de eksempler ovenfor, for det nok ikke mange af de danske 5508 der faktisk har siddet på håndleddet af 007, eller Speedmasters der har været I rummet.
Personligt kan jeg godt lide tanken om at mine ure på et eller andet tidspunkt har opfyldt deres formal, at vide hvor de har befundet sig, og hvem der benyttede dem. I tilfældet med militær ure bliver disse spørgsmål ofte besvaret blot ved et kig på bagkassen, og kombineret med almen historie viden har man en god ide om uret kan have set “real service”.
Min samling har hidtil kun inkluderet europæiske ure og jeg har ikke brugt meget tid på at læse op på mine historie kundskaber. Men det ændrede sig for et par uger siden da jeg modtog min SAAF Lemania 1872.
At jeg overhovedet skulle blive ejer af en SAAF, var slet ikke på tapetet I maj måned. Mit primære mål for foråret 2013 var en Hanhart 417, men pludselig bød chancen sig, og uden megen overvejelse slog jeg til. Modellen har grail-status og da sælger hører til “super good guys” så brugte jeg ikke megen tid på de historiske facts.
Jamen hvad er det så, det her?
Lemania med Lemania 1872 værk, benyttet af Omega som cal. 860.
Kassen har modelbetegnelsen 817, og er blevet benyttet af Tissot på een af deres Navigator modeller samt af Walkman. Kransen er aluminium. I dette design blev der leveret 630 ure til det Sydafrikanske Luftvåben (SAAF) I perioden 1971-1976. Uret her er fra første levering i 1971. Der blev i øvrigt leveret et næsten identisk ur til det svenske luftvåben (SwAF) hvor kransen havde et traditionelt akryl indlæg.
Da jeg begyndte at researche lidt på SAAF, viste det sig til min overraskelse at de havde være ret aktive i urets leveringsperiode. Jo jeg kunne godt huske noget om Angola, Rodesia og Syd Afrika, men jeg var ikke klar over at denne krise varede i 23 år (1966-1989) og at der egentligt var tale om en konflikt, som havde nogle temaer som Vietnam krigen: løsrivelseskrig Angola vs Portugal plus Øst-Vest indblanding. Cuba var den mest åbenlyse aktør og ydede aktiv støtte i form af bla fly og piloter til Angola mens CIA som sædvanlig også var indblandet på Syd Afrikansk side. Som krigen skred frem begyndte FNs våben embargo at blive et problem for SAAF som fløj ”forældet” materiel, men så sent som i 1982 lykkedes det SAAF at nedskyde en MIG-21. Ovenstående er en grov forsimpling af historien (det er jo ikke wikipedia men et ur-site), men jeg må indrømme at jeg fandt det interessant at der var en ”hot-war” i gang helt op til 1989.
regards longbear
Hvor: Syd Afrika
Hvornår: 1974
Hvordan: Ombord på en Mirage III
Mirage III EZ #828 (c/n 411) N° 3 Squadron, AFB Waterkloof, 1974
(Image Source: Africa's Super Power by Paul L. Moorcraft)
Der er mange grunde til at interesserer sig for vintage ure. Gennemgående temaer kan være relationen til historiske begivenheder, kendte personer fictive såvel som real life, form følger function = tool watches eller måske det modsatte at man syntes tidligere tiders funky design er lige sagen. Speedmaster/månelandingen, James Bond/5508 (og andre Sub’s), Steve McQueen/Heuer Monaco, og sikkert mange flere temaer.
Fælles for ovenstående er at man kan placerer uret i en tidsperiode, men nok ikke så ofte kan svarer på hvor I verden det blev båret, om det opfyldte sin function og hvem der brugte det. Måske kan man faktisk sige det omvendte om de eksempler ovenfor, for det nok ikke mange af de danske 5508 der faktisk har siddet på håndleddet af 007, eller Speedmasters der har været I rummet.
Personligt kan jeg godt lide tanken om at mine ure på et eller andet tidspunkt har opfyldt deres formal, at vide hvor de har befundet sig, og hvem der benyttede dem. I tilfældet med militær ure bliver disse spørgsmål ofte besvaret blot ved et kig på bagkassen, og kombineret med almen historie viden har man en god ide om uret kan have set “real service”.
Min samling har hidtil kun inkluderet europæiske ure og jeg har ikke brugt meget tid på at læse op på mine historie kundskaber. Men det ændrede sig for et par uger siden da jeg modtog min SAAF Lemania 1872.
At jeg overhovedet skulle blive ejer af en SAAF, var slet ikke på tapetet I maj måned. Mit primære mål for foråret 2013 var en Hanhart 417, men pludselig bød chancen sig, og uden megen overvejelse slog jeg til. Modellen har grail-status og da sælger hører til “super good guys” så brugte jeg ikke megen tid på de historiske facts.
Jamen hvad er det så, det her?
Lemania med Lemania 1872 værk, benyttet af Omega som cal. 860.
Kassen har modelbetegnelsen 817, og er blevet benyttet af Tissot på een af deres Navigator modeller samt af Walkman. Kransen er aluminium. I dette design blev der leveret 630 ure til det Sydafrikanske Luftvåben (SAAF) I perioden 1971-1976. Uret her er fra første levering i 1971. Der blev i øvrigt leveret et næsten identisk ur til det svenske luftvåben (SwAF) hvor kransen havde et traditionelt akryl indlæg.
Da jeg begyndte at researche lidt på SAAF, viste det sig til min overraskelse at de havde være ret aktive i urets leveringsperiode. Jo jeg kunne godt huske noget om Angola, Rodesia og Syd Afrika, men jeg var ikke klar over at denne krise varede i 23 år (1966-1989) og at der egentligt var tale om en konflikt, som havde nogle temaer som Vietnam krigen: løsrivelseskrig Angola vs Portugal plus Øst-Vest indblanding. Cuba var den mest åbenlyse aktør og ydede aktiv støtte i form af bla fly og piloter til Angola mens CIA som sædvanlig også var indblandet på Syd Afrikansk side. Som krigen skred frem begyndte FNs våben embargo at blive et problem for SAAF som fløj ”forældet” materiel, men så sent som i 1982 lykkedes det SAAF at nedskyde en MIG-21. Ovenstående er en grov forsimpling af historien (det er jo ikke wikipedia men et ur-site), men jeg må indrømme at jeg fandt det interessant at der var en ”hot-war” i gang helt op til 1989.
regards longbear