Med risiko for at placere mig i samme udskældte (snob)kategori, som bjorn_e58 – vil jeg erklære mig enig i nedenstående (forkortede) citat:
bjorn_e58 Skrev:F/ …….. Hvis jeg skulle bruge omkring 2000 kr. på et ur (som det, du henviser til på Piloture), ville jeg helt sikkert købe et brugt.
Men 2000 kr. er et lille beløb, hvis man vil have noget, som tiltaler ur-nørder.
Læser man på Vintageure.dk’s forside, kan man om formålet citere:
Citat:"Missionen" med Vintageure.dk har hele tiden været, at bidrage til, at få flere til at investere i et kvalitets ur og mærke glæden ved det
- frem for et ur af mere tvivlsom teknisk og håndværksmæssig kvalitet.
Med henvisning til begge citater - og observationen, at ”Winchester” (ramt af urfeberen) mere og mere desperat søger efter et markant ur indenfor et beskedent budget…
… har jeg stillet mig spørgsmålet, om ”Winchesters” mission er Impossible.
Helt ærligt, ”Det er tæt på”; men mon man da ikke alligevel kunne hekse?
I den forbindelse, henviser jeg til tråden:
why vintage watches are a good buy, og konstaterer i fortsættelse af bjorn_e58’s råd om at købe brugt, at:
Med et vintage, kan man erhverve et ur, hvis værkkvalitet er tårnhøj i forhold til moderne ure…
… ofte i så udtalt grad, at selvom man ofrede tre til fire gange flere penge, ville man ikke kunne anskaffe noget moderne af tilsvarende kvalitet, pondus, historie….
– for slet ikke at tale om erhvervelsen af et ur, hvor sandsynligheden for at træffe et tilsvarende er mindre end 1:10.000, frem for et moderne med ”træfsandsynligheden” 1:100.
I overensstemmelse med at løse ”Mission Impossible”, har jeg fundet nedenstående indenfor budgettet.
Eksemplerne er karakteristiske ved, at have værker, der nutidigt ikke ville kunne anskaffes til det 3- eller 4 dobbelte budget.
Hovedparten af eksemplerne er (desværre) ovre i dress-ure.
Jeg fornemmer at ”Winchester” søger ur i en mere dramatisk udformning, men eksemplerne er mere til illustration af kvaliteten, historien, udstråling… end design.
Zenith Respirator, årgang 1970.
Uret har kaliber 405, der er nøjere beskrevet:
her.
Der er tale om en hurtigsvinger (36.000 A/h) – et værk i familie med Zenith’s legendariske El Primero.
Omega Seamaster calendar, årgang 1955.
Uret er bestykket med kaliber 503, der er nærmere omtalt
her.
Der er tale om et af Omega’s klassiske in house værker, smukt, gyldent, gedigent og med svanehals-finregulering.
Seiko vintage kronograf, årgang 1976.
Uret er bestykket med kaliber 6138B, der er nærmere omtalt
her.
Egentligt lidt ”chokerende”, at man indenfor budgettet kan finde en kolonnehjulskronograf, oven i købet med mulighed for dagsvisning på 2 forskellige sprog.
Som jeg forhåbentligt har illustreret:
Det er forbandet svært; men muligt, når man søger i den rigtige retning, og måske gør sig klart, at man søger et ur, der er lidt mere end blot: "smart”.
Med venlig (og snobbet) hilsen - Geodoc