Ur nybegynder
Hej med jer.

Jeg er en ung gut, der har læst med her nogle uger uden at tilmelde mig forummet.
Nu synes jeg tiden var inde, da jeg har læst om en række emner, der har givet mig en meget basal forståelse for ure. Det er et fascinerende og komplekst univers Icon_smil

Jeg står overfor at købe mit første "rigtige" ur og har forelsket mig meget i Omega Seamaster serien, særligt de nyere ure efter år 2000.

Jeg er i gang med at få sparet op og har besluttet, at budgettet for mit første ur skal være på 10.000 kr.

Det ligger mig meget på sinde, at uret helst ikke må tabe for meget værdi (helst ikke mere end 2k), da det er min tanke at sælge det en dag og købe et andet "luksus" ur, når lysten éé til det.

Det ligger mig også meget på sinde, at det skal være et kvalitetsur og at det er flot designet og det er jeg overbevist om, at Omega Seamaster serien er! Da det bliver mit første (og eneste) ur er det vigtigt for mig at det kan bruges alsidigt. Jeg synes, at det godt kan gå som et hverdagsur og dressur. I al fald indtil jeg får råd til et ekstra vintage dressur Icon_e_wink

Jeg finder mekanik charmerende, men omvendt er det ikke det, som er vigtigst for mig. Omvendt kan jeg forstå, at et mekanisk ur vil holde prisen bedst på sigt - og det finder jeg vigtigt.

Jeg tror mest jeg er til automatisk mekanik og vil foretrække, at uret trækker sig selv op ved daglig brug.

Mit spørgsmål er så: er det urealistisk at tro, at jeg kan få et mekanisk, automatisk Omega Seamaster fra 2000 eller nyere i fornuftig stand til 10k eller derunder?
Har ledt lidt og synes ikke jeg kan finde et.
Lige nu er der et Omega Seamaster fra 2010 til salg til 9.750 kr. hos CT-watches, men det er "desværre" quartz.

Jeg har ikke helt 10k endnu, så i det mindst har jeg endnu god tid til at lede Icon_smil

På forhånd mange for jeres hjælp.
Mvh. MNH
Svar
Hej MHN og velkommen til.
Der finder jo en del seamaster ure, så en mere specifik model/modeller ville være godt hvis du kunne komme med.
Du snakker om at uret helts ikke må tabe mere end 2.000 kr ved gensalg. Når du snakker om ure, der er 10 + år gamle, så betyder det faktisk ikke noget om det er quartz eller ej. Uret skal nok holde tæt på sin pris. Men du skal vide at hvis du køber et mekanisk ur i ok stand eller god stand, skal du nok ofte en service på det efter 5 - 10 år når du går med det hver dag, og prisen for det er pt ca.2.000 - 4.000 kr. for en standardservice afhængig af hvor du får der foretaget henne.
Dette ville du med stor sandynlighed ikke skulle bekymre dig om ved et quartzurværk.
Dog er en 10 årig horrisont selvfølgelig et stykke tid for et ur, der allerede er 10 år gammelt, men 5 år kan måske også gøre det.
Jeg går ud fra at du sikkert ved at uret precistion ved et mekaniks veljusteret ur typisk ligger inden for en tolerance af +- 5 sekunder i døgnet ved et Seamaster Chronometer ur. Ved et ikke Chronometerur kan udsvinget være helt oppe på 10 sek, og vil stadig blive vurderet inden for det acceptable hos en del urmagere.
Quartzuret udsvinger kun 1 - 3 sekunder på en hel måned.
Når det er sagt, så synes jeg også at det mekaniske ur er charmerende. Med lidt held kan du få et godt nyrenorveret seamaster automatic for 10.000 kr. Hvis jeg var dig ville jeg købe et ur, der var nyistandsat. det er brandærgeligt at købe noget, der foreksempel ikke har fået service i over 5 år og så 2 år efter dit køb er du allerede tvunget til et service. Det er ikke utænkeligt, og jeg synes at trykhed er vigtigt. Og hvis prisen for uret er 12.000 kr for dette, så betal de ekstra kroner. Det er min anbefaling. De fleste nyserviceret Omega Seasmaster ure, med automatic og med 1 års garanti fra 2000 - 2005, ligger fra typisk omkring ca. 12.000 kr, men med held kan du nok finde et til 10.000 kr. Det er vigtigt at vide hvad model du er mest hot for, men jeg går ud fra at der er Omega dykkerurene non chrono du tænker på.
Her er et ur med 6 måneders garenti på for kr. 8.500, som er fra 1998, så det har lidt år på baggen men det betyder ikke meget om uret er fra 1998 eller 2000 eller 2005. Det er et udemærket bud synes jeg. Køber skriver at det er med crystalglas. Det er nu med safirglas.

[url]"http://www.dba.dk/herreur-omega-seamaster/id-88460313/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.dba.dk/herreur-omega-seamaster/id-88460313/[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;

VH
Nicholas
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)