Seiko Sumo.... Hjælp
Har nu været den ( næsten ) lykkelige ejer af en Seiko Sumo i blå version SBDC 003 i godt 1 år.
Det gode:
Værket går super præcist.
Kvaliteten af uret overstiger godt og vel prisen for uret. Specielt urkassen er velkonstrueret.
Men der er også et par negative ting, efter min mening:
Der er et misligeforhold mellem urkassen og lænken, der er 20 mm lug to lug. Det er jo et stort ur Icon_e_biggrin .
Endvidere har jeg et blandet forhold til den blå farve, der er superflot i direkte sol. Men under andre lysforhold er den noget mat og minder lidt om sort.

Så jeg har besluttet mig for at sælge Sumoen og opgradere til Seiko Shogun SBDC 007. Havde allerede overvejelserne inden jeg købte Sumoen ved Chino Watch.
Jeg har mailet med Chino Watch, der ikke har Shogun i varesortimentet mere. De oplyser, at Seiko ikke producerer modellen mere eller det mener de ihvertfald. Jeg kan dog se at de 2 andre Seiya og Higuchi, stadig sælger den.
Er der nogen her på forum, der ved om Shogun ikke produceres mere og om der evt. er en afløser i støbeskeen?
Ellers modtager jeg gerne forslag til alternativer til Shogun.
Det skal være et ur med automatik og nyt. Prisramme ca. 10.000 kr.

De bedste urhilsner
Niels
Svar
Hvis der er en Seiko-forhandler i Flensborg - og det er der jo nok - kunne man smutte derned og erhverve sig en fabriksny SBDX001 Marinemaster til 2000,- Euro. Det kunne friste mig. Måske den endda kunne fås billigere andre steder. Så har man ligesom fået "det bedste".
"Det bedre er det godes fjende!"
Svar
Seiko Shogun har ikke været den store sællert, så det skulle da ikke undre mig, at den er udgået af produktion. Modellen kan fra tid til anden findes i nylignende brugt stand for godt 6K på diverse fora. Shogun er super behagelig at bære, og så ser den godt ud på både lænke og Z22 gummi rem Icon_cool
İmage

Med 10K på lommen kunne man også overveje:

Seiko MM300 (9K brugt og 14-15K nyt)
İmage

Sinn U1 (7K brugt og 11K fra nyt)
İmage

Omega Seamaster Pro (10K brugt + lidt mere alt efter model)
İmage

Doxa SUB af en art (9K brugt)
İmage

Orient 300m Sat Diver (7500 DKK fra nyt i den nye version)
İmage
De venligste hilsner, John
Svar
Seamasteren ser godt ud, men når jeg ikke er til brugt, så er det nok ikke en mulighed.
Jeg har kigget på Omega Seamaster 212.30.41.20.01.003, men så er prisen omkring de 25.000 kr. Ser ellers superskarp ud.
Orienten er også interessant. Hvordan er størrelsen på uret i forhold til Seiko Shogun?
Hvad er Orientens modelnavn i den sorte udgave og kan den købes ny i Europa?
Iøvrigt tak John for altid saglig og god feedback på indlæg.

Hilsen
Niels
Svar
Det er altså at smide penge ud af vinduet at købe nyt, du får SÅ meget mere for dine penge ved at købe brugt.

OT: os300 diveren er en ret stor klump, og megt høj. Du skal nok prøve den på armen før du springer på den.
Svar
Hej Niels

Orienten er 45mm i diameter, og den er også ret kraftig bygget i kassen, så det er et stort ur med en god fylde på håndleddet Icon_cool

Claus fra CT-Watches har vist et på vej. Prøv at skrive til ham Icon_e_wink

Uret har også været til salg i Tyskland tidligere, men jeg ved ikke, om de får flere på lager:

[url]"http://www.schoeneuhren.de/orientuhren/professional-diver/orient-professional-diver-taucheruhr-300m-wasserdicht/a-438/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.schoeneuhren.de/orientuhren/ ... cht/a-438/[/url]

Jeg har selv handlet med Gabor Borka i Ungarn. Han får også af og til Sat Diver på lager. Du kan finde ham ved at søge på Orient 300m på Chrono24 Icon_e_wink

God vind med projektet Icon_e_biggrin
Svar
kristofferJ Skrev:Det er altså at smide penge ud af vinduet at købe nyt, du får SÅ meget mere for dine penge ved at købe brugt.

Godt at ikke alle har det sådan Icon_e_wink
Svar
Jonasbo Skrev:
kristofferJ Skrev:Det er altså at smide penge ud af vinduet at købe nyt, du får SÅ meget mere for dine penge ved at købe brugt.

Godt at ikke alle har det sådan Icon_e_wink

Ja det er da rart at der er nogen der gider tage kantstensafskrivningen for os andre:)
Svar
Jeg har læst et par posts på WUS om at Shogun'en er udgået af produktion. Den generelle opfattelse er som jeg læser det, at kvaliteten ved Shogun i forhold til Sumo ikke retfærdiggør merprisen, og det er velsagtens også derfor at den ikke har solgt så godt, klemt inde mellem Sumo'en og Marine Master.
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Svar
Shogun har lige fra lanceringen været ramt af direkte sammenligninger med Sumo´en. De to ure har da også mange konstruktionsmæssige lighedspunkter, og deler f.eks. part reservedelsnumre af f.eks. glas og pakninger. Når man sammenligner to ure, så er det dog væsentligt at holde både et overordnet blik, et detajlemæssigt og så et sammenholdende i sidste ende. Det, finder jeg, at mange af og til har undgået, så kun konklusionen på baggrund af overordnede vurderinger har stået tilbage.

Sumo´en er ganske enkelt, efter min mening, det bedste køb, som man kan gøre sig, af automatisk ure, hvis man gør det op i value for money. Værket er godt til prisen og kassefinishen er virkelig god til prisen. Uret burde, finishen taget i betragtning, og sammenlignet med andre brands´ ditto, ligge væsentligt højere i pris.

İmage

Shogun er fremstillet i titanium, og behandlet med Brightz og Diashield, så det på den ene side ligner stål, og på den anden side er meget mere ridsefast end titanium almindeligvis er. Udover dette, er Shogun, for et titanium ur at være, rigtig godt finisheret - med både polerede flader, børstede flader, skarpe overgange og flotte facet kanter. Der er altså ved modellen lagt mange overvejelser i både materialevalg og teknologiske landevindinger på området omkring titanium, finishering af titanium og behandling af materialet generelt. Dette koster selvsagt at både udvikle og producere - især i direkte sammenligning med det "traditionelle stål valg" (som på Sumo).

İmage

Alt i alt, mener jeg, at Shogun er rimeligt prissat. Paradoksalt nok, så er problemet for modellen, at der findes en Sumo, som er ret billig i forhold til det, som man rent faktisk får for sine penge, og at der ikke er så langt "op" til en Marinemaster fra Shogun´en Icon_e_wink Icon_e_smile Når det er sagt, så er alle tre ure dog et bekendtskab værd, og går man efter ren bærekomfort, så er Shogun altså en klar vinder af de tre ure Icon_cool Går man efter value for money, så vinder Sumo og går man efter den bedste Pro Diver med bedste finish og værk til pengene, så skal man nappe en Marinemaster Icon_e_wink

İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)