Nyt og spændende
Ja, jeg har været lidt på rundtur og forbi mange ur forretninger, både nye og vintage. Men turde simpelthen ikke trykke på aftrækkeren hos en brugthandler i østen. Så ellers et par fine Omegaer.

I stedet blev det til en ny sort Paros rem 22mm, til mit Seiko SKZ325K1 Stargate, den er fin, selv om nogle mener gabet mellem remmen og kassen bliver lidt stort.

İmage
İmage
İmage

Så var jeg et smut forbi IWCs flagship store i Hong Kong, meget imponerende omgivelser, virkelig en fed butik Icon_e_smile
Sælgeren fik mig hooked på et Ingenieur, det blev ikke i denne omgang.
Men skal have mig et en dag, af den gamle type uden beskyttere om kronen. Som egentligt også var den model han prøvede at sælge mig, men til en meget stejl pris når man tænker på at det er en udgået model. Så påstod han også at modellen med glas bagkasse var antimagnetisk, det er vist også en lille røverhistorie.

Har desværre ikke nogle billeder fra butikken, men fik da et katalog, et magasin og et rejse etui til Aquatimeren med derfra.
Etuiet er da meget fikst Icon_e_smile

İmage

Så faldt jeg for et Ball Master Engineer II Diver World timer.
Er glad for det, det irriterer mig dog grænseløst at dato/dag skifter 23:56 fremfor 00:00.
Det kan da ikke være rigtigt kan det? Tænker jeg må have fat i deres desværre sparsomme AD netværk her i Europa :s
Skiven er ikke så overskuelig som man kan ønske sig af en dykker, det er måske i virkeligheden en underlig hybrid der ikke har sin berettigelse som tool-ur.
Men jeg er ligeglad Icon_e_smile Tritium gas-rør er også seje..

İmage
Link til billede i høj opløsning

İmage

Comments ? Icon_e_smile
Lever i min egen lille dykkerklokke..
Svar
Er vild med ball'en.
Inner rotating bezel, får mig til at tænke på vintage super compressor fra brevet, så det er et designelement jeg er vild med.

Tillykke med købet.

Mvh. Jon Nielsen
Svar
Kan ikke sige så meget fagligt, men det er sq et rigtig flot ur!
Svar
Tak og tak Icon_e_smile

Mht. indvendig lynette, må jeg sige at den har en super lækker feel, på højde med mit IWC AT.
Der er dog med skruekrone. Så faktisk skal man stille dykkerkransen inden man springer i baljen og kan ikke vente til man faktisk går ned.

Lynetten kan dreje begge veje hvilket er praktisk nok hvis man skal bruge world timer funktionen. Og i og med det er med skruekrone kan man jo ikke komme til at stille på den under vandet.

Er der ikke nogen der har et bud på om jeg kan claime det at den skifter på et forkert tidspunkt på garantien? Både dato og dag skifter i et hug, men bare 3 minutter for tidligt.
Lever i min egen lille dykkerklokke..
Svar
Peterkaa Skrev:Tak og tak Icon_e_smile

Mht. indvendig lynette, må jeg sige at den har en super lækker feel, på højde med mit IWC AT.
Der er dog med skruekrone. Så faktisk skal man stille dykkerkransen inden man springer i baljen og kan ikke vente til man faktisk går ned.

Lynetten kan dreje begge veje hvilket er praktisk nok hvis man skal bruge world timer funktionen. Og i og med det er med skruekrone kan man jo ikke komme til at stille på den under vandet.

Er der ikke nogen der har et bud på om jeg kan claime det at den skifter på et forkert tidspunkt på garantien? Både dato og dag skifter i et hug, men bare 3 minutter for tidligt.

Det vil jeg mene. Det er heldigvis ingen stor operation, da det bare er viserene man justerer og vupti. Det er selvf. vigtigt at det bliver udført, sådan at indgrebet på ingen måder vil lave problemer med din restgaranti. Efter min mening er det en sjuskefejl, da det ikke er raketvidenskab at stille det på tilfredsstillende vis!

Mvh. Jon
Svar
Sjusk og sjusk....
Inden vi begynder at beskylde de forskellige fabrikker for sjusk, kræver det at kunden har fin motorik i fingrene og stiller datoen manuelt med viserne en hel måned frem og så lægger mærke til om det præcis er det samme tidspunkt datoen skifter HVER dag.....
Hvilket ofte kan svinge, endog et par minutter afhængig af hvilket mærke vi snakker om... Icon_e_surprised
Når man har konstateret dette så er det jo op til den enkelte om man kan leve med det eller ej Icon_e_confused
Hvis ikke så ind til AD og få det rettet på garantien, men vær nu forberedt på et lille skævt smil.... Icon_e_biggrin
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Lars Skrev:Sjusk og sjusk....
Inden vi begynder at beskylde de forskellige fabrikker for sjusk, kræver det at kunden har fin motorik i fingrene og stiller datoen manuelt med viserne en hel måned frem og så lægger mærke til om det præcis er det samme tidspunkt datoen skifter HVER dag.....
Hvilket ofte kan svinge, endog et par minutter afhængig af hvilket mærke vi snakker om... Icon_e_surprised
Når man har konstateret dette så er det jo op til den enkelte om man kan leve med det eller ej Icon_e_confused
Hvis ikke så ind til AD og få det rettet på garantien, men vær nu forberedt på et lille skævt smil.... Icon_e_biggrin

Dato burde skifte på samme tidspunkt hver dag da tolerancedata på ure er rimeligt lille, da de skal holde tiden.
Det er jo sådan set bare viserne som skal flyttes hen til et mere nøjagtigt sted.
Selvf. er der et limbo fra hvor dato begynder at skifte til selve skiftet, hvor selve den mekaniske udløsning af dato + 1 kan variere i tid, men det burde altså ikke være så meget eller være bemærkelsesværdigt på netop den ETA kaliber der ligger i Ball'en.
Hvis viserne bliver reguleret 3 min frem, så tror jeg ikke at der vil blive oplevet nogen videre variation på dato skiftet.
Der er den måde at jeg selv retter min vintage ure til og de skifter da som forventet.
OK sjusk er måske et malplaceret ord, da det nok mere bruges hvis vi snakker 10-15 minutters afvigelse.
Svar
Jeg ville absolut ikke ha glasset af og viserne af for at rette den 3 min ind i datoskiftet. Jeg ville ret hurtigt vide hvad dagen var mellem 23:53 og 24:00 uden at se på uret - Et hvert indgreb i et ur, og brug af en urmagers tid - skal være meget velbegrundet, og det ville det her ikke være for mig -
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
jonnielse Skrev:Dato burde skifte på samme tidspunkt hver dag da tolerancedata på ure er rimeligt lille, da de skal holde tiden.
Det er jo sådan set bare viserne som skal flyttes hen til et mere nøjagtigt sted.
Selvf. er der et limbo fra hvor dato begynder at skifte til selve skiftet, hvor selve den mekaniske udløsning af dato + 1 kan variere i tid, men det burde altså ikke være så meget eller være bemærkelsesværdigt på netop den ETA kaliber der ligger i Ball'en.
Hvis viserne bliver reguleret 3 min frem, så tror jeg ikke at der vil blive oplevet nogen videre variation på dato skiftet.
Der er den måde at jeg selv retter min vintage ure til og de skifter da som forventet.
OK sjusk er måske et malplaceret ord, da det nok mere bruges hvis vi snakker 10-15 minutters afvigelse.

Hej igen.
Se nu er vi jo nok inde på noget der slet ikke har med datoskiftet at gøre.... som du selv skriver: Dato burde skifte på samme tidspunkt hver dag da tolerancedata på ure er rimeligt lille, da de skal holde tiden.
Dette her har intet med det tidspunkt hvor uret skifter dato at gøre, idet det er tandhjul der skifter datoen og ikke andet, præcisionen i urets gang kommer i balancen, hvilket er noget helt andet end der hvor datoen skifter. Tidspunketet kan f.eks. flytte sig bare ved at nogle af datokransenstænder har mere eller mindre smørelse end resten, for slet ikke at komme ind på datospærfjederen, der jo har en hel del at sige netop her.
Så jeg kan kun sige tjek du tidspunktet for dit datoskift hele vejen rundt og vær meget på passelig med om du kommer til at dreje viserne efter at datoen er skiftet, for så er det en ommer.
Det er jo ikke bare lige at flytte viserne, hvis det nu er sådan at der d. 13 skal lidt flere kræfter til end ved d 16, så har du problemerne. Nok derfor er fabrikkerne ikke så hys med om uret skifter kl 24:00 eller 23:57 eller 0:05. Problemet har være oppe at vende før, så undskyld jeg stopper her.
Hav nu alligevel en god aften og nyd jeres ure for det hvad det er.... Icon_e_biggrin
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Jeg tror du forventer lidt for meget af dit ur.

Jeg har haft Rolex som skiftede 15 min over, og set Pateks som også var langt fra præcise.

Hele ideen er at den skifter om natten mens man sover og ikke glor manisk på datoskiven i de 3 min.

Mit nuværende Seiko skifter indenfor 1 time og jeg er fuldt tilfreds.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)