Brand of the week Breguet
This brand is a legend in the watch world.Maybe the greatest swiss watchmaker ever Abraham-Louis-Breguet started this firm in 1775.He developed the first selv winding watch and the Tourbillon escapement.The firm changed hands many times after his death in 1823.And to be honest went into a decline for a long time until the Swatch group took them over in 1999.Mr Hayak considered Breguet to be his personal project and he invested a lot of time and money to restore the name Breguet to its former glory.Today they are once again at the top of the watch tree making superb watches of superb finish and quality.The dials on Breguet watches are maybe the best made and beautiful in the watch world. The Classique , Tradition and Marine models are the most well known . I think they are the brand that most express the old swiss watchmaking style , and i think they are beautiful . Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Næææh! Jamen så kan jeg jo passende fortsætte med mine frankofile militære tendenser fra Blancpain-tråden, med at nævne Breguet Type XX, som er et af mine absolutte yndlingsure fra Breguet, oprindeligt fremstillet til det franske flyvevåben Icon_e_biggrin

Jeg var faktisk i tvivl om det skulle have været denneher, eller den FF jeg endte med at købe:
İmage

Læg mærke til "coin edge" rillerne på urkassen, som er en Breguet signatur/specialitet.

Sjovt nok var det forretningsføreren (og urtosse) der talte mig fra Breguet'en som en konkurrent til FF'en. Hans begrundelse var at det var lavet i titanium, og ikke var "den slags ure", der faldt i tråd med Breguets historie og image. Jeg synes nu stadig at det er et mega fedt ur, men vil nok gå efter en stålversion hvis det nogensinde bliver aktuelt.

Der er en fin lille historie og et billede af originalen her:
[url]"http://www.hodinkee.com/blog/2009/10/23/1954-breguet-type-xx-chronograph-for-french-aeronavale-a-stu.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.hodinkee.com/blog/2009/10/23 ... a-stu.html[/url]

Iøvrigt skal det måske nævnes at der for få år siden var to "Mr. Hayek'er". Faderen Nicolas Hayek var direktør for Breguet og sønnen direktør for Blancpain. Efter faderens død i juni 2010 (hjerteanfald mens han var på arbejde i SWATCH gruppens hovedkontor i Biel) overtog sønnen, Marc Hayek, direktørstolen ved Breguet, således at han nu er direktør for begge urfirmaer.
İmage
Svar
willy Skrev:Maybe the greatest swiss watchmaker ever Abraham-Louis-Breguet
Ja med tanke på de mange ting han fandt på, og som har været brugt så bredt og i så mange værker og sammenhæng, tror jeg nok det kan forsvares at sige - den største til dato
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Yes, så er det tid til en lille historie med forbindelse til Breguet og Nicolas Hayek Icon_e_smile

Historien tager dog sin begyndelse adskillige år før Hayek og Swatch Group eksisterede.

Breguet blev grundlagt i Paris (og ikke Schweiz) i 1775, og i 1783 fik man en ordre på et ur, som skulle være en gave til Dronning Marie-Antoinette, fra en beundrer.

İmage

Uret skulle indeholde alle de horologiske funktioner, der eksisterede på daværende tidspunkt; evighedskalender, minut repeater, termometer, kronograf, power reserve og pare-chute (anti-shock opfindelse af Breguet).
Ifølge ordren skulle uret også laves i guld, hvor det var muligt, og kun mindre ædle metaller hvor det var absolut nødvendigt.
Prisen var underordnet.

Ifølge historien var Marie-Antoinette så glad for Breguets kreationer, at hun allerede ejede flere ure fra dem, og at hun endda havde et Breguet med på skafottet, da hun blev guillotineret i 1793. Snak om vintage med historie ...

200 år fast forward efter uret blev bestilt, til den 15. april 1983:
Marie-Antoinette uret, også kendt som Breguet ur no. 160, bliver stjålet sammen med 105 andre uerstattelige ure, malerier og andre kulturskatte fra "L.A. Mayer Museum for Islamic Art" i Jerusalem.

Museumets alarm var ude af drift, og man havde stillet en vagt foran museet. På bagsiden af bygningen var en lastbil blevet parkeret, og i ly af den var et vindue med metalbarrer for, blevet brudt op med et simpelt koben, og tyven kunne natten igennem tømme rummet for kostbarheder.
Ren Egon Olsen.

Vi skipper et par årtier mere frem.
I 2005 tager Breguet direktør, Nicolas Hayek beslutning om at genskabe Marie-Antoinette-uret, ud fra tegninger, der eksisterede i Breguets arkiver, samt hos andre institutioner, bl.a. "Museum des Art et Metiers" i Paris.

İmage

Omtrent samtidig i Versailles, ved Marie-Antoinettes sommerslot, "Le Petit Trianon", stod et egetræ, som hun efter sigende skulle have holdt af at sidde under. Træet skulle fældes, og Breguet fik fat i træet, og snedkererede ud af det, den kasse, som det nye ur skulle præsenteres i.

İmage

Ved udgangen af 2007 nærmede projektet sig sin afslutning.

Og så, efter næsten 25 år, dukker tyvekosterne fra 1983 tyveriet op.
Det genskabte Marie-Antoinette-ur var færdigt i 2008, men Breguet har stadig til den dag idag, ikke haft mulighed for at inspicere det oprindelige ur.

Noget seriøst quadruppel-wristing af Mr. Hayek sr.
İmage

Hvordan dukkede uret så pludselig op efter så lang tid?
Jo, tyven der skulle have gjort udåden, israeleren Naaman Diller, indrømmer angiveligt på sit dødsleje i 2004 at han har gjort det, og efterlader alle sine ejendele, inklusive tyvekoster til sin kone.
Konen, Nili Shamrat (66 år idag), mødte Naaman i start 70'erne. De gled fra hinanden igen i 72, da han blev sendt i fængsel, og hun tog til USA for at studere.
Efter røveriet finder de sammen igen og bliver gift i 2003.

I 2006 bliver en valuar ved museumet kontaktet af enkens advokat, da han ønsker at hæve den udlovede dusør på $ 2 millioner i sagen.
Valuaren kontakter museumet, og så ruller sagen. Politiet finder papirer på bankbokse og opbevaringssteder i Frankrig, Holland og Israel. Også nogle af tyvekosterne bliver fundet i enkens hus i Tarzana, USA.
Dusøren til advokaten, ender med at blive forhandlet ned til $ 35.000.

Nili Shamrat
İmage

Nili Shamrat, blev idømt fem års betinget fængsel og 300 timers samfundstjeneste den 23. februar 2010.
Indtil videre er 96 af de 106 stjålne effekter dukket op igen, herunder altså Breguets no. 160.

İmage
İmage
Svar
Se det er da en historie der vil noget.
Tak Steff_DK Icon_e_biggrin
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Hold da opfor en godhistorie. Hatten af
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Great story Steff. Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
@Steff - Formidabel historie, godt detektiv arbejde og lækker præsentation - Tak.
Med venlig hilsen - Geodoc
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)