Kronograf fra 40'erne?
Hej Venner

Er der nogen, der har et bud på denne?

Southwest Instrument siger mig ikke noget, og der er ikke rigtigt nogle hits på Google.

Værket skulle efter sigende være Venus 165, men den ser ikke ud til at findes på ranfft?

Ved ikke om det er kolonnehjul eller ej?

PSN
Mvh. Peter
Svar
Et smukt gammelt ur....ligner lidt Hannovers Eterna`er synes jeg. Kunne intet finde på Google ang. denne
Et los i røven kan til tider få verden til at se lysere ud
Svar
Synes også selv, at den er rigtig flot.

Bagsiden siger både Southwest Instrument og Swiss. Forestiller mig, at den er samlet i USA. Kassen er i øvrigt holdt sammen af 4 skruer - en ved hvert horn.
Mvh. Peter
Svar
venus 165 er så vidt jeg ved basis venus 150 = kolonnehjul. Bemærk - SÅ vidt jeg ved - jeg er kun 90% sikker, det er et ret sjældent værk, og du har ret i at rannf ikke har den med under 150, men jeg er nu ret sikker som sagt. Den er nok ikke så stor kunne ud fra ligne på værket gætte 34-36 mm kasse?
Kassen med skruer i baghorn betyder, at man kan tage hele inderkassen inkl. værk ud ved at løsne disse - men at man for at komme videre til værket, skal ha visere og skiven af.
Det er en ret tæt måde at lave det på, idet man presser indekassen op mod o-ring/pakning på indersiden af glasset.
Den ser fin ud, og det er jo umuligt ud fra billedet at sige om den er re-dialet, men ud fra den tæthed det giver, at skrue den op som beskrevet, vil jeg tro den er helt original, for det giver en tæthed der ofte bevarer skiven flot
Mon ikke det er en helstålskasse - jeg tror ikke man lavede den halvdyre konstruktion i forkromet. Mærket har jeg hørt om, men det er ikke en af de store, hvilket er helt lige meget i form af kvalitet i det her fald - det er kvalitet som jeg ser det
Tiden må være ca 1958-65
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Tak for dit indlæg. Jeg regnede nok med, at du ville komme frem med nyttige kommentarer. Icon_e_biggrin

Kassen er i helstål og 35 mm. Jeg er overbevist om, at skiven er ok. Den er faktisk mere smudsig end på billedet. Dog er jeg i tvivl om de blånerede viser er originale. Mærket var for mig helt ukendt - tror du også, at det er Amerikansk, eller er kassekonstruktionen en schweizisk opfindelse? Tror du ikke, at det er ældre? TACHYMETERSKALA af den type synes jeg normalt findes på ældre ure.
Mvh. Peter
Svar
Jeg har en eterna med helt samme kassekonstruktion og snegletachymeter fra 1958-1963 og de runde pushere tyder også den vej aldersmæssigt
Kassekonstruktionen er i øvrigt brugt på Heuer bundeswehr kronografen
Den kan sagtens være lavet til USA eller Sydamerika
Vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Igen tak for nyttig information. Jeg havde ikke tænkt på det med de runde pushere, så du har givetvis ret.

Kunne du måske sætte billedet af Eterna'en ind i tråden, så jeg kunne se den?
Mvh. Peter
Svar
jep da
İmage

og kassekonstruktionen -(anden rem - men samme ur)
İmage

ud fra nummer og pushers vil jeg sige ca 1959
İmage
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
De ser godt nok meget eens ud...er der et slægtskab ?
Et los i røven kan til tider få verden til at se lysere ud
Svar
Tak for billedet!

De er nærmest identiske. Min kasse er helt magen til. Har heller ikke set sådan en Eterna før. Gad vide om, de er fremstillet andetsteds, og de pågældende firmaer har så blot fået deres logo på?

Gad også vide om, der så ligger en Venus 165 i begge?
Mvh. Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)